Ekonomi

Psykologtjänst expanderar

Onlinetjänsten Din Psykolog speglar ett växande behov i samhället, där psykisk ohälsa drabbar allt fler. Nyligen tog man in 24 miljoner och fortsätter att expandera snabbt. För medgrundaren och VD:n Ramzi Jelassi, som har en bakgrund som elitpokerspelare, var det viljan att bidra med något positivt till samhället som fick honom att ta steget.

Ramzi Jelassi i en skärm
Ramzi Jelassi är medgrundare och VD för onlinepsykologen Din Psykolog, som nyligen tagit in 24 miljoner kronor. Bild: Press / Shutterstock.

Din Psykolog kan liknas vid digitala vårdtjänster som Kry eller Min Doktor – med den främsta skillnaden är att det handlar om psykisk ohälsa i stället för fysiska besvär.

– Jag satt och funderade för ungefär fem år sedan. Jag tyckte att det fanns bra digitala läkartjänster. Men inte så många bra digitala tjänster för att träffa en psykolog.

Samtidigt fanns det siffror på att ungefär 50 procent av befolkningen hamnar i ett läge där man behöver prata med en psykolog någon gång under sin livstid. Det var så allting började.

Kvinna har ett möte med någon via en datorskärm
Alla som möter klienter på Din Psykolog är legitimerade psykologer, och ett besök kostar inte mer än att gå till vårdcentralen. Bild: Shutterstock.

Din Psykolog

Grundades: 2019

Grundare: Ramzi Jelassi, Magnus Bondesson och David Tystberger

Affärsidé: Erbjuda psykologtjänster online

Aktuellt: Tog nyligen in 24 miljoner i en tredje runda med Fåhraeus Startup & Growth som lead investor.

Har du egen erfarenhet av att prata med psykolog?
– Absolut, det har jag gjort både innan vi drog igång och även efteråt. Men anledningen till att jag startade bolaget var att jag var i en fas då jag letade efter någonting värdefullt att fokusera på som skulle bidra positivt till samhället. Jag hade pluggat både psykologi och ekonomi. Det är områden som jag själv tycker är intressanta.

I början var det, som han uttrycker det, ”mest idén och en powerpoint”. Men efter hand blev idén mer och mer verklig. Han träffade likasinnade som gjorde honom sällskap: Magnus Bondesson och David Tystberger, som båda är kvar i företaget som teknisk chef respektive marknadschef.

I dag har Din Psykolog över 60 anställda. Det är enbart legitimerade psykologer som möter klienterna i webbsamtal. Precis som i fallet med Kry eller Min Doktor, är tjänsten en del av primärvården, vilket innebär att ett besök hos en av deras legitimerade psykologer aldrig kostar mer än 100 kronor, samt att frikort gäller.

Ganska snart fick investerare upp ögonen för Din Psykolog. I en första runda tog man in en halv miljon. Lagom till jul 2022 kunde man gå ut med ett pressmeddelande att Din Psykolog växt med 5 900 procent under ett år, samt tagit in drygt 10 miljoner. Nu i somras gjordes ännu en runda, där man tog in 24 miljoner.

– Förra året omsatte vi 9,5 miljoner, fortfarande med några miljoner i minusresultat. 2024 estimerar vi att landa på en omsättning på runt 25 miljoner. Planen är samtidigt att fortsätta investera i bolaget eftersom vi ser att denna typ av tjänst verkligen behövs. Därmed kommer vi inte att nå svarta siffror – än. Vi hade kunnat skruva om till break-even redan i dag, men vi väljer att fortsätta växa, säger Ramzi Jelassi.

Ramzi Jelassi,
Ramzi Jelassi har ett förflutet som elitpokerspelare och har ett grundmurat intresse för psykologi – vilket har hjälpt honom som entreprenör, menar han. 

 Ramzi Jelassi

Ålder: 37

Utbildning: Psykologi och Företagsekonomi, Stockholms universitet

Största förebild: Min pappa

Dold talang: Bra på att lära mig nya saker

Det finns två troliga expansionsvägar, berättar han. Antingen att rikta in sig även på företagskunder eller växa utanför Sverige. Många företag erbjuder i dag tillgång till psykolog som en förmån för sina anställda. Andra företag kan behöva hjälp med organisationspsykologi eller andra kompetenser för att lösa konflikter eller kriser på arbetsplatsen.

– Just nu fokuserar vi på den svenska marknaden. Vi försöker bygga tjänsten så bra som möjligt för kunderna. När vi känner att vi har lyckats med det, så är tanken att expandera.

Våga utvärdera sig själv

Hans egen bakgrund är lite speciell. Som artonåring började han försörja sig som elitpokerspelare, vilket han fortsatte med i tio år.

– Det var en rolig resa. Jag fick resa runt mycket i världen. Jag lärde känna många duktiga människor, många av dem är mina bästa kompisar i dag.

Vilka färdigheter lär man sig som elitpokerspelare som är nyttiga i näringslivet?

– Att tänka strategiskt och utvärdera sig själv tidigt och ofta. Inom företagande kan det ta ett tag innan man ser resultatet av sina insatser. I poker går det däremot snabbt att se resultatet, och då måste man välja om man vill hålla fast vid sin strategi eller att ändra på den. Man måste hela tiden utvärdera sig själv.


Text: Kalle Dixelius

Publicerat 27.09.2024