Personligt

Jenny växlar upp

Efter flera år som vd för elbåtstillverkaren X Shore byter Jenny Keisu kurs. Med nya bilmärket Longbow växlar hon om från vatten till asfalt och ultralätta el-sportbilar. Men bakom skiftet finns också en personlig drivkraft: Att få känna sig mer levande.

Jenny Keisu
När Jenny Keisu slutade på elbåtstillverkaren X Shore bytte hon vatten mot asfalt. Nu leder hon elsportbilstillverkaren Longbow.

Jenny Keisu hade glömt hur mossa luktar. Det slog henne först efter flera år som vd för elbåtstillverkaren X Shore, framgångar i riskkapitalbranschen och en lång period som bolagsjurist. Ett liv där dagarna gick i ett, med ständigt högt tempo och ett huvud på högvarv. Nu var de äldsta av hennes fyra barn i skolåldern och kostnaderna på det privata planet började kännas av. Hon ville vara mer närvarande med familjen. Men också uppleva daggen i gräset, vinden i håret, adrenalinet i kroppen.

– Jag vill känna mig levande, förklarar Jenny Keisu när vi möts en tidig fredagseftermiddag.

Hon säger att hon förvisso länge har dragits till intensitet och miljöer där mycket står på spel, men också att hon inte är ensam om den där längtan efter att få känna livet i kroppen.

– Ju mer världen digitaliseras, desto mer kommer vi längta efter det som känns äkta och närvarande. Människor kommer inte vilja ha mindre teknik, de kommer vilja ha fler verkliga upplevelser.

Jenny Keisu
Jenny Keisu har alltid varit väldigt driven. Som liten ville hon bli första kvinna i Premier League, till exempel.

Jenny Keisu

Ålder: 41 år.
Familj: Man och fyra barn i åldrarna 1–9 år.
Bor: Östermalm och på Stora Betsö på helger och somrar.
Yrke: Ordförande och medgrundare i Longbow samt vd för eget investeringsbolag.
Lektyr på nattduksbordet: Jag läser mycket med mina barn – just nu Skattkammarön av Robert Louis Stevenson, flera av Roald Dahls böcker och Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne.
Förebilder: Jules Verne, som i böcker som En världsomsegling under havet kunde visualisera framtiden och beskriva tekniker som inte fanns då. Han visade hur världen skulle kunna se ut och inspirerade andra att bygga den. Likaså Tony Stark (Iron Man), som använder intelligens och teknik för att skapa något bra och driva världen framåt, trots sina brister.
Dold talang: Jag är fruktansvärt bra på att göra sås. Min man kan stå och laga mat i timmar, men jag kommer in på slutet och slår ihop en magisk sås på 15 minuter.

Motto i livet: ”Hur svårt kan det vara?”
Lägger pengar på: Vårt hus i skärgården och att skapa en plats där familj och vänner trivs och vill samlas.
Avgörande steg i karriären: Att lämna Nordic Capital för att starta Summa Equity. Dels för att det möjliggjorde mycket annat jag har kunnat göra i form av investeringar, dels för att jag lyckades visa både för mig själv och andra att det går att gå sin egen väg och göra saker som ingen trodde var möjligt – och att knuffa världen i rätt riktning.
Bank: Nordea Private Banking, Stockholm.

Att Jenny nu är medgrundare till det nya brittiska elsportbilsbolaget Longbow vittnar om att det inte bara är en spaning, utan om att hon sett en affärsmöjlighet. Den första bilen Speedster är en helelektrisk sportbil utan tak och vindruta och planeras att levereras till kunder innan årets slut. Ordrarna har redan rasat in och blivit fler än beräknat.

– Jag känner mig väldigt ödmjuk inför all denna uppmärksamhet innan vi ens fått ut produkterna. Det kräver att det verkligen måste bli bra, för de här bilarna ska leva i hundra år.

Siktade på Premier League
Hon berättar att namnet Longbow kommer från långbågen, som på sin tid var ett teknologiskt avancerat vapen, men som var helt beroende av bågskyttens skicklighet.

– Det här är inte en elbil som kan göra allt själv, utan en sportbil som fortfarande ger den analoga upplevelsen av att köra, säger hon och förklarar:

– Den har inga stora skärmar, ingen parkeringshjälp eller annan teknik som tar över körupplevelsen. Det är bara du och bilen. Den är låg, tyst och framför allt extremt lätt. I en speedster, där du kör med hjälm, behöver du inte köra fort för att det ska kännas snabbt. Det handlar om att uppleva det som på engelska kallas ”theatre” – som när man ser en musikal och inte kan låta bli att dansa med. Man blir uppslukad.

