Business

Vad jag lärt mig om business: Sara Blakely

Bild: spanx.com

”Om du har en bra idé, vänta då inte på att din affärsplan ska bli hundra procent klar, utan kör igång. Lita på att du kommer lära dig vad du behöver under resans gång. Oavsett hur framgångsrik man är, vi är alla fulla av tvivel och osäkerhet. Satsa på att utbilda dig och förbered dig noga inför uppgiften, då kommer också det värsta självtvivlet försvinna. Till sist brukar jag säga: ’Fake it till you make it.’”

Underbyxor som lyfter rumpor och håller in magar har byggt en förmögenhet – närmare bestämt 12 miljarder – för superentreprenören Sara Blakely. Hennes uppfinning Spanx blev snabbt kändisarnas favorit, och fyrabarnsmamman är nu själv en känd profil i tv-juryer och peppar kvinnor att våga starta eget.

2012 utsågs Blakely till den yngsta kvinnliga self-made-miljardären av Forbes, men vägen dit har inte varit spikrak. Efter två misslyckades inträdesprov till juristlinjen, trots stenhårda studier, bestämde Floridatjejen sig för att söka jobb som Långben på Disneyworld – bara för att höra att hon var för kort för dräkten. I stället fick hon jobb som dörrförsäljare av faxar, och i sju år fick hon dörrar slängda i ansiktet. Det hände att folk ringde polisen för att bli av med henne.

Sara Blakely ägnade all tid på vägarna åt att leta efter affärsidéer. När hon använde ett par avklippta strumpbyxor i stället för trosor insåg hon att hon var något på spåret – plötsligt satt hennes vita långbyxor så mycket bättre. Och faxarna hade trots allt vässat hennes säljförmåga.

– När jag tänker på mamma och mormor som inte har haft samma möjligheter som jag, och på alla kvinnor i världen som fortfarande inte har det, vågar jag vad som helst, har Sara Blakely sagt.

Publicerat 24.03.2020