Kultur

Rosa mustascher lyfte varumärket

För inte så länge sedan var marknadsföring och annonsering en ganska enkel ekvation: Företaget med den största annonsbudgeten sålde flest varor och tjänster. Punkt slut.

Den digitala omställningen har vänt upp och ned på förutsättningarna, och många företag anser numera att marknadsföring med traditionell annonsering inte längre fungerar. I stället söker man andra vägar att bygga varumärket och nå genom bruset. Ett av de mer innovativa – och framgångsrika – exemplen är den amerikanska taxiutmanaren Lyft, som startade i San Francisco 2012, tre år efter att Uber grundats i samma stad.

Eller vad sägs om följande:

Lyft började med att klä grillen på sina bilar med stora vajande chockrosa mustascher, och uppmanade passagerarna att sitta i framsätet och hälsa på chaufförerna med high fives. De introducerade även servicen att man kan beställa taxichaufförer utifrån intressen och preferenser. Om du exempelvis håller på New York Rangers i hockey så kan du be om en chaufför som hejar på samma lag. Eller som gillar Elvis Presley. Eller som är vegetarian. Eller alltihop. You name it!

Efter ett par år pensionerades mustaschen – det bedömdes oseriöst när man kom till jobbmöten­ – men företaget har sedan dess fortsatt att bygga varumärket med hjälp av komiker, kändisar i sketcher och samarbeten med till exempel tv-serier som Stranger things (här snackar vi mardrömslika bilfärder).

Vid börsnoteringen i maj 2019 var börsvärdet 24 miljarder dollar.

Ganska bra betalt för ett bolag som fimpade traditionell marknadsföring och i stället tänkte helt utanför boxen.

Publicerat 21.04.2020