Ekonomi

”Vi ska fortsätta växa och ta marknads­andelar”

För lite drygt ett halvår sedan tillträdde Lotta Bourgoin som ny chef på Private Banking i Sverige. Vi passade på att prata med henne om den första tiden på nya jobbet, utmaningar och målen framöver, och en väldigt glädjande rapport.

Lotta Bourgoin
Sedan Lotta Bourgoin tog över som ny chef på Private Banking har hon lagt mycket tid på att resa runt i Sverige och träffa kunder och medarbetare.

För att börja med en klassisk sportfråga – hur känns det?

– Det har varit intensivt men också otroligt lärande. Jag har bland annat tagit chansen och rest runt i landet och träffat massor med medarbetare och kunder. Om man räknar in våra events i Almedalen, Marstrand och Båstad så har det nog redan blivit några tusen kundkontakter för min del. Även om man såklart 

inte hinner ta en kaffe med alla, så är det viktiga tillfällen för att få en förståelse varför kunder väljer oss, och en input vad vi kan göra ännu bättre. 

Du har stora skor att fylla…

– Ja, men det är också väldigt spännande. Private Banking är inne i en extremt positiv spiral. På två år har vi höjt vår marknadsandel från 13 till 15 procent. Totalt har vi nu 33 000 kunder och förvaltar ett kapital på 436 miljarder. Bara under det senaste året har vi välkomnat 3 000 nya kunder. Det är på en historiskt hög nivå.

Lotta Bourgoin
Private Banking växer. Bara under året har 3 000 nya kunder tillkommit, berättar Lotta Bourgoin.

Om du ser tillbaka, vad har varit roligast så här i starten på ditt nya jobb?

– I det stora perspektivet så var det en riktig höjdpunkt när Svenskt Kvalitetsindex släppte sin branschrapport nyligen, där Nordea sticker ut och går starkt framåt. 

När jag fick rapporten blev jag så in i själen glad. Många har jobbat otroligt hårt för detta och att få ett externt kvitto på det arbetet betyder mycket. Dessutom har man historiskt alltid hävdat att det är snudd på omöjligt att göra så här stora förflyttningar i rankingen. Och så visar vi att det är möjligt. Det är stort.

Vad är hemligheten?

– Det är viktigt att komma ihåg att detta handlar inte bara om ett enstaka år, utan det är ett långsiktigt arbete, där vi metodiskt byggt upp vårt varumärke och förtroendet för oss som bank har vuxit. Vi har blivit lite bättre på allt. En av hörnstenarna är att vi har behållit den lokala förankringen. När många av våra konkurrenter har dragit sig tillbaka och bara finns i de större städerna, så finns Nordea på över 100 orter i hela landet. Den kundrelationen är ovärderlig. 

Lotta Bourgoin
Nordeas starka lokala förankring är en stor anledning till den senaste tidens framgångar, menar Lotta Bourgoin.

Det var det stora perspektivet – vad har varit roligast i jobbvardagen?

–  Det är såklart alla fantastiska möten med kunder. Alldeles nyligen träffade jag en kund som ville hitta ett sätt att bidra till sin hemstad och behövde hjälp med att sätta upp en lösning för detta. Då blir man helt varm i hjärtat. Jag brinner själv för samhällsfrågor och vikten av att göra skillnad.

Du är verkligen inte en chef som lutar sig tillbaka, tvärtom är du väldigt operativ. Var kommer drivet ifrån?

– Jag är uppvuxen i ett entreprenörshem, så det har jag med mig hemifrån. Men jag vet också efter många år som chef hur viktigt det är att vara en bra förebild. Det jag gör, det gör andra. 

– Därför tror jag inte på att sitta inlåst på ett kontor och läsa rapporter, utan det gäller att ha ett finger med ute i verksamheten hela tiden. Hur mår våra anställda? Vad säger våra kunder? Vad finns det för möjligheter? Hur ser utmaningarna ut? Sedan är det såklart en balansgång i allting. Jag får också min beskärda del av att sitta i interna möten, framför allt när det handlar om riskhantering, som är en jätteviktig del av mitt arbete. 

