Innovation

Sant eller falskt i en virtuell värld

Miquela ”Lil Miquela” Sousa, Shudu och Milla Sofia. Känner du igen namnen på dessa tunga influerare? De samarbetar med varumärken som Balenciaga, Samsung och Dior och är en del av en marknad som värderats till 4,6 miljarder dollar. Haken är bara att ingen är av kött och blod, de är alla virtuella skapelser.

Digitala stjärnor. De lägger upp selfies, sponsrar produkter och sänder live. Men några av de mest framgångsrika influerarna i sociala medier är virtuella. Bild: blawko22, lilmiquela/instagram

Lil Miquela, världens nu mest kända så kallade AI-influerare, drar in över 10 000 dollar per Instagraminlägg. Hon är en evigt ung, brasilianskamerikansk modell och sångerska med 2,7 miljoner följare på Instagram, där hon presenterar sig som ”en 19-årig robot som bor i Los Angeles”.

Precis som mänskliga influerare lägger Lil Miquela upp selfies, sponsrar produkter, gör live-sändningar och engagerar sig i sociala frågor (hon stödjer exempelvis Black Lives Matter). Bolaget bakom henne, amerikanska Brud, skrev 2020 avtal med agenturen CAA och Lil Miquela har bland annat varit en del av Samsungs globala Team Galaxy-kampanj.

Lil Miquela
Inflytelserik. Lil Miquela är den mest framgångsrika AI-influeraren just nu, hon kan fakturera 10 000 dollar för ett Instagraminlägg. I sociala medier presenterar hon sig som ”en 19-årig robot som bor i Los Angeles”. Bild: lilmiquela, samsungwithgalaxy/instagram

Är svårmatchade

Marknaden för AI-influerare har på kort tid blivit glödhet och extremt lukrativ. Lil Miquela, som även kan räkna hem 3,6 miljoner följare på Tiktok, beräknas ha ett värde på 10 miljoner dollar. Och fördelarna med att anlita henne är många. Virtuella influerare (och de smarta kodare som styr dem) kan lätt placeras i visuellt intressanta miljöer och erbjuder varumärken en helt ny nivå av kontroll och frihet som är svår för mänskliga influerare att matcha.

– I stället för att hitta någon som är känd kan du nu verkligen börja marknadsföra ditt varumärke genom att skapa egna berättelser, konstaterar Mao Lin Liao, vd för bolaget Reblium som skapar virtuella avatarer, för branschtidningen Fashion United.  

Många verkar tänka likadant. Varuhuskedjan Marks & Spencer presenterade nyligen sin virtuella influerare Mira och lyxkonglomeratet LVMH (som bland annat äger Christian Dior, Louis Vuitton, Loewe, Celine, Tiffanys och Moët & Chandon) förlitar sig på sin virtuella ambassadör Livi.

Modejättar som Prada, Nike och Calvin Klein är också engagerade i utvecklingen av AI-influerare, en marknad som i nuläget är värd omkring 4.6 miljarder dollar, enligt ekonomitidskriften Forbes.

shudu
Big business. Marknaden för AI-influerare är het och beräknas i nuläget vara värld 4,6 miljarder dollar. Bild: shudu.gram, thediigitals/instagram

Supermodeller, dockor och nördar

Så vilka är namnen att ha koll på?

• Shudu introducerades redan 2017 som världens första digitala supermodell. Skapad av den brittiske fotografen Cameron James Wilson har hon blivit en Instagramsensation på grund av sitt verklighetstrogna utseende. Hon har bland annat gjort reklam för Balmain, i sällskap av två äkta modeller.

blawko
Blawkos tuffa stil går hem. Bild: blawko22/instagram

• Blawko är skapad av samma bolag som Lil Miquela. Han är känd för sin streetwear-stil, tuffa personlighet och teknikintresse.

noonoouri
AI-influerare med många samarbeten. Bild: noonoouri, balenciaga, demnagvasalia/instagram

• Dockliknande Noonoouri har samarbetat med Kim Kardashian, Tommy Hilfiger, Balenciaga och varit på kinesiska Vogues omslag.

milla sofia
Milla Sofia har bosatt sig i Helsingfors. Bild: millasofiafin/instagram

• Blonda Milla Sofia såg världens ljus i somras. Hon sägs bo i Helsingfors och har på kort tid fått hundratusentals följare i sociala medier.

Många fler är på gång. Artificiell intelligens och AR (Augmented Reality, ungefär förstärkt verklighet där digitala och verkliga vyer blandas) är avgörande när personligheterna skapas.  Sådana tekniker gör det möjligt för digitala influerare att anpassa sig till och reagera på trender och till och med interagera med följare.

"Att vara virtuell betyder inte att jag inte är verklig”, skriver Lil Miquela i ett uppmärksammat Instagraminlägg.

Lil Miquela
Lil Miiquela har 2,7 miljoner följare på Instagram. Bild: lilmiquela/instagram

Bedrägerier och snedvridning?

Hon har en poäng. Miljontals följare världen över interagerar nu med virtuella “enheter” som de vore riktiga människor.

Det är oundvikligt att ställa sig frågan om det är etiskt. Kritiker har varnat för allt från bedrägerier till att allmänhetens uppfattning om verkligheten påverkas. Vad kommer att vara sant och falskt i en allt mer virtuell värld? Och hur är det med de digitala personligheternas inverkan på mänskliga influerares försörjning?

Redan nu står det klart att virtuella influerare kommer att få sällskap av andra yrkeskategorier. Bland musiker och artister har det redan börjat. Eller vad sägs om att 1,2 miljoner biljetter sålts till virtuella Abba Voyage i London?

Publicerat 28.08.2023