Har du frågor om aktier?
Även den som inte har en egen aktiemäklare kan behöva stämma av frågeställningar kring aktier och andra värdepapper ibland. Då finns Börsdesken till hands. Vi har träffat Per Norman, som är värdepappersspecialist i Nordea.
Vad är Börsdesken?
Börsdeskens grundidé är att vara en kunnig samtalspartner vad gäller alla aktierelaterade produkter. Självklart ligger största fokus på aktiehandeln men det kan också gälla optioner, warranter, certifikat, strukturerade produkter och börshandlade fonder. Vi kan hjälpa Private Bankings kunder att lägga order på marknader i tjugofem olika länder.
Vilken typ av frågor kan man få hjälp med av er?
Förutom den rena handeln svarar vi på frågor som kan gälla emissioner, börsnoteringar och utdelningar. Bolagens rapporteringsperioder är en intensiv period då många kunder hör av sig för att få information. Vi delar också med oss av det dagliga nyhetsflödet och det senaste från vår analysavdelning.
Vilka är det som brukar ringa, rena nybörjare eller aktieproffs?
Vi har en bred kundbas med varierade kunnande och det är en stor anledning till att vi tycker det är så roligt att gå till jobbet. Allt från nybörjaren som vill lägga upp en depå och köpa sin första aktie till daytradern med lång erfarenhet av marknaden. Detta ställer stora krav på Börsdesken vad gäller vår flexibilitet och behovet av att ständigt bredda vårt eget kunnande.
Kan jag få råd kring uppköpserbjudanden, nyemissioner och liknande?
Ja, via oss kan kunder anmäla sig till Nordeas egna erbjudanden. Vi guidar också till det ständigt växande utbudet av nyemissioner. Ytterligare en av våra uppgifter är att hjälpa till med orderläggning i de onoterade aktier där handel existerar.
Jag har en stor post aktier i ett litet bolag som inte har så stor omsättning. Kan ni hjälpa mig med försäljningen?
Ett utmärkt tillfälle att kontakta Börsdesken. Stora poster i ett värdepapper där omsättningen är låg, måste handlas med försiktighet och omtanke. Därtill är det viktigt med ett stort marknadskunnande. Kontakta oss så hjälper vi till.
Hur handlar jag med utländska aktier? Jag har valutaficka och det funkar inte när jag handlar på nätet.
Du kan själv lägga order på alla de stora marknaderna runt om i världen. Men om du vill undvika växling och handla på din valutaficka, måste orderläggningen ske via Börsdesken.
Vad vi ser är ett ökat intresse bland kunderna att sprida sina risker och man blir mer och mer globala i handeln. Kundernas intresse gäller dessutom inte längre bara de stora europeiska och amerikanska börserna, utan de söker sig också till marknader där vår orderläggning tidigare varit trög. Bland favoriterna just nu kan nämnas Hongkong, Singapore och Toronto.
När har Börsdesken öppet och hur når man er?
Vi öppnar klockan 08.45 och finns på plats till Stockholmbörsen stänger klockan 17.30.
Private Bankings kunder har ett eget direktnummer till Börsdesken – fråga din rådgivare efter detta telefonnummer!
Börsdeskens service är kostnadsfri. Om vi hjälper till att lägga order betalar du bara sedvanligt courtage.
Du behöver inte ha aktiedepå, vp-konto eller liknande för att ringa oss, sådant kan vi ordna. Däremot måste du ha Mobilt Bankid. Har du inte detta kan din rådgivare eller bankspecialist hjälpa dig att ordna saken, eller också laddar du ner det själv, se instruktion här.
Välkommen att kontakta oss!
Publicerat 29.11.2019