Svenskt AI-verktyg erövrar världen
AI-entreprenören Joel Hellermark gör världssuccé med sitt bolag Sana Labs, som redan är värderat till 2,5 miljarder kronor. Nu släpper man en gratisversion av en ny AI-tjänst med målet att nå en miljard användare.
Joel Hellermark hann knappt gå ut gymnasiet innan han som 19-åring startade Sana Labs. Framgången kom omedelbart när Joel i inledningen av covidpandemin blev kontaktad av presidenten för New York Academy of Scienes med uppdrag att ta fram en utbildningsplattform för intensivutbildning av sjukvårdspersonal.
– Vi ställde om direkt och dedikerade hela teamet för att tillsammans med Karolinska Institutet och Mount Sinai i New York utveckla ett utbildningsprogram, berättar Joel.
Initiativet uppmärksammades stort i världen, och såväl Apples Tim Cook som Facebooks Mark Zuckerberg var bara några av många intresserade som kontaktade Joel för att få veta mer.
Fyra år senare råder det universell AI-feber och Sana Labs fortsätter ligga i framkant. Nu har man nyligen lanserat en AI-assistent, som enligt företaget kan bidra med att höja produktiviteten med upp till 50 procent. Den kan enkelt integreras med befintliga it-system som till exempel Slack, Salesforce eller Google Workspace. Högprofilerade kunder som PepsiCo, Klarna, Kry och läkemedelsföretaget Merck har redan köpt tjänsten.
– AI-assistenten gör att du kan fånga upp och indexera all kunskap som ditt företag samlat på sig. Du kan sedan söka information, få svar på frågor och hjälp med att lösa uppgifter, förklarar Joel Hellermark för DI Digital.
Intresset är enormt. Tusentals företag står i kö för att Sana Labs ska skräddarsy AI-assistenten så att den passar just deras behov. För att möta efterfrågan har Sana Labs släppt en gratisversion av AI-assistenten – men med vissa begränsningar. Med gratisversionen kan du till exempel bara ställa tio frågor per dag, spela in två möten och dela den med max fem personer. För att få tillgång till hela tjänsten, måste man uppgradera till betalversionen.
Vad är viktigast just nu?
– Vi har säkrat upp med serverkapacitet i hela världen. Hela vår affärsidé bygger på att vi är nära kunderna, säger Joel Hellermark till DI Digital.
Målsättningen är att skapa en av världens största AI-assistenter för företag och nå över en miljard användare.
Foto: Karl Nordlund
Publicerat 22.05.2024