Personligt

Toppjobb!

Head Agent är ett av Sveriges ledande och snabbast växande rekryteringsbolag. Resan dit har fyllts av såväl kriser som ärofyllda priser. Vi har mött grundarna Kristina Bågstam Blom och Susanna Liljestam Heigard som vill förändra branschen.

Grundarna av Head Agent, Susanna Liljestam Heigard och Kristina Bågstam Blom
Kristina Bågstam Blom och Susanna Liljestam Heigard startade Head Agent med målet att förändra rekryteringsbranschen.

De ville utmana rekryteringsbranschen och den gängse modellen med ofta dyra headhunters. Året var 2010 och över en spontan kaffe skissade Kristina Bågstam Blom och Susanna Liljestam Heigard upp visionen om en ny typ av rekryteringsbolag inom Executive Search, det vill säga uppsökande rekrytering.

– Vi bestämde oss för att nå samma nivå av nätverk och höga kvalitet som våra bästa konkurrenter, men att göra det på ett helt annat sätt. Vi ville vara personliga, moderna och ha kontor som gav känslan av att komma hem till oss, berättar Susanna Liljestam Heigard.

Hon hade precis sagt upp sig från sin tjänst som vice VD på rekryteringsföretaget Nova för att starta eget. Och hon visste att det var Kristina Bågstam Blom hon ville starta bolag med. Kristina, som fick sitt första HR-chefsjobb som 25-åring, hade jobbat med rekrytering både inom produktionsindustrin och läkemedelsbranschen och var då rekryteringchef på Nova.

– Vi hann bara sitta ett halvår ihop i Novas ledningsgrupp, men jag såg att Kristina var otroligt ambitiös, målinriktad och hade fokus på affären, samtidigt som hon förstod de mjuka värdena som är så viktiga när det gäller rekrytering. På samma sätt är jag extremt målfokuserad. Att bygga både företag och människor driver mig.

Grundarna av Head Agent, Susanna Liljestam Heigard och Kristina Bågstam Blom

Head Agent

Head Agent är ett rekryteringsbolag som grundades 2010 av Kristina Bågstam Blom och Susanna Liljestam Heigard. Numera är Head Agent en grupp bestående av flertalet bolag med rekryteringstjänster inom executive search, interim, talent acquisition services och tech services. Gruppen siktar på att omsätta runt 100 miljoner kronor under 2022 och vara cirka 50 anställda.

Får affären att växa

Kaffet var knappt uppdrucket förrän Head Agent var i rullning.

– Först hade vi inget kontor alls, vi mötte folk på stan och hade intervjuer i hotellobbyer, säger Kristina.

Snart hittade de en minimal lokal under Kristinas lägenhet i Stockholm. De köpte Ikea-inredning, slängde ut Susannas farmors matta på det lilla kontorsgolvet och hemmakänslan infann sig.

– Vissa kunder tog av sig skorna när de besökte oss. Det gör du ju när du kommer hem till någon och det var mysigt på något sätt.

En av dem som kom i strumplästen vid den här tiden var H&M:s ordförande Karl-Johan Persson. För ett starkt nätverk, det hade duon efter alla år i branschen. Något som var avgörande för affärsidén.

– Vår nisch är att rekrytera till affärspåverkande positioner, det vill säga de kommersiella delarna i ett företag. Jobbet blir så mycket mer givande om man får komma in och prata med ledningsgruppen om bolagets nästa steg och bidra till hur affären ska växa. Något som vi ofta får möjlighet att göra eftersom vi är med och tillsätter så centrala roller. Vi vill göra en extremt noggrann bedömning om personen i fråga är rätt för företagets kultur och den utmaning det står inför, säger Susanna.

”Det var vår värsta kris någonsin. Det gick inte riktigt att föreställa sig. Över en helg försvann jättemånga av våra kunder. Eftersom man inte kan prenumerera på vår tjänst kan vi lätt få nya kunder, men också tappa dem när som helst.”

