Nybyggaren
Med smart affärstänk, hårt arbete och lite tur har Peter Rosvall etablerat sig som en av landets mest kreativa och drivande e-handelsentreprenörer. Själv beskriver han sig som en utpräglad pessimist – som har lärt sig att ta risker.
När man läser Peter Rosvalls CV skulle man lätt kunna tro att han är en rätt självsäker vinnarskalle. Inget kunde vara mer fel.
– I själva verket drivs jag av min egen prestationsångest. Jag är alltid rädd för att förlora. Däremot har jag lärt mig att ta kalkylerade risker och jag vågar svinga rejält när möjligheterna kommer.
Som vd för flera olika e-handelssajter har han gått från klarhet till klarhet. Numera har han landat inom bygg- och heminredningsbranschen och är sedan några år tillbaka delägare i Bygghemma Group, som börsnoterades våren 2018. Verksamheten går som på räls och länge var den uttalade ambitionen att på sikt nå en omsättning på 10 miljarder.
– I dag har jag betydligt aggressivare mål än så. Vi har lyckats öka omsättningen från 200 miljoner till 6 miljarder på sju år med god lönsamhet. Det är ganska ovanligt … så vem vet vad som kommer att hända de kommande sju åren?
Men innan vi pratar framtid, låt oss backa bandet till 2004. Efter Handelshögskolan i Göteborg var siktet inställt på en plats inom investment banking i London alternativt en anställning som managementkonsult på någon av de stora byråerna i New York.
– Jag var en 24-årig streberstudent, som drömde om att skapa mig en karriär som såg bra ut på pappret. På något sätt lyckades jag armbåga mig in på MTG:s traineeprogram och jag föreställde mig hur jag skulle resa runt i världen och syssla med tv.
– I stället hamnade jag på CDON.com i Malmö, där mitt jobb var att sälja CD-skivor. Klart att jag var besviken då, men jag hade tur som blev placerad i rätt fack med en gång. I dag är jag är oerhört tacksam att det blev så.
Här började nämligen Peter Rosvalls bana inom e-handel. Som vd har han drivit och utvecklat företag som Nelly.com, Linusochlotta.com, Gymgrossisten.com, Bodystore.com, Heppo.com och Members.com. Under Peters fem år som ansvarig för Nelly ökade exempelvis omsättningen från 15 till cirka 800 miljoner kronor.
– Varje dag i mitt yrkesliv har handlat om e-handel; det är det enda jag kan och jag tycker att det är otroligt kul. Att ha en idé och sedan få se den förverkligas är oerhört stimulerande. Den känslan hade jag förmodligen inte fått uppleva om jag hade hamnat på en investmentbank.
Det var också genom den första anställningen i Malmö som Peter träffade två viktiga personer: Mikael Olander och Martin Edblad, hans nuvarande kompanjoner. De är en tätt sammansvetsad trojka, visserligen helt olika sinsemellan men därför också varandras komplement.
– Vi har olika styrkor, Mikael är en urkraft och Martin en skicklig strateg. Jag är mer tålmodig och har nog en viss lugnande effekt på de andra när det hettar till. Och utan dem hade jag aldrig vågat satsa och riska, så som vi har gjort under åren.
Tillsammans grundade de och byggde upp en av Europas största e-handelskoncerner, CDON Group. Men allt har sin tid och ”så småningom tröttnade vi på att vara tjänstemän”, som Peter säger, och de gick vidare för att förverkliga drömmen om något eget:
– Vi hade försökt förvärva Bygghemma.se redan tidigare, eftersom sajten hade en rad egenskaper som vi tyckte var attraktiva, som få returer och höga snittordervärden till exempel. Bolaget i sig var inte lönsamt men hade fina kassaflöden.
Sedan de tog över 2012 har verksamheten expanderat snabbt, både genom organisk tillväxt och genom förvärv, plus att man har etablerat sig i övriga Norden och i delar av Europa. Martin Edblad är numera vd, Mikael Olander operativ chef och Peter Rosvall ansvarig för nya marknader.
Vari ligger framgången med konceptet Bygghemma.se?
– Sortimentet är en viktig del. Det finns ingen fysisk affär i världen som kan mäta sig med oss, det skulle krävas en butiksyta lika stor som Blekinge. En annan del är vår prissättning, som alltid är konkurrenskraftig. Sedan kan man inte bortse från det praktiska med e-handel. Att kunden slipper ta sig till macken för att hyra släp och sedan köra till butiken för att baxa runt skrymmande varor. På det viset kan jag också tycka att det är förvånande att näthandeln inte är större än vad den är inom vår bransch.
Det blir sällan succé utan sammansvetsade team – hur är du som arbetsledare?
– E-handel attraherar ofta unga människor som är både nyfikna och hungriga, och det är naturligtvis väldigt tacksamt. Förhoppningsvis kan jag inspirera dem genom att jag arbetar hårt, är närvarande och engagerad. Däremot är jag inte särskilt bra på utvecklingssamtal och sådant …
Att bygga verksamheter är krävande. Finns det tillfällen när du tänkt ge upp?
– Det har funnits tider när det har varit väldigt kämpigt, till exempel när jag själv har varit kraftigt belånad och läget varit osäkert. De första åren kunde vara slitsamma när vi behövde finansiering till olika satsningar och det inte fanns likvida medel i bolaget. Då kunde ett enda felaktigt förvärv stjälpa allt.
– Nu när vi är börsnoterade är det en helt annan tillvaro; det finns resurser, policys och rutiner. Vi tar inga stora risker men vi har råd att misslyckas ibland, det påverkar inte totalen.
Peter Rosvall äger 1,9 procent av aktiekapitalet i Bygghemma Group och har inga som helst planer på att sälja. Att framtidsvisionen inte handlar om en Ferrari eller en strandvilla på Bahamas är tydligt:
– Jag har väldigt låga krav på materiella ting och lever som jag gjorde för tio år sedan. Mina tillgångar är bundna i Bygghemma-aktier och de som har fallit ut har jag betalat av lån med. Om jag har unnat mig något, så är det lyxen i att inte behöva tänka på privatekonomin längre. Det har varit tufft i perioder, men nu jobbar jag åtta timmar på kontoret, går hem och det är först när min son har somnat som jag kopplar upp mig igen.
TEXT ULRIKA NORBERG FOTO PETER WESTRUP
Publicerat 07.01.2020