Innovation

Eldriven revolution till sjöss

I höst ska Candelas eldrivna färja P-12 provtrafikera sträckan Ekerö-Stadshuset i Stockholm. Det är bara början på en eldriven båtrevolution.

Den nya färjan, P-12, ska börja trafikera sträckan Ekerö-Stadshuset i Stockholm i höst. (Videon är förkortad.)

Allt började med att grundaren Gustav Hasselskogs två pojkar ville ha glass på sommarlovet. De tjatade, han gav med sig och de tog båten till närmaste sjömack. Den sommaren gjorde de den båtresan i det närmaste varje dag.

– Han började räkna på vad det kostade. Varje resa till macken kostade 500 kronor i bränsle – eller i runda slängar 250 kronor per storstrut. När han räknade vidare insåg han att deras båt drog femton gånger mer energi per mil än deras bil – trots att det rörde sig om liknande motorer. Något var ju snett, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på elbåtsföretaget Candela.

Den sommaren för tio år sedan föddes idén som skulle bli Candela. Idén var synbart enkel: en eldriven båt som skulle klara att åka från centrala Stockholm till Sandhamn och tillbaka på en laddning. Problemet var vattnet. Vatten gör betydligt mer motstånd än luft och det krävs massor av batterier för att driva en båt genom vattnet. Batterierna väger som bly och gör båten ännu tyngre.

Lösningen? Att få båten att flyga med hjälp av ett bärplan – ett slags vinge – under bottnen. På så sätt kan man få skrovet att lyfta ovanför vattenytan.

– Gustav Hasselskog samlade ihop ett gäng ingenjörer som tände på idén. Det var då, 2014, som jag träffade honom. Jag var journalist på Båtnytt och han kom upp med en portfölj full av skisser på en flygande båt. ”Den här killen är antingen galen eller ett geni”, tänkte jag.

Gustav Hasselskog och Candela P-12

Candela

Grundades: 2014 av Gustav Hasselskog, som även är bolagets vd.

Bakgrund: Man fick tidigt in Ted Talks-grundaren Chris Anderson som investerare. I den senaste investeringsrunden tog man in cirka 25 miljoner euro. En av investerarna är världens största båttillverkare, Beneteau.

Var: Båtarna tillverkas i en egen fabrik i Rotebro, norr om Stockholm.

Aktuell med: I höst ska passagerarfärjan P12 börja trafikera sträckan Stadshuset-Ekerö. Det är ett pilotprojekt där Candela, Region Stockholm och Trafikverkets utvecklings- och forskningsportfölj ingår.

2019 startade produktionen av den första modellen, C-7. Uppmärksamheten blev stor – äntligen en eldriven båt som inte laddar ur halvvägs och som dessutom går snabbt. C-7 tillverkades i 32 exemplar och ersattes nyligen av C-8, som blivit Europas bästsäljande elbåt med över 150 exemplar sålda. Den riktar sig mot premiumsegmentet av privatmarknaden. En Candela C-8 kostar 330 000 euro, det vill säga drygt 3,5 miljoner kronor.

Hur är den att köra?

– Den har en motor på hundra hästar som ligger under vattnet. Så när du lyfter från vattenytan, blir det helt tyst i båten. Du hör ingenting, inga vågskvalp, det bara viner lite av vinden. Du upplever ett lugn. Plötsligt börjar du prata med dina medpassagerare. Axlarna faller ner. Du flyger över allting. Du kan inte bli sjösjuk. Folk brukar kalla det för en magic carpet ride.

Candela C-8 DC
Candela hoppas kunna bidra till en revolution inom vattenburna transporter. Intresset är stort för C-8.

Men sedan ett knappt år har Candela lanserat en ny produkt mot en ny målgrupp: en passagerarfärja som framför allt är tänkt att användas av offentliga aktörer. P-12 heter färjan. Den har plats för upp till 30 personer och har en marschfart på cirka 25 knop. I höst ska den börja trafikera sträckan Stadshuset–Ekerö i Stockholm på försök. Den kommer att ingå i ett pilotprojekt som drivs av Region Stockholm och finansieras av Trafikverkets forsknings- och utvecklingsportfölj.

– Eftersom den knappt gör något svall alls har vi fått tillåtelse att köra betydligt snabbare än man annars får i city. Restiden mellan Ekerö och Stadshuset kommer halveras – från 50 minuter till 25 minuter. Plus att bränslekostnaden för skattebetalarna minskas drastiskt.

Ambitionen är att förändra synen på vattentransporter. I dag är båtresor ett undantag, nästan en kuriositet. Men Stockholm – och många andra städer – är fulla av möjliga transportvägar på vatten. Med tystgående, snabba och effektiva färjor som Candela P-12 kan det förändras, menar Mikael Mahlberg.

Candela har redan tecknat flera avtal utanför Sverige och intresset är stort. Nästa år kommer en Candela P12 att trafikera det som kallats ”Nya Zeelands vackraste sjö” (vilket inte vill säga lite), Lake Manapōuri. Nyligen visade man upp C-8 på den prestigefyllda Singapore Yachting Festival.

Att åka över vattenytan, med bara bärplanen i vattnet, ser inte bara fräsigt ut, det gör även att Candelas båtar får en betydligt längre räckvidd. Modellerna Candela C-8 DC, C-8 HT och Candela P-30 ferry.

Var är ni om tio år?

– Jag vill lyfta blicken lite mer. För jag tror att vi är i en brytningsperiod i mänsklighetens historia. Vi pratar om en ny teknologi som motverkar klimatförändringarna. Ett fåtal av de bolag som verkar på planeten kommer att bli ihågkomna för att de faktiskt gjort skillnad – och jag tror att Candela kommer att vara ett av de bolagen.


Bilder och video: Candela

Publicerat 30.04.2024