Dina ögon avslöjar dig
Snart kommer bilen att kunna se om du har druckit eller är drogpåverkad. Sightic är en svensk start-up som grundats av två före detta SÄPO-medarbetare.

Sätter du dig bakom ratten på en ny bil i dag är du ständigt iakttagen – av bilen själv. Ett flertal kameror och sensorer riktas mot föraren för att avgöra om han eller hon är trött eller okoncentrerad.
Men än så länge stannar det vid trötthet – trots att det finns många fler riskfyllda tillstånd för bilförare. Nu ska en svensk start-up med rötter i SÄPO råda bot på det. Med Göteborgsföretaget Sightics lösning kommer framtidens bilar kunna se om föraren är påverkad. Av alkohol eller andra droger, som marijuana, kokain, amfetamin eller opioider.
Idén kom till när Jenny Johansson och Stefanie Najafi bägge jobbade på SÄPO, och tillbringade mycket tid tillsammans under spaningsuppdrag. Det blev ofta tid för kreativa diskussioner under långa väntetider i en SÄPO-bil och en hel del Nocco (läskedryck) för att hålla sig vakna.

Sightic
Vad: Utvecklar system för att upptäcka alkohol- och drogpåverkade förare.
Vilka: Grundades av Jenny Johansson, COO och vice VD, och Stefanie Najafi, CIO. Vd heter Daniel Åman.
Antal anställda: 24.
Omsättning: 10,7 miljoner (2023)
– Det vi såg behov av då var att hitta ett digitalt verktyg som kunde detektera narkotikapåverkan. Anledningen är att polisen genomför manuella ögonundersökningar för att se om en person är påverkad. Men det finns inget objektivt hjälpmedel som det finns för alkohol. Som polis stöter man på en hel del narkotikapåverkade personer, men det finns inget bra verktyg för det, säger Jenny Johansson.
Det spåret – att ge polisen ett bättre sätt att konstatera om någon är narkotikapåverkad – är en stor del av Sightics verksamhet. Om en inte allt för avlägsen framtid ser de framför sig hur poliser över hela världen kan scanna misstänktas ansikten och ögon med en mobilapp och på så sätt få en snabb indikation på narkotikapåverkan.

Stora kunder
– När vi höll på med den här utvecklingen så fick vi förfrågningar från fordonsindustrin som hade snappat upp att vi jobbade med det här. Då insåg vi att det fanns ett behov. Därefter blev det två affärsområden. Ett som går mot biltillverkare och ett som går mer mot industri och brottsbekämpning, säger Stefanie Najafi.
I och med att fordonsindustrin vaknade blev det också lättare att ta in kapital. I slutet av 2024 hade Sightic tagit in 25 miljoner, och redan nu är en andra runda inledd. Kunderna har inte låtit vänta på sig, och det är inga små spelare som visar intresse.
– Jag kan inte avslöja alla, men två stora kunder är Volvo Group och amerikanska Gentex, säger Jenny Johansson.
Hur ser Sightic ut om fem eller tio år?
– Målet har hela tiden varit att vi ska vara världsledande i den här nischen: att detektera och analysera substanspåverkan via bildanalys. Dessutom vill vi att våra lösningar ska vara integrerade i fordon och kunna se att det räddar liv.

Vad kan ni berätta om det ni gjorde på SÄPO?
– Det som är offentligt. Och det är ju att vi jobbade med personbaserad inhämtning. Det betyder att man samlar in information för att förebygga att det sker olika attentat till exempel. Från fysiska källor eller personer.
Har ni haft nytta av er bakgrund under arbetet med Sightic?
– Vi är väldigt säkerhetsmedvetna och gör bakgrundskontroller på alla vi anställer. Det är viktigt för oss. Dessutom vill vi jobba förebyggande, precis som SÄPO gör.
Text: Kalle Dixelius Bilder: Shutterstock
Publicerat 28.04.2025