Innovation

Dansk SUV slår världen med häpnad

Danske fordonsdesignern och entreprenören Henrik Fisker har försökt lansera ett eget bilmärke sedan 2007. Det har varit en krokig resa. Men alla älskar en comeback – även imponerade motorskribenter som höjt den nya modellen till skyarna. Nu ska han utmana Tesla och Elon Musk.

Henrik Fisker och modellen Karma
Henrik Fisker och modellen Karma. Foto: Kevin Wing/Fisker Automotive.

Sedan han var liten har Henrik Fisker brunnit för en enda sak: bilar. Han har berättat hur han som ung grabb såg en Maserati Bora dundra fram på motorvägen utanför Allerød, där han växte upp. Då bestämde han sig för att rita bilar, vilket han fortsatt med. Han tog examen i transportdesign från prestigefyllda designskolan ArtCenter College of Design som då – 1989 – hade en filial i den exklusiva orten Vevey i Schweiz.

Karriären som bildesigner var spikrak. Först tillbringade han tolv år på BMW, de sista två åren som vd för BMW:s designkonsultbolag Designworks. Därefter väntade en roll som chefsdesigner för anrika Aston Martin, som ägs av Ford. Under de fyra år han var där, började den gamla drömmen pocka på ett eget bilmärke.

2005 slutade han och två år senare grundade han Fisker Automotive. De fick in över en miljard dollar i kapital, Leonardo Di Caprio var en av investerarna och amerikanska staten skulle subventionera med miljontals dollar. Första modellen, Fisker Karma, var hett efterlängtad.

Fisker Karma
Modellen Fisker Karma blev Fisker Automotives enda modell och såldes bara i cirka 2 000 exemplar. Foto: M 93, CC BY-SA 3.0 de

Men 2012 började luften pysa ur däcken. Subventionerna brann inne, på grund av deadlines som inte hölls. Batterileverantören gick i konkurs och produktionen av Fisker Karma fick avbrytas. Alla tillgångar såldes för en bråkdel av sitt värde. Den enda modellen, Karma, såldes i knappt 2 000 exemplar.

Här hade vem som helst gett upp. Men Henrik Fisker spottade i sina danska nävar. Efter några år med mindre projekt, startade han 2016 ett nytt företag med nästan samma namn som det första: Fisker Inc.

Henrik Fisker
Henrik Fisker lät inte fiaskot med Fisker Automotive stoppa honom. I stället tog han nya tag och lanserade Fisker Inc. Foto Eric Graciano/Wikimedia Commons.

Fisker Inc drog in gott om kapital, börsnoterades på New York-börsen och presenterade snart sin första modell, Fisker Ocean. Nu skulle profilen vara hållbar i stället för sportig, och Ocean presenterades som ”den mest hållbara elbilen på marknaden”.

– Dagens kunder tänker mycket på vilket företag de köper ifrån och det är speciellt viktigt när det handlar om en dyr produkt. Det här är ett område som är den svaga punkten hos kinesiska tillverkare. De har inget märke som verkligen och på riktigt har en tydlig vision om vad de vill åstadkomma, mer än att bygga en massa bilar. Vi har ett tydligt budskap om hållbarhet. Vi kan se på andra produkter att det här blir allt viktigare, säger han i en intervju i svenska Teknikens Värld.

I framtiden ska Fisker-bilarna framför allt erbjudas i ett väldigt flexibelt leasingerbjudande, berättar han för Teknikens Värld.

Fisker Ocean
Fisker Ocean har hyllats av motorskribenter och nya exemplar levereras varje dag, världen över. Foto: Fisker inc.

– Du bestämmer om du vill ha bilen i sex månader, en månad eller tre år. Efter den tiden tar vi tillbaka bilen, ser över den och leasar ut den igen som begagnad och lite billigare. Efter 12 år tar vi tillbaka bilen och återvinner hela bilen. Det finns de som vill äga bilen och då erbjuder vi att köpa tillbaka bilen till marknadspris för att sätta in den i vår flotta av leasingbilar.

Förbeställningarna började trilla in och i maj 2023 levererades den första Fisker Ocean till slutkund (naturligtvis i hemlandet Danmark).

Motorskribenterna var nästan förvånade: kan det här vara sant? Räckvidden var förbluffande hög, instegsmodellen uppseendeväckande prisvärd. Recensionerna hyllade den nya uppstickaren, som har finesser som solceller på taket och utfällbara taco-brickor vid alla säten. Enligt Fisker själva levereras över 1 000 Fisker Ocean varje månad, och efterfrågan fortsätter att öka.

Fisker Ocean har fått uppmärksamhet för en rad innovativa lösningar – bland annat solcellerna på taket som utökar räckvidden. Foto: Fisker inc.

Slutet gott, allting gott? Nja. Det finns mörka moln på Fiskers himmel. Den senaste kvartalsrapporten blev försenad, vilket fick aktiekursen att störtdyka. Produktionsmålen har minskats från 40 000 producerade bilar under 2024 till 10 000. Aktien har parkerat på rekordlåga nivåer. Sedan den introducerades på New York-börsen har den fallit med nästan 90 procent.

Det närmaste året kommer avgöra om den danska bildrömmen kommer rulla vidare.

Publicerat 18.12.2023