Samtidigt såg de en brist i hur deras konkurrenter hanterar sina kandidater.

– I varje rekryteringsprocess, exempelvis till en VD-tjänst, är vi i kontakt med runt 150 personer. Alla dessa behöver få ett respektfullt bemötande och en tydlig återkoppling. Det kan kännas självklart, men det är så många som inte lyckas med det i vår bransch, säger Susanna, och Kristina tillägger:

– Kandidaterna är precis lika viktiga som våra kunder, de är alla en del av vårt nätverk. Vissa har vi haft kontakt med i tio år. En period kanske de är kandidater, en annan är de kunder eller så rekommenderar de personer till oss. Därför är det så avgörande att värna om nätverket och vårt rykte på marknaden.

Byggde från grunden

Redan från start bestämde de sig för att växa organiskt och att inte ta in finansiärer.

– Vi ville hellre ta hundåren och jobba väldigt hårt utan att tjäna så mycket pengar för att kunna bestämma själva.

Och visst blev det hundår.

Grundarna av Head Agent, Susanna Liljestam Heigard och Kristina Bågstam Blom
Head Agent månar om en modern och personlig atmosfär. En av de allra första kunderna var H&M:s Karl-Johan Persson.

Kristina Bågstam Blom

Bor: Bromma, Stockholm.

Familj: Sambo och två barn.

Gör: Grundare av Head Agent och operationell styrelseledamot i gruppens alla bolag.

Favoritsyssla utanför jobbet: Umgås med familj och vänner samt tränar hoppträning inom ridsport.

Motto i livet: Ingenting är omöjligt.
Dold talang:
Ett enastående personminne.
Lektyr på sängbordet:
”Klubben” av Matilda Gustavsson.
Bank: Nordea Private Banking, Stockholm

– Vi slet dygnet runt, det var nästan så att man fick boka in när man skulle vara ledig för att gå på en middag i två timmar.

Under de första åren fick de båda också barn, utan att sakta ner på farten.

– Tvärtom maxade vi under småbarnsåren. Ärligt talat tror jag att barnen behöver oss ännu mer nu, när de är tonåringar och har större utmaningar, säger Kristina. Men det var en körig tid. Jag minns att vi ibland gick in på toaletten för att kunna prata med varandra ostört.

Men det hårda slitet gav resultat.

Vann Gasellpriset

Till skillnad från deras första kontorslokal, vars hyra låg på 2 500 kronor, betalar de i dag – tio år, flera dotterbolag och över 50 anställda senare – nästan en halv miljon i månaden för sin nu rymliga kontorsyta på centrala Kungsgatan i Stockholm.

– Nästa år landar nog Head Agent Group på en omsättning på 100 miljoner. Det är en enorm resa som har handlat väldigt mycket om att våga – att våga ta risker, våga anställa trots att vi inte kanske haft tillräckligt med kunder och våga tro på visionen, säger Susanna.

En av milstolparna kom 2015, då de vann Dagens industris Gasellpriset.

– Det var en kvalitetsstämpel för oss, vi blev så stolta. Att vi nu även tilldelats Mästargasellen eftersom vi fått Gasellpriset flera år i rad, bekräftar att vi är hållbara, säger Kristina.

Förändrad arbetsmarknad

Men det har funnits motgångar, som när covid-19 bröt ut och arbetsmarknaden – hela Head Agents kapital – skakade.

– Det var vår värsta kris någonsin. Det gick inte riktigt att föreställa sig. Över en helg försvann jättemånga av våra kunder. Eftersom man inte kan prenumerera på vår tjänst kan vi lätt få nya kunder, men också tappa dem när som helst, säger Susanna.

Plötsligt stod de med en snabbt sjunkande kundskara och noll nya uppdrag på väg in.

