Ekonomi

Finfluencers gör avtryck i finansvärlden

Med hjälp av Instagram och Tiktok når de hundratusentals följare – och tjänar själva storkovan.

Haley Sacks
Haley Sacks

Haley Sacks, eller Mrs. Dow Jones som hon kallar sig i sociala medier, har över 220 000 följare på Instagram och coachar hon en hel generation i finansvärldens grunder. Smarta investeringsråd kryddas med memes och kändisskvaller från Wall Street.

Hon förklarar ränta på ränta-effekten med Billie Eilish berömmelse, kallar sig själv för en ”finansiell popstjärna” och överväger i ett bitande ironiskt Instagraminlägg att klä ut sig till en bitcoin…

– Om du förstår den mänskliga relationen mellan två kändisar, då greppar du vilket finansiellt koncept som helst, säger Haley Sacks till nyhetskanalen Bloomberg.

30-åriga Sacks, som har ett förflutet i New Yorks tv-värld och är självlärd inom ekonomi, driver sajten ”Finance is Cool”. Hon hamnade nyligen på tidskriften Forbes lista över entreprenörer och kreatörer under 40 år att hålla ögonen på och sedan en tid tillbaka titulerar hon sig ”finfluencer”.

– Jag har skapat det jag själv behövde, det andra behöver. Om du följer mig gillar du popkultur vilket innebär att vi har ett gemensamt språk, säger hon.

Haley Sacks
Haley Sacks

En finfluencer är, precis som ordet antyder, en person med stora skaror följare på främst Instagram och Tiktok som inspirerar och påverkar – men inom finansvärlden. Finfluencers är ett växande globalt fenomen, bland annat finns starka profiler i Australien (Queenie Tan med över 100 000 följare på Tiktok) och Mexiko (Andres Garza, som har nära en miljon följare på Tiktok). Dessa unga, digitala makthavare har snabbt gjort sig oumbärliga både för investeringssugna ur den så kallade millenniegenerationen och för de finans- och konsultbolag som vill locka dem.

Ett sådant bolag är den amerikanska investeringsfirman Betterment som såg ett inflöde av tiotusentals nya kunder när den 25-årige tiktokaren Austin Hankwitz plötsligt nämnde företaget i sina inlägg om hur man gör för att pensionera sig som miljonär, noterar Bloomberg. 

Austin Hankwitz
Austin Hankwitz

Precis som ”vanliga” så kallade influencers kan tjäna storkovan på samarbeten med exempelvis modemärken och kosmetikaföretag kan en finfluencer tjäna motsvarande flera miljoner kronor om året genom att rekommendera finansiella tjänster och förklara trender eller begrepp.

Det är naturligtvis inte helt okomplicerat ur ett etiskt perspektiv. Myndigheter i bland annat Spanien och Nya Zeeland har manat unga investerare att vara aktsamma med vilka råd de tar till sig. Och i juli förbjöd Tiktok sponsrade inlägg om kryptovalutor.

Men marknaden lär fortsätta att växa. Hittills i år har inlägg med hashtaggen #StockTok på Tiktok setts mer än hisnande 1,7 miljarder gånger. Och #FinTok-inläggen har visats drygt 500 miljoner gånger, rapporterar nyhetsbyrån AFP. 

Publicerat 30.11.2021