Uppslukad är ett ord som också skulle kunna beskriva Jenny Keisu. Eller som hon själv säger:

– Jag har alltid varit intensiv och haft mycket energi, vilket gör att jag lätt blir väldigt engagerad i det jag gör.

Som när hon som ung fotbollstjej i lilla Hälsingeorten Sörforsa bara hade ett mål i sikte: att bli första kvinna i Premier League, och tränade så hårt att hon bara spelade med äldre och i pojklag. Eller när hon som färdigutbildad jurist gjorde sina hundår på en av Nordens ledande advokatfirmor Mannheimer Swartling och senare blev chefsjurist på Nordic Capital. Och sedan åkte med Sida på semestern för att arbeta som volontär i Rwanda. Kanske inte så konstigt att hon hamnade på fjärde plats i Veckans Affärers lista över Sveriges supertalanger 2013

Jenny Keisu
Bilarna från Longbow är handbyggda, ultralätta och eldrivna. Men det ska kännas som en analog bil: ”Det är bara du och bilen.”

Två år senare, när FN:s globala hållbarhetsmål antogs, insåg hon att världens största problem också kan vara världens största affärsmöjligheter. Snart var Jenny med och startade Summa Equity – ett nordiskt riskkapitalbolag som fokuserar på investeringar som bidrar till att lösa globala utmaningar. Så småningom bildade hon familj och när hon tog över rodret för X Shore 2019 blev hon van vid att både försöka bryta ny mark i den miljöbelastande båtindustrin och ha en bebis på höften. Men när hösten 2023 kom valde Jenny att lämna bolaget (som gick i konkurs tidigare i år, men som nu lever vidare i ny regi).

Longbow Motors

Longbow Motors är en brittisk elbilstillverkare som grundades 2023 med målet att utveckla ultralätta och förarfokuserade el-sportbilar. Företaget utgår från idén att många moderna elbilar har blivit för tunga och komplexa. Longbow vill därför återinföra känslan från klassiska sportbilar i elektrisk form. Grundarna är Daniel Davey, Mark Tapscott och Jenny Keisu. Longbows debutmodell Speedster är en ultralätt elektrisk sportbil som är utvecklad för att visa företagets filosofi om ”featherweight engineering”, där låg vikt och körkänsla prioriteras framför stor batteristorlek och maximal prestanda. Planen är att den ska komma till kund under 2026, med produktion i begränsad upplaga på ca 150 bilar. Senare ska en mer ”seriemässig” modell, Roadster, lanseras i större upplaga.

– Jag hade tagit idén från koncept till produktion och ut på en global marknad, så det kändes som att jag nått dit jag ville. Samtidigt var det också rätt tid för mig personligen att kliva vidare. Jag tror generellt att bolag ofta mår bra av olika typer av ledarskap och perspektiv i olika faser.

– Dessutom var det extremt krävande att vara vd i ett teknikbolag med mycket hårdvara och produktion och leverantörer över hela världen. Barnen var större och jag ville ha mer tid med dem.

Namnkunniga rådgivare

Det var i dessa tankar Jenny gick när gemensamma bekanta kopplade ihop henne med flera initierade personer i fordonsbranschen. De hade börjat fundera på att bygga ett bilbolag från grunden.

– Jag undrade snarare på hur man skulle kunna skapa ett EV-bolag utan ett enormt kapital. För det finns ett före och efter 2021, säger hon och påminner om hur världen förändrats sedan Ukrainakriget.

– X Shore och alla andra bolag som startades före 2021 byggdes utifrån den tidigare modellen där man tog in kapital i flera steg över lång tid. Med större osäkerhet och förändrade kapitalflöden fungerar inte det längre. Vi måste bygga betydligt mer kapitaleffektivt. Och om det går i en så kapitalkrävande bransch som bilindustrin, då kan det också visa vägen för andra.

Tillsammans med fordonsingenjörerna och entreprenörerna Daniel Davey och Mark Tapscott grundade hon Longbow. Snart skulle även Dan Balmer, tidigare vd för Lotus, Mike Flewitt som tidigare var vd för McLaren och Michael van der Sande, som varit vd på Alpine, bli både rådgivare och aktieägare.

Vid sidan av ledarskapet för Longbow är Jenny Keisu även rådgivare och bollplank i ett flertal fonder.

Timingen var på ett sätt perfekt. Jenny ville bort från den krävande vd-rollen, men fortsätta bygga bolag som kan göra skillnad.

– Jag gillar att lösa problem, jag gillar system och att bygga saker utan karta men med riktning. Som medgrundare och ordförande i Longbow arbetar jag mer långsiktigt med strategi, riktning och värdeskapande, inte operativt nära produkten eller leverantörerna som en vd, vilket är den stora uppsidan för mig.

