Kultur

Nu möts vi på Linkedin!

Trött på stajlade maträtter, selfies med filter, komplicerade dansvideos och förolämpningar? Många sociala mediekanaler blir alltmer extrema. Men gamla hederliga Linkedin går mot strömmen. Plötsligt har det professionella nätverket blivit coolt.

Förstorningsglas där man ser Linked In
Det enkla lockar. I en värld av snabba videoklipp och internettroll vinner det professionella nätverket Linkedin mark.

Den 25 juli 2023 är ett datum som kommer att minnas av mediehistoriker. Det var då den kontroversielle superentreprenören Elon Musk monterade ner Twitterloggan från huvudkontoret på Market Street i San Francisco och skruvade upp den nya: X.

Alltsedan Musk köpte Twitter förra hösten har det stormat kring plattformen. Resultatet: Minskat förtroende och användare som gör sorti. En undersökning som den vetenskapliga tidskriften Nature gjort bland över 9 000 forskare visar att mer än hälften av dem stoppat eller minskat sin användning av X. Medier och opinionsbildare har följt efter.

I stället har Linkedin seglat upp som favorit för bland annat forskare och debattörer. Under våren 2023 postades över 40 procent mer innehåll på Linkedin än två år tidigare, rapporterar affärskanalen Bloomberg. Linkedin, som lanserades 2003 och är en grå eminens bland sociala medier, har blivit hett.

Mobiltelefon där man ser linkedIn ligger på ett kontorsbord
930 miljoner användare. Linkedin har funnits sedan 2003 och finns nu på 24 språk.

Lockelsen: Det enkla

Varför går strömmen mot just Linkedin? Förklaringen ligger sannolikt i attraktionen hos det okomplicerade. Där Facebook och Instagram är platser för nykära, nybakat, nyrikt och selfies är Linkedin fritt från ytligheter. När X blivit ett forum för kaotiska samhällsdebatter med troll och fejkade konton blir Linkedins lugna tempo och personligt reflekterande inlägg en behaglig kontrast. Tiktok har videoklipp som affärsidé, men på Linkedin finns knappt en affärsmodell för video – men väl kunskap, inspiration och vägledning. Och när andra plattformars algoritmer ständigt ”tweakas" för att knyta upp användare till annonsörer och datadrivna kakor, betraktar Linkedin ointresserat utvecklingen och låter flödenas rytm ändras, eh, sällan.

Lugn ledning

Ytterligare kontrast ligger i affärsmodellen och ledningen. Ett av de första beslut Elon Musk fattade när han köpt Twitter var att säga upp omkring 80 procent av personalen. I dag arbetar ungefär 1 300 personer på X. Musks omskrivna idéer, bland annat att ta betalt för verifierade konton, har naggat på förtroendet samtidigt som X blivit mer tekniskt instabil och  fått sämre kundservice.

LinkedIns högkvarter i San Fransisco
Innehållet på Linkedin ökar kraftigt. Under våren 2023 postades 40 procent mer innehåll än våren 2021.

Facebook å sin sida har anklagats för att medvetet sprida fejkade nyheter och bland annat piska upp den våldsamma stämning som kulminerade i stormningen av USA:s kongress den 6 januari 2021. Och både Facebook och Instagram har klandrats för att bidra till psykisk ohälsa hos unga, något bolagsledningarna vet om men väljer att inte agera på, enligt visselblåsare.

Linkedin, med 930 miljoner användare, har en annan företagskultur. Bolaget har 25 000 medarbetare på 33 kontor världen över, men inga Musk- eller Zuckerbergliknande profiler. Ledningen betonar ofta sitt oberoende gentemot ägaren Microsoft. Dessutom bryr man sig i princip inte om annonsörer. Intäkterna kommer ifrån företagskonton, premiumtjänster och utbildningar. Den årliga omsättningen hamnar omkring 15 miljarder dollar.

Pandemin en ögonöppnare

Ytterligare ett skäl till att många upptäckt Linkedin är covidpandemin. När hybridarbete blev det nya normala insåg hundratals miljoner människor vikten av att ha ett lockande cv och rätt kompetenser listade på sin Linkedinprofil. Hur annars ska jobbsökande och arbetsgivare kunna hitta varandra på en fragmenterad, digital och global arbetsmarknad?

ordet LinkedIn uppsatt på väggen, separata bokstäver
Sociala medieplattformen Linkedin är ovärderlig för den som söker jobb på den globala, digitala arbetsmarknaden — något även unga millennials och generation Z har upptäckt.

Att posta som en "Thinkfluencer", en tänkare som ser längre än ytan, har blivit allt viktigare.

Gillas av generation Z

Men de unga då, gillar de verkligen något så torrt och emellanåt karriärskrytigt som Linkedin?

Det verkar så. Ett av skälen är att plattformen inte går ut på att visa upp en perfekt bild av sig själv. Generation Z lockas nämligen av det sanna och opolerade, enligt studier från University of Greenwich i London. Dessutom är många unga förändringsbenägna.

– Det är vanligare för generation Z och millennials att byta bransch och yrkesroll ofta än för tidigare generationer. De har också en ständig lust att lära nytt, marknadsföra sig själva och diskutera vad de har lärt sig, konstaterar Linkedins chefredaktör Dan Roth för Bloomberg.

Många ger råd om hur man lyckas på Linkedin. Var personlig, skryt inte och undvik selfies från företagsevent är några av de vanligaste.

Fakta: Fem snabba om Linkedin


• Linkedin grundades 2003 men ägs sedan 2016 av Microsoft.

• Över 930 miljoner användare från 200 länder nätverkar på plattformen, som finns tillgänglig på 24 språk.

• I fjol rapporterade Linkedin en omsättning på 15 miljarder dollar.

• Samtliga vd:ar för bolagen på Fortunes 500-lista (de 500 största bolagen i USA) finns på Linkedin.

• De vanligaste kompetenser som listas på Linkedin är ledarskap, kommunikation, projektledning och teamwork.

Källor: Linkedin, Fortune

Publicerat 26.09.2023