Babyuniversum för miljoner
Under koliknätterna med sonen föddes idén om en plattform för hela bebisresan. Fyra år senare sitter Michaela Forni på ett exklusivt kontor på Östermalm. Företaget Baby Journey är värderat till över 350 miljoner kronor.
Känslan av att få en riktigt, riktigt bra idé är svår att beskriva. De flesta tycks i alla fall vara ense om att det inte är som det ofta skildras i filmer, serier och böcker: en plötslig ingivelse, den där glödlampan som tänds över huvudet.
Snarare beskriver många det som en efterhängsen dagdröm. Som du går runt och umgås med. Stöter och blöter. Tar upp till diskussion ibland, med anförtrodda vänner. Som ibland ligger vilande i huvudet, för att sedan poppa upp och göra sig påmind. Ju svårare det är att bli av med den här dagdrömmen – idén – desto bättre är den.
Michaela Forni sitter i ett konferensrum på kontoret ett stenkast från Dramaten på Östermalm i Stockholm. Hon är väldigt gravid, det kan vara dags när som helst nu. Och ja, hon känner igen sig i det där med att få en idé som inte går att skaka av sig.
– Jag och min man satt i soffan en kväll när vi väntade vårt första barn. Vi pratade om att det fanns jättemånga plattformar för hela resan med att bli med barn, föda och vara förälder. Allt från familjeliv.se till renodlade gravidappar. Men vi kunde inte hitta en plattform som hade allt, utan alla plattformar erbjöd olika saker.
Sedan blev det som det blir med bra idéer: de gror. Barnet, en liten pojke, blev fött. Under långa koliknätter när de turades om att vyssja honom (ett pass motsvarade en Jennifer Aniston-komedi), fortsatte idén om ett heltäckande universum för gravida och småbarnsföräldrar ta fart.
– Vi började prata om den, om vår app. ”Tänk om det skulle finnas en sån här funktion, gud vad kul om man kunde göra så!” eller ”Jag läste det här, vad tycker du?”. Till slut insåg vi att vi inte kunde släppa den här idén. Vi måste få testa den. Det får bära eller brista men vi kommer att ångra oss om vi inte ser var det här kan leda.
Och som de inbitna entreprenörer hon och hennes man Damon Foroozesh är, drog de i gång företaget Baby Journey tillsammans med Michaelas bror Timothy Forni. 2019 började de jobba med appen och för två och ett halvt år sedan gick den live för första gången.
Sedan har det gått bra. Väldigt bra. Visst har det varit en del utmaningar under resans gång, så är det alltid. Men utifrån sett är det en framgångssaga: från koliknätter framför Jennifer Aniston-komedier till över tjugo anställda i ett exklusivt kontor på Östermalm.
– Jo, men det är klart att det har funnits några ”bumps on the road”. Att göra en app är krångligare än man tror. Den ska vårdas, utvecklas och tas om hand. Jag kommer nog aldrig att första varför det kostar si och så många hundra tusen att skapa en knapp, och att vissa saker verkar vara omöjliga att få till.
Det slutliga kvittot på framgången kom när en av Baby Journeys partners, Länsförsäkringar, visade intresse för att gå in som delägare. Värderingen var inte blygsam: 350 miljoner kronor.
Hur kändes det?
– Ja, nu vet vi ju att vi är på rätt väg. Vi håller på att bygga något som är och kan bli väldigt bra, och det ser inte bara vi. Men det är klart att det kändes otroligt att få den värderingen också. Lite impostor-syndrome! Det tror jag alla känner i liknande situationer.
Hur ser Baby Journey ut om tio år?
– Då är vi ett internationellt företag. Målet är att vara det största företaget för livet med småbarn. Jag är övertygad om att vi kan bygga det hur stort som helst och jag ser ett bebisuniversum framför mig.
Text: Kalle Dixelius
Foto: Baby Journey
Publicerat 30.03.2023