Ekonomi

Ny ekonomisk stormakt på frammarsch

Indien förutspås bli världens tredje största ekonomi år 2030 med ett BNP på 10 biljoner dollar, vilket betyder att endast USA och Kina kommer att vara större. I dag ligger landet på en sjätteplats efter att ha tagit sig förbi Frankrike och närmat sig Storbritannien som i dag ligger femma i det globala BNP-racet.

Under de första 40 åren av självständighet har Indiens ekonomi vuxit i snitt 3,5 procent per år och i dag är tillväxten uppe i 7–8 procent. Enligt Världsbankens data hade Indien 2017 ett BNP på 2,59 biljoner dollar. Om Indien växer med 8 procent per år i genomsnitt kan ekonomin expandera till över 10 biljoner redan 2028. Men vad är det egentligen som driver utvecklingen och vad kommer detta att betyda för världsekonomin?  Vi fick en pratstund med Amy Yuan Zhuang, Chief analyst på Nordea Markets och expert på Asien.

Amy Yuan Zhuang, Chief analyst på Nordea Markets och expert på Asien.

Vad ligger bakom Indiens starka ekonomiska tillväxt?

– I likhet med Kina – industrialiseringen! Indien har en stor och relativt billig arbetskraft. För att dra nytta av detta satsar Indien på att bli den nya tillverkninghubben i världen. Det kräver investeringar i infrastrukturen så som kraftnät och transport. När den indiska ekonomin går igenom en period av snabb tillväxt har den vanligtvis föranletts av investeringar och industriell utveckling.

Vilken roll spelar mikroekonomi Indien?

– Den har en väldig betydelse. Landet är stort och diversifierat, och det var även Kina. Men den viktigaste skillnaden mellan dessa två länder är det politiska systemet. Kina har ett topp-down styrsystem och alla regioner följer centralstyret. Men i Indien har staterna en större grad av självständighet i hur de reglerar mark och arbetsmarknad. Dessutom har Indien en mycket större mångfald vad gäller befolkningen, som inte ens pratar samma officiella språk. Olika etniska grupper med egna kulturer har också olika konsumtionskrav. Det ökar mikroekonomins roll i Indien.

Det finns stora skillnader inom kultur, inkomst, geografi och befolkning i Indien. Hur ska man lösa det?

– Mångfald är inte nödvändigtvis ett problem som behöver lösas. Det innebär givetvis en utmaning för företag som försöker sälja till indiska konsumenter, eftersom det krävs olika marknadsföringsstrategier från en region till en annan. Men med tanke på sociala mediers enorma inverkan så minskar faktiskt olikheterna i Indien, en utveckling vi även sett i Kina.

Asien som världsdel är på väg att åter bli centrum för den globala ekonomin, hur kommer det att påverka resten av världen?

– Först och främst öppnar det stora möjligheter för företag över hela världen. Asien är regionen med den största befolkningen på jorden. Med tanke på att ekonomierna i Asien växer snabbt, växer också människors köpkraft. Detta kommer att gynna konsumentföretag i alla olika branscher. För det andra kommer det att bli en utmaning för produktionsföretag. Många länder i Asien har varit kända för sin billiga arbetskraftsproduktion, tänk Kina för 20 år sedan, Vietnam för 5–7 år sedan och Bangladesh i dag. Med den stigande rikedomsnivån innebär det att Asien snart kommer att vara för dyrt för produktion. Slutligen måste de "gamla" stormakterna i väst anpassa sig till Asiens frammarsch, inte bara ekonomiskt utan också politiskt.

Publicerat 25.05.2019