Personligt

I säkra händer

Med en genomtänkt investeringsfilosofi får Tobias Hildebrand, senior private banker på Nordea Family Office, förmögenheter att växa. ”Och så underlättar det såklart att jag har ett stort kontaktnät och inte är rädd för att säga vad jag tycker.”

Tobias Hildebrand, senior private banker på Nordea Family Office
Tobias Hildebrand, senior private banker på Nordea Family Office, har en tydlig filosofi för investeringar: trygghet och långsiktighet.

Världen är orolig. Maktcentra skiftar, det skramlas med vapen och strafftullar. Ingenting är längre som förr – hur ska man då förvalta en stor och komplex förmögenhet? Inte konstigt att kunderna väljer Nordea Private Banking. Trygghet och goda råd är guld värt just nu.

– Visst, det är klart att omvärldsläget spelar in. Men framför allt har Nordea satsat stenhårt på det här området. Vi är väldigt bra på det, helt enkelt. Och då blir det ringar på vattnet: det bästa sättet att få in nya kunder är ju att ha nöjda kunder.

Tobias Hildebrand lutar sig bakåt i det modernt inredda konferensrummet på Nordeas huvudkontor i centrala Stockholm. Här har han jobbat sedan 2025. Man kan med fog säga att han är expert på Ultra High Net Worth, som det heter internationellt. Som första jobb efter Handelshögskolan 2010 blev han ansvarig för de svenska private banking-kunderna på HSBC i Zürich i Schweiz.

Att jobba inom private banking innebär att vara allround och att få möta många olika människor, berättar Tobias Hildebrand.

Tobias Hildebrand

Ålder: 50 år.
Familj: Fru Nina, sonen Thor,16, och dottern Nova, 13.
Gör: Senior Private Banker, Nordea Family Office.
Intressen: Kampsport, dykning och hockey
Dold talang: Bra på att slipa och lacka gamla träbåtar
Favoritfilm: Pulp Fiction
Bok: Investera som mästarna av Jonas Bernhardsson.
Övrigt: Har grundat modemärket Hildebrand Sweden tillsammans med frun Nina.

– Jag kom dit och fick i stort sett bara ett skrivbord. Det var bara att börja jaga efter egna kunder. Men det var kul! Jag har ju tävlingsinstinkten i mig, minst sagt, så det var bara att börja.

Tävlingsinstinkten ja. Den tar vi senare.

Efter nästan tio år på HSBC gjorde han en tvåårs-sejour i ett venture capital-företag som investerade i onoterade bolag. Men sedan lockade private banking och family office igen.

– Det som gör det så kul är att man träffar så otroligt många intressanta och olika människor. Allt från unga entreprenörer som precis har sålt sina bolag och tjänat ett antal miljarder till gamla familjer som haft pengar i generationer. Vissa behöver jättemycket hjälp, andra har ju byggt sina förmögenheter på just finans. De är extremt utmanande och roliga att arbeta med.

”Jag gillar stora, stabila, starka bolag som ger direktavkastning”, säger Tobias Hildebrand.

Låt säga att någon säljer sitt bolag och plötsligt har 500 miljoner och söker sig till er. Vad händer sedan?  

– Först och främst säger jag stort grattis, vad kul! Därefter sätter vi oss ned och pratar igenom allt möjligt. Hur ser ditt liv ut? Vad behöver du för kassaflöde? Vad vill du göra? Vad har du för mål och drömmar? Jag behöver också ställa frågor för att förstå hur den här personen ser på risktagande och förväntad avkastning för att i nästa steg kunna ge investeringsråd.

Han beskriver sin egen investeringsfilosofi som konservativ: Inga onödiga risker, trygga bolag och så mycket förutsägbarhet som möjligt.

– Jag gillar stora, stabila, starka bolag som ger direktavkastning. Som har bevisat sig under många år och som har en verksamhet som funkar. Om någon kommer in och vill ta väldigt hög risk, då får jag agera gatekeeper och rekommendera andra lösningar: diskretionär förvaltning, fondlösningar och bygga olika direktavkastande portföljer.

Genom åren har han sett många exempel på hur det kan gå när riskviljan tar överhanden. Ofta unga människor som fått mycket pengar snabbt – genom blixtkarriärer inom sport eller underhållning eller som sålt en start-up.

– Jag har sett skräckexempel på personer som i princip förlorat hela sin förmögenhet på grund av alldeles för riskfyllda investeringar. Det är bara tragiskt att se.

