Personligt

Rostad kärlek

Anders Nordquist är tredje generationen Nordquistare som leder livsmedelsjätten Arvid Nordquist. Grundarens barnbarn hade egentligen tänkt sig en karriär som jurist, men sadlade om tack vare kärleken till kaffe – själv dricker han åtta koppar om dagen!

Anders Nordquist
Anrikt företag. Livsmedelsföretaget Arvid Nordquist startades av Anders Nordquists farfar 1884.

Kaffedoften svävar över vd-kontoret i 60-talshuset i Solna. Soffgruppen vilar på äkta mattor, intill eldstaden hänger en oljemålning av bolagets tidigare vd Bengt Nordquist och ett porträtt av Winston Churchill.

– Churchill var viktig för pappa. Jag har i princip låtit hans kontor stå orört, ler Anders Nordquist.

Börsskärmarna på skrivbordet vittnar ändå om att tiden är en annan än 1961, då det gemensamma huvudkontoret och kafferosteriet slog upp portarna. Företaget har gått igenom en enorm förändringsresa de senaste decennierna – för att inte tala om sedan 1884 då specerihandlaren Arvid Nordquist tog över en kryddbod på Östermalm i Stockholm och satte sitt namn över dörren.

– Farfar hade extremt hög känsla för kvalitet och service. Han fick tidigt ett renommé om sig att kunna leverera och butiken hade ett fantastiskt kundregister, berättar Anders Nordquist.

Anders Nordquist
Genom åren har Arvid Nordquist utvecklats från en delikatessbutik till ett miljardbolag som producerar eget kaffe och säljer och marknadsför tusentals varor i Norden.

Anders Nordquist

Gör: Vd för livsmedelsmedelsbolaget Arvid Nordquist som producerar eget kaffe samt säljer och marknadsför omkring 2 500 produkter från egna och andras varumärken.

Familj: Hustrun Ulrika som är tandläkare. Barnen Vilhelm, Beatrice och Gabriella. Ekonomen Vilhelm och juristen Beatrice har gått in i familjeföretaget. Ingenjören Gabriella arbetar på Scania.

Motto: Ha roligt på jobbet — ”det har jag nästan hela tiden”.

Fritiden: Familjen, har nyligen blivit farfar. Älskar segling, havet och skärgården. Åker gärna skidor, både utför och på längden.

Favoriter ur Arvid Nordquists sortiment: Franskrostat kaffe, Kikkomans sojasås, Kellogs flingor, Tabascosås och Bollingers champagne – men det finns många andra fantastiska varumärken och produkter.

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm.

Runt sekelskiftet möttes butikens kunder av manliga expediter i mörk kostym och vit skjorta: Fokus låg på delikatesser. Vin och frukt importerad från Paris – men där fanns även såpa, salt sill och bruna bönor. Operakällaren, Berns och Metropol stod på kundlistan liksom hovet och en rad kändisar. Lördagarna i butiken kunde liknas vid ett cocktailparty.

Egen väg?

Två världskrig och tre butikslokaler senare klev Anders Nordquist in i företaget. Året var 1986, pappa Bengt satt i chefsrummet och butiken var nedlagd.

– Butiken var länge vårt adelsmärke. Men de sista åren var den inte lönsam, när vi stängde 1981 stod den bara för åtta procent av omsättningen, säger Nordquist.

– Att lägga ner den var sorgligt, men många gånger är tråkiga beslut bra sådana.

Parallellt hade nämligen Arvid Nordquist ömsat skinn till att bli ett bolag med en mängd internationella agenturer och stor restauranggrossistverksamhet. Och från 1961 hade man producerat sitt eget kaffe, under varumärket Classic, i rosteriet i Solna.

Anders Nordquist
Hjärtat klappar för kaffe. Kärleken till kaffe var det som en gång drog Anders Nordquist till familjeföretaget – trots att han hade siktet inställt på en bana som jurist.

Just kaffet var det som lockade den unge Anders Nordquist till familjeföretaget. Det skedde trots att han berättat för sin far att han tänkte gå sin egen väg och var på väg att ta juristexamen från Stockholms universitet.

– Det var någon form av frigörelse som jag hade behov av. Men när jag höll på med examensarbetet bestämde jag mig för att lämna den juridiska banan. På egen hand gick jag upp till vår ”kaffeherre”, vår inköpschef som även ansvarade för kaffeproduktionen, och pratade med honom.

Samtalet kom att pågå i en halv dag och Nordquist fascineras av vad han fick höra om kaffebönor, plantager och produktion.

– Jag tänkte att det måste vara världens roligaste jobb. Kaffe väger tungt i vårt företag, det påverkar balans- och resultaträkningen. Men det finns också dimensioner i form av ett världsmarknadspris, relationer till kaffeodlare och marknadsföringsutmaningar.

Arsenal på besök

Några år senare blev han själv inköpschef. Posten innebar årliga resor till kaffeproducerande länder i Östafrika och i Syd- och Centralamerika.

