Innovation

Här serveras mat – och tolerans

Du beställde hamburgare men fick dumplings. Spelar det någon roll? På De Felaktiga Beställningarnas Restaurang i Tokyo arbetar enbart servitörer med demens. Men ingen klagar, att det blir fel ingår i det inkluderande konceptet.

Restaurant of Mistaken Orders, personalen
Mätta och lyckliga. På De Felaktiga Beställningarnas Restaurang i Tokyo anställs bara servispersonal med demens. Ibland levereras fel maträtt – men gästerna har överseende.

Japan är känt som superåldringarnas land. Nära 30 procent av befolkningen är 65 år eller äldre och var tionde japan en 80-plussare. Med en så gammal befolkning är demens en vanlig folksjukdom.

Pop up-krogen De Felaktiga Beställningarnas Restaurang är ett samarbete med ett demensboende. Den drogs igång för att minska stigmat och öka medvetandet kring Alzheimers och andra demenssjukdomar – och har blivit omskriven och hyllad världen över.

Glömmer kvarnen

– Liksom de flesta hade jag till en början en negativ bild av demens, berättar initiativtagaren Shiro Oguni i en intervju på japanska utrikesdepartementets hemsida.

– Men även dementa kan såklart laga mat, städa, tvätta och handla…

Bryta isolering. Ett skäl till att initiativtagaren Shiro Oguni drog igång De Felaktiga Beställningarnas Restaurang i Tokyo var att han ville bryta den ensamhet många dementa.

Oguni låter sig intervjuas över en stimmig lunch med många skratt. En äldre kvinna visar sina gäster till bordet – och råkar sätta sig ner med dem. Hennes kollega har glömt hur pepparkvarnen fungerar, det blir en kollektiv uppgift för alla i sällskapet.

– Restaurangen handlar inte om att utföra uppgifter korrekt. Det viktiga är interaktionen med människor som har demens, påpekar grundaren.

Det populära lunchhaket har rosats, inte bara för sin goda mat utan för att det ökar människors tolerans. För handen på hjärtat, hur stor roll spelar det egentligen om man får exakt det man beställt, så länge man blir mätt?

Glädje och stolthet

Till en början var Shiro Oguni dock orolig för att omgivningen skulle tycka att han behandlade demens som något slags spektakel, något att skratta åt.

Restaurant of Mistaken Orders, personalen
Ett varmare och mer tolerant samhälle – där ingen lever i ensamhet. De Felaktiga Beställningarnas Restaurang, där servispersonalen är dement, har fler mål än att servera god mat.

– Men när gästerna ser servispersonalens arbetsglädje och stolthet och hör dem berätta att de fått självförtroendet tillbaka brukar kritiken rinna av dem. Vissa rörs till tårar, berättar han.

De Felaktiga Beställningarnas Restaurang (Restaurant of Mistaken Orders) blir omkring 37 procent av beställningarna fel. Men 99 procent av kunderna är nöjda, enligt uppgifter i internationella medier.

Omkring 55 miljoner människor världen över lever med demens, enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Antalet spås stiga kraftigt de närmaste decennierna.


Bilder och video: Restaurant of Mistaken Orders

Publicerat 25.09.2023