Personligt

På toppen av hotellvärlden

Som nytillträdd general manager på Waldorf Astoria i Seychellerna är Elias Pertoft hotellvärldens hetaste svensk. Vi har mött honom på plats på drömmarnas ö Platte Island i Seychellerna. Men hur gick det till när den före detta dykinstruktören klättrade mot toppen – och vad har han lärt sig av de tidigare kollegorna Francis Ford Coppola och Richard Branson?

Elias på stranden
På Platte Island har Elias Pertoft har landat ett nytt prestigefullt hotelluppdrag.

Det var i slutet av 2022 som 40-åriga Elias landade sitt mest prestigefyllda jobb hittills, som general manager för det numera nyinvigda och mycket exklusiva Waldorf Astoria på den privata ön Platte Island på Seychellerna. 

Det var Jan van der Putten själv, vd på Hilton Group, som ringde Elias och frågade om han var intresserad.

– Jag behövde inte så lång betänketid direkt. Efter att ha tillbringat de senaste tjugo åren i tropikerna på avlägsna platser och öar vet jag vad som krävs för att klara av det isolerade resortlivet.

gäster välkomnas när de kommer med flyget
Välkommen till paradiset!

Elias vet vad han pratar om. Han och japanska frun Sayaka har under de senaste tio åren hunnit arbeta och bo på hotell i Belize, Thailand, Laos, Bali och senast på Richard Bransons privata ö, Necker Island, i Karibien. Jobbet som general manager på Bransons privata ö fick Elias mitt under covidpandemin, vilket innebar att Richard själv var där hela tiden. ”Förutom när han var uppe och flög i rymden”, tillägger Elias.

– Av Richard lärde jag mig att våga prova, han har en extrem ”just do it-attityd” och bad mig hela tiden att köra på och ta risker.

Kanske föddes Elias passion för ö-liv redan under uppväxtåren på Mörkö utanför Södertälje? Där i de sörmländska skogarna hittade han kärleken till naturen och upptäckarglädjen. När det var dags att börja i skolan föll valet på Solvikskolan i Järna där kreativitet och nyfikenhet stod högt på agendan. Nyligen flyttade Elias och Sayakas dotter tillbaka till Mörkö för att bo med sin farfar och för att gå på samma Waldorfskola.

sovrum
Waldorf Astoria är Hiltons nya lyxvarumärke.

– Att få en nära koppling till min familj och till vänner i Sverige har varit avgörande. I hennes ålder är det viktigt med kompisar, och det är svårt att få om du bor på ett hotell.

Waldorf Astoria är Hiltons lyxhotellmärke och just här på Platte Island består hotellet av 50 villor längs havet, där alla har personlig conciergeservice.

– Hotellets villor har placerats bortom stranden för att till exempel låta den utrotningshotade art av sköldpaddor som finns på Platte Island att lägga sina ägg i fred. Besökarna får lära sig att observera djurlivet utan att störa det, berättar Elias.

Elias
Elias drivs av att skapa unika upplevelser för gästerna.

Elias Pertoft

Bor: Platte Island.

Gör: General Manager på Waldorf Astoria, Seychellerna.

Ålder: 40 år.

Uppvuxen: Mörkö söder om Södertälje.

Familj: Frun Sayaka som Elias bor med i Seychellerna och dotter som bor med farfar i Sverige.

Resor på nytt sätt

Hela anläggningen drivs i dag med solceller, har en permanent miljöchef och marinbiolog som samarbetar med lokala organisationer för att bevara öns natur och restaurangernas ”jord-till-bord-filosofi”. Gästerna kan delta i eko-medvetenhetsprogram utformade för att bygga en djupare kontakt med naturen, samtidigt som de aktivt bidrar till en hållbar utveckling av ön.

– Jag ser ett skifte från resor där det bara handlar om att hänga på stranden till resor där man verkligen lär sig något nytt, ändrar sina levnadsvanor och blir genuint inspirerad av upplevelser. Resor där man går från att vara turist till att verkligen ta del av kulturen och naturen. Det är en ny typ av lyx.

med utsikt över poolen
På Waldorf Astoria bor man i lyxiga villor, totalt finns det 50 stycken.

Vägen till hotellvärldens toppskikt brukar oftast se ut på ett och samma sätt. Man börjar på hotellskola i Schweiz och jobbar sig sedan upp i decennier, från en låg, slitsam position till hotellchefens priviligierade ställning. För Elias såg det annorlunda ut.

– Efter gymnasiet drog jag till Kao Lak i Thailand och avancerade från dykinstruktör till hotellchef på bara sju år.

Efter många år i Asien hamnade han i Belize på Francis Ford Coppolas hotell Turtle Inn. Det var här han lärde att se hotellet som en filminspelning.

– Francis ville att precis allt och alla på hotellet skulle ha sin specifika plats och se bra ut från olika vinklar. Han fick oss att förstå att vi i personalen var skådespelare som hela tiden skulle leverera unika berättelser till gästerna.

Elias
Elias började som dykinstruktör i Kao Lak innan han snabbt avancerade till hotellchef.

Hur mycket om psykologi måste man kunna för att vara en bra hotellchef?

– Jag tror att det är oerhört viktigt att visa empati och förståelse för vad folk går igenom i livet. Jag försöker vara en god lyssnare och hitta personliga lösningar för var och en i mitt team. När man avslutar sitt skift är man fortfarande kvar på samma plats med samma människor, det skapar en väldigt speciell miljö.

Hur många år ser du att du är kvar och driver Waldorf Astoria?

– Många år till hoppas jag. Samtidigt tror jag inte en hotellchef ska stanna mer än fyra, fem år. Blir man kvar för länge för länge slutar man se hotellet och platsen ur olika vinklar.


Waldorf Astoria på Platte Island
Foto: Waldorf Astoria Platte Island/Felix Studios

Waldorf Astoria på Platte Island

Nyöppnad lyxresort bestående av 50 villor på den undersköna ön Platte Island som endast nås med privatplan. Naturupplevelser à la National Geographic, personlig conciergeservice och sex otroliga restauranger (där Restaurang Moulin står ut) i världsklass. En hotellupplevelse värdig vilken bucketlist som helst.  


Mango House
Foto: Mango House

Mango House

När en italiensk modefotografs privata villa görs om till intim resort så skapas hotellmagi på huvudön Mahé. Egen strand, tre restauranger och hotellrum man aldrig vill lämna. Personligt och sofistikerat.


Canopy Hotel
Foto: Canopy Hotel

Canopy Hotel

Nyöppnade Canopy är ett mer prisvärt alternativ om man letar efter boende på Mahé. Färgstark inredning med en urban, cool känsla. Härligt poolhäng med en levande bar lockar en ung, hipp publik och havet för dina fötter.


Text: Elin af Klintberg Foto: Robert Ryberg

Publicerat 27.06.2024