– Vi hade i stort sett inga intäkter under en period. Vi var tvungna att kalkylera på värsta scenario för att säkra bolagets överlevnad: Hur många månader klarar vi oss med en halv miljon i hyra, nästan tre miljoner i personalkostnader och utan intäkter?

Grundarna av Head Agent, Susanna Liljestam Heigard och Kristina Bågstam Blom.
Kristina Bågstam Blom och Susanna Liljestam Heigard ser hur pandemin har förändrat arbetsmarknaden, och att det gäller för arbetsgivare att snabbt anpassa sig till en ny verklighet.

Susanna Liljestam Heigard

Bor: Ekerö, Stockholm.

Familj: Man och tre barn.

Gör: Grundare av Head Agent och operationell styrelseledamot i gruppens alla bolag.

Favoritsyssla utanför jobbet: Umgås med familj och vänner samt spelar seriespel i padel.

Motto i livet: Walk the extra mile.
Dold talang: Sjukt bra bild- och ansiktsminne.
Lektyr på sängbordet:
Sanningen? Jag ligger och scrollar på mobilen.

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm

De agerade snabbt och tidigt våren 2020 sa de upp anställda.

– Det var vår räddning. Flera av våra konkurrenter som avvaktade med detta gick i konkurs. När det sedan vände och allt började rulla i gång igen lyckades vi få tillbaka många av de vi hade sagt upp. Det var fantastiskt, säger Kristina.

I pandemins kölvatten ser Susanna och Kristina en förändrad arbetsmarknad.

– De bolag som har strategin att alla ska gå tillbaka till sina kontor på heltid kommer nog att få det jättetufft. Många upptäckte fördelen med hemmakontor under pandemin och därför är det enormt viktigt som arbetsgivare att visa på flexibilitet, säger Susanna.

Rekryteringsbranschen blomstrar, men är i ständig förändring och som rekryteringsbolag måste man ständigt ha örat mot marknaden.

– De tuffaste rollerna att hitta och som företag skriker efter i dag är kompetenser inom tech. Behovet är omättligt, det kan bli hur stort som helst. Därför har vi ganska nyligen startat ett nytt bolag, Head Agent Tech Services. Det är baserat i Sri Lanka där vi har hela världen som rekryteringsfält. Vi tror att det är nya grejen – att du har medarbetare som inte nödvändigtvis sitter bredvid dig på kontoret, säger Kristina.

Private Bankings rådgivare Martin Almegård om Heads Agent:

Jag har känt Susanna Liljestam Heigard och Kristina Bågstam Blom i säkert fem år och det har varit roligt att följa dem. De har alltid nya saker på gång – tänker ut idéer, startar sidoprojekt, skapar värde, avyttrar, hittar nya projekt. Samtidigt blir det aldrig spretigt, den gemensamma affärsidén är alltid rekrytering och där är de proffs. Jag uppskattar verkligen vårt samarbete. Även om allt går i full fart tar de sig tid att lyssna och våra diskussioner blir alltid givande.  

En annan trend är så kallad talent acquisition services, där rekryteringsbolagets anställda arbetar på timbasis på företag för att stötta upp hela eller delar av rekryteringsprocessen. Även inom det området har Head Agent ett dotterbolag.

– Vi agerar helt enkelt som en dedikerad rekryteringskonsult under en överenskommen tidsperiod. Här finns en stor efterfrågan.

Head Agent är i dag ett av landets största rekryteringsbolag, men i Kristina och Susannas värld har de bara börjat.

– Nu vill vi fortsätta bygga bolagsgruppen ännu större. Vi har växt enormt bara i Sverige och att ta klivet ut till andra länder finns såklart i tankarna, säger Susanna.

Men hur mycket de än växer vill de aldrig tumma på den familjära atmosfären i bolaget.

– Man kanske inte tar av sig i strumplästen längre, men hemmakänslan har vi försökt bevara i alla år, inte minst genom att vara noga med att de som arbetar hos oss förstår vår kultur.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Mikael Sjöberg

Publicerat 04.11.2021