Direkt efter utbildningen fick han jobb på HSBC private banking i Schweiz. När han kom tillbaka till Sverige dröjde det inte länge innan han fick jobb på Nordea.

Har du någon specialitet som rådgivare?

– Nej, egentligen inte. Att vara allround och ha goda kontaktnät med alla sektorer inom Nordea är ju min uppgift och med all expertis till hands kan vi lösa allt. Men om jag måste välja någon personlig egenskap så är det väl att jag inte är rädd att säga vad jag tycker. Om en kund vill göra något med väldigt hög risk så avråder jag bestämt – och ibland har jag fel. Man måste kunna ha olika åsikter. Men det är viktigt att notera vilka rekommendationer vi ger som rådgivare och varför, och det är alltid kunden som fattar besluten i slutänden.

Tennisproffs i tio år

Det märks att Tobias Hildebrand gillar att vinna. Att se kundernas kapital växa är en seger – men så har han också en gedigen idrottsbakgrund. I tio år, från femton till tjugofem år ålder, spelade han professionell tennis på ITF och ATP-touren. Som allra bäst var han rankad 394 i singel och 190 i dubbel som senior och i topp 25 i världen som junior. Det är här tävlingsinstinkten kommer in i bilden.

– Det var en fantastisk erfarenhet såklart. Jag har rest flera varv runt jorden och varit i de mest märkliga miljöer. Jag har spelat i allt från Wimbledon, US Open och Australian Open till de minsta och mest oglamorösa tävlingarna som finns på touren. En gång i Israel avbröts tävlingen på grund av skottlossning och arméhelikoptrar flög över banan. Och när jag var 18 åkte jag själv till Honduras. På natten vaknade jag på hotellet i Tegucigalpa av att det var bråk på gatan, sedan hörde jag två skott och därefter blev det tyst. Då var man inte så kaxig.

Tennisen har fortsatt att spela en stor roll i hans liv. Bland annat i form av Finance Cup.

Även om han inte längre är professionell, har tennisen fortsatt att spela en stor roll i hans liv. Han spelar fortfarande regelbundet – och tennisen är ett fantastiskt redskap för nätverkande, berättar han.

– Jag är till exempel väldigt involverad i Finance Cup, som är en årlig tävling för folk som jobbar inom finanssektorn och har en bakgrund som duktiga tävlingsspelare eller har spelat extremt mycket tennis. Vartannat år går tävlingen i Europa och vartannat i USA. Det finns tävlingsdeltagare som är extremt framgångsrika entreprenörer och som grundat några av världens mest framgångsrika hedgefonder och private equity-bolag. Så nätverket är verklig unikt och ger mycket bra ingångar till den globala finansvärlden.

På tal om tennis: Nordea är titelsponsor för sommarens klassiska herr- och damturneringar i Båstad, vad tycker du om det?

– Det är fantastiskt. Nordea Open är ett initiativ som är genuint bra för svensk tennis, då det säkrar en plattform i världsklass på hemmaplan.

Vid sidan av jobbet på Nordea, driver Tobias Hildebrand väsk- och modeföretaget Hildebrand Sweden med sin fru.

– Ett sådant här partnerskap skapar viktiga förutsättningar både för elit och för breddidrotten, det inspirerar nästa generation att börja spela samtidigt som det ger våra främsta spelare en arena att mäta sig mot internationellt motstånd. För att svenskt föreningsliv och idrottsrörelse ska fortsätta utvecklas är det tydligt att fler stora företag måste vara med och stötta idrott, precis som Nordea gör i Båstad. Vi sponsrar också RQT:s tennisevent för ungdomar från utsatta områden.

Förutom tennisen har Tobias Hildebrand även ett djupt engagemang i forskningen om alzheimer. När hans pappa drabbades av sjukdomen flyttade han hem till Sverige från Schweiz för att vara nära honom. När pappan tills slut avled ville Tobias dra sitt strå till stacken i kampen mot alzheimer.

– Jag ville starta en stiftelse, men det skulle innebära väldigt mycket administration. I stället grundade jag Project Fight Alzheimers och började undersöka olika organisationer som jobbar med insamling till forskning om demenssjukdomar och som jag kunde samarbeta med. Jag kom i kontakt med Hjärnfonden och tillsammans med dem lyckades jag samla in cirka 4 miljoner kronor till alzheimer-forskningen. Vilket känns fantastiskt att ha kunnat bidra med.

Text: Kalle Dixelius Foto: Karl Nordlund

Publicerad 23.02.2026