– Det går ju att prata via post och telefon. Men det finns också tillfällen där man måste förstå råkaffeproducenten på ett djupare plan. Då behöver man träffas, sitta ner, prata om kaffe och provsmaka det, säger vd:n som i dag har franskrostat och kaffesorten Amigas som sina favoriter.

Anders Nordquist lutar sig tillbaka i stolen och noterar att relationer är viktigare än något annat i affärsvärlden – oavsett om de är till kunder, leverantörer eller anställda. Det är de som gör att internationellt kända varumärken, nu senast lyxglassen Häagen-Dazs, kommer till hans kontor och ber Arvid Nordquist representera dem i Norden.

Anders Nordquist
Familjen först. Anders Nordquist är tredje generationen Nordquistare på Arvid Nordquist. Han kom in i bolaget 1995 och har i princip låtit vd-rummet stå orört sedan pappa Bengt satt där.

– Vi anser oss vara experter på att importera, distribuera, marknadsföra och sälja våra huvudmäns produkter. Och vi tycker att vi är duktiga på logistik, säger han.

I dag finns över 2 500 produkter i sortimentet. Bakom nästan alla varumärken finns spännande berättelser om hur de hamnade hos Nordquistarna. Brittiska Robertson´s marmelad har till exempel funnits i företaget i över ett sekel, sedan 1907. Och det var familjen Nordquist som 1979 lanserade Nikeskorna i Sverige, genom dotterbolaget Mac Arvid.

Som barn tillbringade Anders Nordquist otaliga timmar i butiken och matades med sådana historier. Själv skrattar han extra gott när han tänker på den om tonic-tillverkaren Schweppes styrelseordförande som också råkade vara ordförande i fotbollslaget Arsenal.

– 1954 ringde han min pappa och frågade om Arsenal fick komma till vårt lantställe och bada bastu. Hela laget var hos oss i skärgården, det finns ett emblem på väggen med Arsenals vapen där de tackar för vistelsen. Jag är fortfarande ett Arsenalfan.

Grön resa

Men tiderna förändras. 2003 expanderade Arvid Nordquist till de nordiska länderna, som nu står för ungefär en fjärdedel av försäljningen. Restaurangmarknaden har vuxit sig allt viktigare och sortimentet har breddats i företaget som i dag omsätter närmare 4 miljarder kronor. Dessutom började ledningen tidigt att tänka på hållbarhet. Anders Nordquist säger att man följt den egna övertygelsen om vad som är rätt och bäst för miljön, bolaget och konsumenterna – och att hållbarhetsperspektivet nu genomsyrar allt som görs.

Som så mycket annat i Nordquists professionella liv började även den gröna resan med kaffe. När han kom in i företaget förpackades kaffe med kartong, aluminiumfolie och plastlock.

– Det var ”overpacking”, vi insåg att konsumenten inte är intresserad av så mycket emballage och att det var dyrt för oss.

Anders Nordquist
Arvid Nordquists vd Anders Nordquist låter de anställda träna på arbetstid. Själv styrketränar han – men han älskar också att segla och åka skidor.

Nya maskiner inskaffades och förpackningarna utvecklades. Parallellt började arbetet med att certifiera det kaffe som köps in. I dag är 100 procent av bönorna certifierade av Fairtrade eller Rainforest Alliance och 90 procent av kaffeförpackningarna av växtbaserat material.

– Det är vår skyldighet. Vi står inför stora klimathot, vi måste ställa höga krav. Och vi försöker påverka våra huvudmän att göra detsamma, vi är ju deras öra mot de nordiska marknaderna, säger Nordquist.

Har miljöinsikterna även påverkat hur du lever som privatperson?

– Ja, vi källsorterar som galningar hemma och jag åker omkring i en hundkoja som är en elbil. Jag kan inte köpa en stor bensinslukande bil för då skulle jag inte leva som jag lär. Mina barn är likadana.

Bygger i trä

Barnen går i sin fars fotspår på flera sätt eftersom två av tre har sökt sig till familjeföretaget. Ekonomen Vilhelm ansvarar i nuläget för inköp av råkaffe och juristen Beatrice arbetar med hållbarhetsfrågor. Yngsta dottern Gabriella är ingenjör och arbetar på Scania. Hela familjen är engagerad i den stora förändring Arvid Nordquist står inför. 2024 flyttar verksamheten till Järfälla där Sveriges första kafferosteri i trä kommer att byggas.

– Vi är för trångbodda här, efter flytten får vi bättre kapacitet att ta hand om vår affär. Och när vi nu bygger ett nytt rosteri så gör vi det så hållbart vi kan. Att bygga i trä är det minst skadliga för miljön, säger Nordquist.

Anders Nordquist utanför Arvid nordquist fabriken
In i framtiden. Hållbarhetsfrågan har varit prioriterad på Arvid Nordquist i flera år. Nu bygger bolaget Sveriges första kafferosteri i trä. Det ska ligga i Järfälla.

Hur ser din framtidsvision ut?