Lotta Bourgoin
Om fem år hoppas Lotta Bourgoin att kundstocken växt ytterligare och att Private Banking höjt marknadsandelen från 15 till strax under 20 procent.

I år fyller Private Banking 25 år, och då passade ni på att fira med alla medarbetare. Berätta!

– Det var under enkla former, men det blev verkligen så lyckat. Vi träffades på en kursgård i början av september och förutom mingel och trevligheter fick vi även möjlighet att reflektera tillsammans över var vi kommer ifrån, och vad vi behöver göra framöver för att särskilja oss från våra konkurrenter. Det var ett bra tillfälle att svetsa samman teamet.

Hur vill du sätta ditt avtryck på Private Banking?

– Vi har en fantastisk grund som vi står på och som många drivande krafter har skapat under de här 25 åren. Framåt ska vi fortsätta växa och ta marknadsandelar. Jag ser framför mig att vi blir än synligare på marknaden och skapar fler möjligheter att interagera med oss. Trivs man med banken, så tvekar man inte heller att rekommendera oss för sina vänner. På sistone har vi till exempel i Private Banking sett en föryngring av vår kundbas med framför allt många unga entreprenörer som kommit till oss. Ordet sprider sig snabbt när man gör något bra.

Var kommer Private Banking befinna sig om fem år?

– Då hoppas jag att vi har höjt vår marknadsandel från 15 procent till strax under 20 procent. Men för att lyckas med det gäller det att fortsätta utveckla vår kultur och framför allt att orka. Det är nog den största ledarskapsutmaningen, och det funderar jag jättemycket på. Hur vi varje dag ska bli lite bättre. Inga jämförelser i övrigt, men man skulle behöva ha samma mindset som min söta lilla hundvalp. Han tröttnar aldrig…

Lotta Bourgoin
När Lotta Bourgoin för 25 år sedan pluggade i England läste hon boken Thriving on Chaos, som handlar om hur man hanterar omvälvande händelser. Boken lämnade ett stort intryck efter sig och i somras läste hon om den.

Vi lever i en orolig tid med krig i omvärlden, lågkonjunktur och ett politiskt osäkert läge på många håll i världen och dessutom väntar ett amerikanskt presidentval i november. Många ser dystert på framtiden. Hur tänker du?

– På vår konferens när vi firade 25 år så pratade jag om hur världen såg ut 1999. Då pluggade jag i England och en av de första böckerna jag läste var Thriving on Chaos: Handbook for a Management Revolution av Tom Peters. Den beskrev hur man skulle hantera omvälvande händelser i världen. På den tiden var det många människor som var rädda för Internet, det var volatila valutor, handelsobalans och ökande konkurrens från nya marknader och länder. I dag ser världen ungefär likadan ut och med samma typ av hotbilder. I somras läste jag om boken. En påminnelse om att allt var inte rosenrött förr i världen, och allt är inte eländigt nu.

Men jämfört med för 25 år sedan går allting mycket snabbare, eller hur?

– Jo, och paletten av utmaningar har vuxit, inte minst när det kommer till cyberhot och klimatet. Men för mig handlar det inte bara om hur vi navigerar mellan kriser, utan hur vi sätter en riktning. Och hur vi jobbar efter den riktningen varje dag. Den långsiktigheten är otroligt viktig både för medarbetare och kunder. De vet att vi finns där om 5, 10, 20 år. Och de ska veta vart vi är på väg någonstans. Sedan måste man såklart lyssna in vad som sker och kunna ändra sig. 

När du intervjuades i Talk i våras berättade du hur mycket träningen betyder för dig. Har du hunnit med det under de senaste intensiva månaderna?

– Nja, det har blivit lite mindre med det. Men det beror inte så mycket på jobbet, utan mer på att vi har blivit med en hundvalp som kräver mycket tid. Det blir många promenader med honom i stället, vilket för övrigt är ett fantastiskt sätt att avsluta en hektisk dag. Jag tänker som klarast då. Det är nästan som meditation.


Text: Mårten Niléhn Foto: Karl Nordlund

Publicerat 04.10.2024