Personligt

Ninni Franceschi går vidare
till nytt spännande uppdrag

Efter nio år som chef för Private Banking i Sverige väljer Ninni Franceschi att gå vidare i karriären. Här berättar hon om stoltaste ögonblicket, framgångsfaktorer och vad hon ska göra härnäst.

Ninni Franceschi
Nu väntar nya utmaningar för Ninni Franceschi. Hon kan se tillbaka på nio stimulerande och utmanande år på Nordea Private Banking.

Du tog över som chef på Private Banking 2015. Berätta, vad händer nu!

– Jag blir chef för Nordea Liv & Pension i Sverige. Det ser jag verkligen fram emot. I Private Banking har vi arbetat tätt ihop med livbolaget och gjort många fina lösningar för Private Bankings kunder genom åren. Nu kommer jag tillsammans med ett nytt starkt team få hjälpa banken att växa och ta hand om en rad olika behov som en bredare kundbas har, bland annat inom tjänstepension, där Nordea Liv & Pension utvecklat skulle jag vilja säga marknadens bästa lösningar.

Private Banking har haft en fantastisk utveckling, vilka är framgångsfaktorerna tycker du?

– Vi har ett fantastiskt teamwork och starkt kundfokus i hela organisationen – vilket inkluderar alla dem som stöttar Private Banking med utveckling och nya produkter. Över tid tycker jag att vi har förstärkt detta och vi ser också att kundnöjdheten har stärkts signifikant. Det gör också att vi har kunnat växa och välkomna nya kunder till Private Banking.

Ninni Franceschi
Teamwork och ett starkt fokus på kunderna är de framgångsfaktorer som gjort att Nordea Private Banking har vuxit under de senaste åren, menar Ninni Franceschi.

Och om du får säga det själv, vilket avtryck har du satt?

– Pass på den, tänkte jag säga… Men att vi under mina år byggt en stark kultur som sätter kunden i första rummet är jag väldigt stolt över. Samtidigt som vi lyckats leverera styrka och kompetens från hela Nordea så har vi också haft en förmåga att agera lokalt när det behövs. Vi har hittat formen helt enkelt! Private Banking är verkligen en laginsats – många kompetenser och komponenter spelar in.

Mest stolt över?

– Mycket! Vi har långt mer än dubblerat det förvaltade kapitalet på ett kvalitativt sätt, välkomnat många nya kunder, utvecklat och förbättrat produktutbudet, men också vässat rådgivningen som omfattar allt från investeringar och juridik till service och digitala tjänster.

– Skulle jag dock plocka ut något som toppar min ”stolthets-lista” så är det troligen att alla som arbetar inom Private Banking är otroligt engagerade och motiverade. Det är något som vi ser i våra interna mätningar (och också känner i kulturen!). Alla kollegors engagemang är basen för att kunderna ska bli – och förbli! – nöjda. Det är grunden för den långsiktighet som vi önskar i både relation och förvaltning.

Ninni Franceschi
Nu väntar nya spännande uppgifter på Nordea Liv & Pension – stafettpinnen från Private Banking lämnas över till nya chefen Lotta Bourgoin (som du möter i ett stort reportage i nästa månad).

Roligaste ögonblicket?

– Så många! Alla möten och dialoger med olika kunder; det är kunderna som förbättrar och ständigt håller oss uppmärksamma på vad syftet är med vår verksamhet. Och – när vi sjösatte Talk with Nordea Private Banking, givetvis!

 Kunde varit bättre?

– Några av de senaste åren har vi tyvärr genomgått och sett (och fortfarande ser) vansinniga händelser som pandemi, krig i Europa, energikris, skenande inflation… Detta har givetvis varit utmanande både för våra kunder och oss som bankpartner. Men tillsammans har vi lyckats navigera, och vi fortsätter navigera oss igenom detta.

Något som du vill skicka med till din efterträdare Lotta Bourgoin?

– Ett stort lycka till, och ta hand om våra fantastiska kunder och kollegor!


Text: Mårten Niléhn Foto: Karl Nordlund

Publicerat 01.04.2024