Men Jenny är faktiskt vd vid sidan om – i sitt eget family office, där hon investerar i fonder och bolag hon tror på.

– Jag är även involverad som bollplank och rådgivare i flera fonder. Det är ett effektivt sätt att bidra till att kapital hamnar på rätt ställe.

För Jenny handlar investeringar också om långsiktighet och att arbeta med människor hon har förtroende för. Den inställningen har format hennes relation till Nordea, där hon varit private banking-kund i över ett decennium.

– Redan när vi satte upp Summa Equity hade vi en dialog med Nordea som betydde mycket för oss. För mig är bra och långsiktiga relationer viktiga. Den jag har till min rådgivare Johan Giersch är en sådan – han förstår mig och jag litar på honom.

Jenny Keisu
Många av Longbows kunder är bilentusiaster som väntat med att skaffa sin första elbil, eftersom de vill ha en bra körupplevelse.

Elsmart framtid

Men den röda tråden i Jenny Keisus yrkeshistoria är inte primärt att tjäna de stora pengarna. Det är att hitta sätt att bidra till en mer hållbar värld, även om villkoren skulle förändras.

– Jag tror på elektrifiering som en viktig nyckel för att lösa en del av de problem vi har i världen. Men i en förändrad värld behöver man bidra på ett annat sätt, säger hon och förklarar hur de byggt upp Longbow med låg kostnadsnivå:

– Bilen är konstruerad på ett sätt som binder lite kapital och håller kostnaderna nere. Den ska gå att bygga med enbart europeiska komponenter, utan stora fabriker. Allt görs digitalt i CAD och VR i stället för med lermodeller, vilket tillsammans med AI och moderna utvecklingsverktyg möjliggör ett betydligt mer kapitaleffektivt sätt att bygga ett bilbolag på än vad man gjort historiskt.

Dessutom har byggprocessen gått rekordsnabbt, vilket lett till att Longbow visas på Petersen Automotive Museum i USA, ett av världens främsta bilmuseer.

– Mycket är exempelvis 3D-printat för att man snabbt ska kunna få ut reservdelar i stället för att skeppa dem över olika sund i världen.

Jenny berättar att många av Longbows kunder är fordonsfantaster som vill köpa sin första elbil, samt entreprenörer och teknikorienterade personer. Men man vill rikta sig brett, därav startpriset på 84 000 pund, runt en miljon kronor.

Jenny Keisu
Bilar, företagsledning och elektrifiering i all ära, men det viktiga är att minnas hur mossan luktar, menar Jenny Keisu.

– Det ska vara mer tillgängligt relativt segmentet, annars kan du inte förändra. Vi vill att så många som möjligt ska få uppleva sann körglädje.

Den där direkta upplevelsen bakom ratten är något hon än så länge saknar. Till vardags kör hon en helelektrisk sjusitsig Mercedes för att få plats med hela familjen och enkelt navigera i vardagstrafiken.

Private Bankings rådgivare Johan Giersch om Jenny Keisu:

”Jag har haft nöjet att hjälpa Jenny här på banken i nära tio år nu. Från början var det elbåtar och nu är det elsportbilar som gäller, spännande branscher båda två. Det är alltid kul och intressant att följa Jennys driv och ambitioner, nästan varje gång vi pratar med varandra är det nya projekt på gång. För mig som rådgivare är det väldigt utvecklande med kunder som Jenny, jag lär mig nya saker hela tiden.”

– Det är jätteskönt och praktiskt. Jag kan backa in på trånga parkeringar i stan och den piper så fort jag inte kör rätt. Men jag får ingen som helst körupplevelse i den. Det längtar jag efter.

Hon återkommer till det taktila och fysiska, till att känna vinden pressa mot ansiktet, pulsen i kroppen och doften i skogen. Hon minns hur hon under de mest hektiska perioderna i yrkeslivet kunde åka till skärgårdshuset och befinna sig mitt i naturen, men inte uppleva den.

– Det var då jag insåg att jag hade glömt hur mossa luktar. Att hitta ett sätt att fortfarande bygga bra bolag och vara hängiven det, men samtidigt vara närvarande för min familj har tagit tid.

Men det är i förverkligandet av Longbow och i lugnet på Stora Betsö i Stockholms skärgård, dit hon åker med familjen nästan varje helg och tillbringar hela somrarna, som hon hittat den där balansen.

– I slutändan handlar det nog om att jag vill ta vara på livet här och nu och samtidigt bidra till en bättre framtid. Och kanske allra mest: att få både mig själv och andra att känna sig levande för en stund.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund Bilfoto: Longbow

Publicerad 26.05.2026