– Min önskan är att vi fortsätter att vara ett framgångsrikt familjeföretag som jobbar med konsumentnära produkter. Och att vi gör Sveriges bästa och godaste kaffe som alltid ska vara producerat med omtanke.

Du tycker om att gå i mataffärer och se vad människor lägger i korgarna och du står i kontakt med leverantörer världen över. Vad ser du för tendenser?

– Det som oroar mig är att konsumenter tvingas välja produkter med plånboken snarare än hjärtat. Tiderna är utmanande och vi ser tendenser till att försäljningen av ekologiskt går ner. Dyrare produkter har svårare att hävda sig när vi tvingas höja priserna.

Private Bankings rådgivare Kerstin Bjerrek om Anders Nordquist:

”Jag har fått följa Anders och hans intressanta familjeföretag under de senaste årens pandemi och börsturbulens. Arvid Nordquist är ett fantastiskt fint bolag, som snart funnits i 140 år. Anders är en skicklig entreprenör som framgångsrikt etablerat företaget i flera länder och introducerat nya produkter. Roligt att se är också hur företaget arbetar med kvalitet och ansvar på flera olika plan, hållbarhet är verkligen ett ledord.”

Vad har varit tuffast under din tid som vd?

– Det var svårt att tillträda, många ifrågasatte om jag kunde leverera och jag var inte i takt med alla medarbetare. Men nu är vi ett fantastiskt team som jag är stolt över. Mest påfrestande var att lösa ut mina tre syskon som av olika anledningar bestämde sig för att lämna bolaget.

Älskar skärgården

Anders Nordquists motto är att hela tiden ha roligt på jobbet. En viktig ingrediens i det är att träna, något företagets anställda får göra på arbetstid. Det betalar sig många gånger om, eftersom en person som är i god form blir mer effektiv, resonerar han. Själv styrketränar han samt sitter på roddmaskinen så gott som dagligen.

Familjelivet är också viktigt för balansen. Nordquist prisar sin hustru Ulrika som är tandläkare och en gång i tiden fick honom att sluta med socker i de åtta koppar kaffe han dricker dagligen. Han ägnar sig också åt skidåkning, både i på längden och utför, och segling.

– Jag är en stark anhängare av havet och jag älskar skärgården, säger han.

Kan ni skilja på familjeliv och affärer hemma eller flyter allt ihop?

– Nej, till skillnad från min pappa diskuterar jag nästan aldrig business hemma, det tycker jag är skönt. Dessutom har jag precis blivit farfar till en liten Albert så det finns mycket annat att prata om.

Arvid Nordquists historia i korthet:

1884: Specerihandlaren Arvid Nordquist öppnar en butik på Nybrogatan i Stockholm som bär hans namn. Ledorden är kvalitet och service. Snart flyttas verksamheten till Sturegatan, några decennier senare till Birger Jarlsgatan och på 1960-talet är butiken tillbaka på Nybrogatan.

1907: Företaget blir ett handelsaktiebolag och Arvid Nordquist dess vd.

1910: Gustav V utser för första gången Arvid Nordquist till kunglig hovleverantör — vilket bolaget fortfarande är eftersom många fler utnämningar gjorts under åren.

1922: Arvid Nordquist avlider. Vice vd Ernst Thelén går in och sköter affärerna eftersom sonen Bengt bara är tio år. Butiken är fylld av vin, ost och sardiner och andra importerade delikatesser.

1941: Bengt Nordquist blir vd efter att ha jobbat i några år. Bengt, som idrottat mycket som ung, odlar renhårig laganda och satsar på utbildning av de anställda. Delikatessdisken utvecklas.

1945: När andra världskriget tar slut tar importverksamheten fart. Bolagets anställda reser intensivt. De närmaste decennierna lanseras varumärken som Beaujolais Royal och Smirnoff i Sverige.

1961: Företagets rosteri i Solna står färdigt. Året därpå lanseras det egna varumärket Classic kaffe. I början finns bara en rostning – mörkrost.

1977: Snabbköpskassor införs i butiken på Nybrogatan.

1981: Butiken på Nybrogatan stängs. Classic kaffe får under decenniet flera priser för sina innovativa förpackningar.

1991: Bengt Nordquist avlider, efter att de senaste åren varit styrelseordförande. Fyra år senare tar sonen Anders över som vd.

2003: Verksamheten expanderas till de övriga nordiska länderna. 2005 förvärvas ett bolag i Finland som har många agenturer.

I dag: Arvid Nordquist har närmare 300 anställda i Sverige, Danmark, Norge och Finland och omkring 2 500 artiklar i sortimentet (indelade i kategorierna Livsmedel, Vin och öl, Kaffe och Hushållsprodukter). Cirka 100 000 säljbesök görs årligen. Ett intensivt hållbarhetsarbete pågår, man anser att produkter med så liten miljö- och klimatpåverkan som möjligt står för nutida kvalitet. 

2024: Kontorsflytten går till Järfälla där Sveriges första kafferosteri i trä håller på att byggas.

Text: Stina Bjerson Foto: Mikael Sjöberg

Publicerat 29.01.2023