Innovation

Han tar fajten mot sockret

Han har säkrat riskkapital på 150 miljoner dollar och är på god väg att frälsa USA – och resten av världen – med sin sockerfria glass. Vi pratade med Niclas Luthman, foodtechentreprenören vars bolag Nick´s just seglat upp på konsultbolaget Bains haussade lista Insurgent Brands 2023.

Niclas Luthman
God men inte hälsovådlig. Niclas Luthman, som grundat foodtechbolaget Nick´s, vill att människor ska kunna njuta av godsaker utan att riskera att bli sjuka eller överviktiga.

Hej Niclas, grattis till listplaceringen. Vad betyder den för dig?

– Den är främst ett erkännande. Vi har kommit upp på radarn som en ledande utmanare inom det som i USA kallas fast-moving consumer goods, det vill säga sådant du ser i livsmedelsaffären. Det startas säkert 30 000 sådana företag om året, vi är bland de 30 som anses ha störst potential att lyckas. Investerarna lär blir glada över listplaceringen, det är bra för värdet på bolaget.

Om du skulle berätta om Nick´s för en rymdvarelse som inte hade en aning om verksamheten, vad skulle du säga?

– Det finns två saker man vill minska på i alla dieter: kalorier och socker. Vi har drastiskt dragit ner på eller tagit bort båda i glass, bars, choklad och konfektyr. Som en bonus minskar vi mättade fetter med 75 procent i vår amerikanska glass. Vi tillverkar nyttigare godsaker helt enkelt.

Du är svensk men jobbar från Kalifornien. Hur är det, är Nick´s svenskt eller amerikanskt?

– Huvudkontoret ligger i Sverge. Den svenska ledarstilen, där top managment faktiskt arbetar och inte bara skickar ärenden sidledes, är extremt viktig för startupmentaliteten. I USA anställde vi folk från den tröga livsmedelsindustrin för tidigt, sådana som mest ville bygga organisation. Det har vi lärt oss av. Som startup måste man vara snabb under fötterna.

Niclas Luthman
Glass utan socker. Nick´s glass har skördat framgångar i såväl USA som Europa.

– Men huvudskälet till att vi jobbar från USA är att det är där den stora marknaden finns. Och innovationerna, bland dem ett fett som inte är godkänt i Europa ännu men som finns i all vår amerikanska glass. Fettet tillverkas av en gammal typ av raps som odlas i Kanada, det gör att man kan tillverka magisk god glass med 70 procent färre kalorier. Det är en av livsmedelshistoriens största uppfinningar, om du frågar mig.

Historien bakom Nick´s är välkänd men dra den ändå.

– Min mamma är diabetiker och 2013 diagnosticerades jag som prediabetiker. Jag var tvungen att ändra min kost över en natt. Jag var en komplett läsk- och barjunkie, så ett intresse för att skapa godsaker som inte påverkar hälsan negativt väcktes. Jag började läsa på och experimentera med bland annat kalorifri sötning från steviaplantan, vilket ledde till att jag grundade Nick’s. Själv gick jag från kolhydratbaserad mat till att slopa i princip all potatis, bröd och pasta. Nu ser jag till att få i mig lagom med vitaminer och proteiner. Fett är jag inte bekymrad över, en ostbricka är ju aldrig fel. Och jag är superfrisk.

Niclas Luthman
En fot på varje kontinent. Niclas Luthman, som grundat Nick´s, bor och arbetar i Kalifornien. Men han har tät kontakt med Sverige, där bolagets huvudkontor ligger.

Innan du startade Nick´s var du entreprenör i musikbranschen. Finns det några likheter?

– Nja, både musik och godis handlar ju om njutning. Men annars är branscherna väldigt olika. I livsmedelsvärlden är det långa cykler, allt tar en otrolig tid. Musikbranschen är trendkänslig, ny elektronik säljer slut fort och sedan kommer något annat. Sett ur backspegeln fungerade musikbranschen som vildvuxen startup. Det var bra, den gjorde mig van vid kaos.

Hur många länder har du verksamhet i genom Nick´s?

– Det måste vara 15 nu. Vi har byggt tre fabriker på tre år, alla i Makedonien och vi har tillverkning i anläggningar på andra platser i Europa. I USA har vi anställda i flera delstater men vårt innovationscenter ligger i Los Angeles.

Jag trodde du jobbade hemifrån ditt garage i Bel Air?

– Det gör jag, klart jag har ett garagelabb. Där arbetade jag mycket under pandemin. Men nu är jag bara hemma när jag gör något riktigt hemligt. Och min sambo har gjort om halva labbet till konststudio.

Niclas Luthman
Nya mål. Nästa produkt kommer inte att bli en glass, säger Niclas Luthman, entreprenören bakom Nick´s.

Vad har varit svårast under resan med Nick´s?

– Jag missförstod hur mycket pengar man behöver för att lyckas i USA, vi har tvingats ta in enormt mycket kapital. Nu siktar vi på att bli kassaflödespositiva, något jag hoppas sker 2026.

Och nästa mål?

– Så klart att utveckla nya produkter. Vi har just lanserat vår pinnglass i USA, den har 50 kalorier och 1 gram socker och det tror jag inte någon kommer att slå. Men nästa stora produkt hör till en annan kategori än glass och den kommer att bli det bästa vi gjort.  

Din favorit ur det egna sortimentet just nu?

– Strawberry-mangoglass, den blir årets sommarsmak i USA.


Fotnot: Den glass Nick´s säljer i Europa innehåller inte fettet som nämns i texten, eftersom det ännu inte är godkänt av europeiska livsmedelsmyndigheter. I Europa har bolaget tacklat utmaningen på ett annat sätt, genom ”en proteinbaserad lösning”.  

Niclas Luthman intervjuades i fjol i Talks podd. Lyssna på den här.

Publicerat 30.05.2023