Personligt

Nu ser vi framåt!

Vad var det bästa med 2019? Hur ser planerna ut för 2020 och hur kommer det arbetet påverka dig som kund? Vi pratade med Ninni Franceschi, chef Nordea Private Banking Sverige.

Hur mår Private Banking?

 – Bra! Jag tycker vi gör det vi ska vara bäst på rätt bra, och jag uppskattar även att våra kunder ibland ger oss något nytt att bita i. Det senaste året har vi levererat nya lösningar på flera individualiserade kundbehov, såväl på investeringssidan som kreditsidan, trots en hel del komplexitet.

Våra rådgivare och specialister mår också bra och trivs med sina uppdrag, vilket glädjande nog återspeglar sig i en ständigt förbättrad kundnöjdhet och god tillströmning av nya kunder.

Vad tycker du var absolut bäst med 2019?

 – Alla nya utmaningar från våra kunder och deras ökande krav på oss. Det är roligt att få gå lite utanför den så kallade bekvämlighetszonen ibland, inte bara för mig utan för oss alla. Sedan ser vi också att Private Banking växer i landet som helhet; det är otroligt roligt att vi är på stark frammarsch.

Vad kunde ha varit bättre?

– Det finns alltid förbättringspotential! Mycket av det vi gör – förvaltning och rådgivning – är färskvara, även om vi alltid tänker långsiktigt. Men ska jag lyfta fram något specifikt är det enkelhet och snabbhet. Jag tycker att vi som bank fortfarande har mycket att hämta för att förbättra och förenkla vår ärendehantering och våra processer.

Mest minnesvärda mötet för din personliga del det senaste året?

 – Jag har haft fantastiska samtal med många av våra kunder så det är svårt att lyfta ur ett enskilt; det finns så många intressanta profiler, vilket gör mitt uppdrag enormt spännande. Det som ligger mig extra varmt om hjärtat är social hållbarhet, så därför väljer jag här att lyfta förra årets besök i de Star for Life-skolor som Private Banking stöttar i Sydafrika.

Viktigaste frågan att ta itu med just nu?

 – Det är viktigt att skapa ännu bättre förutsättningar för att ge våra kunder bra rådgivning, förvaltning och service – på ett effektivt sätt. Genom att förenkla de administrativa processerna kommer våra rådgivare och specialister att kunna använda sin tid och kompetens på ännu bättre sätt framöver, något som är direkt till nytta för kunderna.  

Hur ska Private Banking bli ännu vassare under kommande år?

– Vårt arbete med en insiktsfull effektivisering av verksamheten ska komma kunderna till gagn så snart det går. Vissa saker kräver lite mer tid, andra bör vi kunna fixa på kort sikt. Vi ska också fortsätta att se till helheten i vårt erbjudande. Det finns fantastiska resurser i hela Nordea – de ska vi verkligen använda och skräddarsy för våra Private Banking-kunder.

Publicerat 07.01.2020