Innovation

Fem gånger ljudets hastighet

Har du brådis över Atlanten eller kanske till Australien? Martina Löfqvist från Stockholm är affärsutvecklingschef på Schweizbaserade Destinus, som utlovar hypersoniskt snabba framtida turer i vätgasdrivna plan.

Destinus flygplan
Snabbare än ljudet. Franskschweiziska startupbolaget Destinus utvecklar överljudsplan för passagerarbruk. Bild: Destinus.

Från Frankfurt till Dubai på 90 minuter? Eller frukost i Paris och sen lunch i Sydney? I början av 2030-talet hoppas startupbolaget Destinus börja flyga passagerare i hastigheter som är upp till fem gånger så snabba som ljudets.

De första prototyperna har gjort bra ifrån sig och snart är det dags för vätgasdrivna Destinus 3:s jungfrutur. Till skillnad från flera konkurrenter jobbar det franskschweiziska bolaget med att vässa tekniken i små, obemannade flyg innan en pilot sätter sig bakom spakarna, berättar affärsutvecklingschef Martina Löfqvist för nyhetskanalen CNN.

– Strategin är att utveckla mindre drönare innan vi skalar upp till stora pilotdrivna eller passagerarbärande flygplan, säger Martina som efter skolåren på Kungsholmens gymnasium i Stockholm har haft en lång internationell karriär med fokus på rymd- och flygindustrin.

Destinus flygplan
Lunch i Dubai och middag i Buenes Aires. Martina Löfqvist är affärsutvecklingschef på Destinus som satsar på vätgasdrivna plan. Bild: Destinus.

Lätt och med hög densitet

Destinus – som i nuläget har 120 anställda i Frankrike, Spanien och Tyskland – har valt att satsa på vätgas av flera skäl. Bränslet är rent, förnyelsebart och blir allt billigare att producera. Dessutom är det lätt och har högre densitet än traditionellt flygbränsle, vilket är en stor fördel vid långflygningar.

På sikt vill Destinus flyga helt utsläppsfritt på vätgas men i det första steget planeras för en hybridlösning: Vanligt jetbränsle ska användas vid starten, innan man går över till vätgas.

– Vätgas blir egentligen inte mer användbart eller bättre än jetbränsle förrän man kommer upp i överljudshastighet, påpekar Löfqvist.

Formad som en pyramid

Destinus prototyper har den klassiska flugliknande pyramidform som på engelska kallas waverider. Den utvecklades redan på 1950-talet för just överljudshastigheter. De vita prototyperna är målade i grönt, blått och svart i ett motiv som ska ha inspirerats av Alperna.

Satsningen på kommersiella överljudsflygplan är ännu i sin linda, men i takt med tekniska landvinningar görs stora framsteg.

Eller som Martina Löfqvist själv säger.
– Låt oss skaka om framtiden – Let’s Disrupt the Future!

Publicerat 25.07.2023