Toppform!
Mitt under finanskrisen 1994 började en tanke gro hos Eva Hjertberg på att starta eget. Vid millennieskiftet var det dags. Hon hoppade av från rollen som marknadschef på Nordea och startade designföretaget Klong. Det blev början på en fantastisk entreprenörsresa.
Knackar man på ett material som stål eller porslin, uppstår en ton: klong! Om materialet också är av hög kvalitet så dröjer den där tonen kvar i rummet. Detta är också interiörföretaget Klongs idé: att med noga utvalda, unika produkter skapa känslan av att ett möte med nära och kära stannar kvar.
I dag är Klong ett högt respekterat varumärke inom segmentet lampor, vaser, bestick, ljusstakar, blomkrukor och mindre möbler – helt enkelt det som omger oss där vi samlas i hemmet.
Det började med en tanke som grodde i Eva Hjertberg. Året var 1994, hon var marknadschef på ett av Nordeas regionkontor men gick hemma med nyfödda sonen Georg. Finanskris rådde där ute och hon kände att det kanske var dags att satsa på något eget, något som hon i hela livet varit intresserad av: form och färg, design och inredning. Hon kom tillbaka till banken efter mammaledigheten men tanken fortsatte att spira inom henne. Vid millennieskiftet var det dags att blomma. Hon hoppade av från banken och rakt in i satsningen Klong.
– Jag visste att jag ville arbeta med formgivare som vågar sticka ut och göra något eget och jag var fascinerad av Jonas Bohlin, berättar Eva Hjertberg i Klongs showroom och kontor inhyst i AGA:s gamla brandstation på Lidingö.
– Jag hade varit på hans utställning på Färgfabriken i Stockholm och tog kontakt med honom och frågade om han ville designa en bestickserie åt mig, Och det ville han. Det var ju perfekt för mig, ingen kände till Klong, men alla visste vem Jonas Bohlin var.
Där föddes bestickserien Salvia. Den är fortfarande en bas i såväl Klongs sortiment som koncept. Och kännedomen om Klong växte, här kom interiörprodukter som inte sneglade åt annan design, som inte följde några trender. Så har det fortsatt, en rad namnkunniga formgivare har mejslat fram Eva Hjertbergs idéer.
– För att det ska vara någon mening med verksamheten ska den tillföra något extra, förklarar Eva Hjertberg och dukar fram mineralvatten vid vårt ovala soffborbord, kongenialt döpt till Rink. Våra produkter ska tillföra något i rummet som ger merkänsla för individen – trivsel, skönhet eller lekfullhet. Det har vi översatt till affärsidé.
Hållbart över tid
Från platsen där vi sitter i det som en gång var brandbilarnas garage i AGA:s fabriker kan man tydligt se denna idé. Det är som att titta ut över hela Klongs historia. Där står ljusstaken Constella och där blomvasen Äng. Oljelampan Patina, ljusstaken Gloria, och blomkrukorna Trio Flower Pot är snyggt arrangerade på de gamla industrifönsterbrädorna. Alla är de produkter som stadigt blivit fler, i takt med återförsäljarna och en växande ström av kunder som har hittat sin egen inredningsstil med hjälp av Klong.
Just stadigheten, eller långsiktigheten snarare, är något som Eva Hjertberg lyfter fram som avgörande.
– Vi har alltid jobbat långsiktigt och har aldrig gjort avsteg från grundprinciperna, säger hon. Våra produkter ska vara nya, fräscha, något som ingen har sett förut, men också hålla över tid såväl materialmässigt som i stil. Det innebär att vi måste hålla ut under svackor, och sådana kommer för alla, och inte kasta oss på det som för tiden anses vara rätt.
– Det var förstås ganska många år i början som var tuffa, berättar hon. Jag plockade inte ut lön under kanske de första sju åren. Många sömnlösa nätter, kan jag säga. Men bakom varje framgång finns en uthållighet, tänker jag.
Någonstans runt år 2014 tog Klong ett nytt steg uppåt. Dittills hade närvaron på en marknad som Klongs mest bestått i att representeras på mässor och förhålla sig till design och inredningspressens långa pressläggningstider. Men nu började allt gå mycket fortare.
– Plötsligt började allt ske momentant, säger hon, allt skulle finnas till omgående leverans och där fanns vi med efterfrågade produkter som vasen Äng och lampan Gloria – vi hade ju byggt det här långsamt, vi hade ett bra distributionsnät och mogna återförsäljare som gjorde medvetna val. Sedan dess har vi blivit kopierade överallt, på gott och ibland ont, men det unika med Klong lever kvar.
Napoleons hatt
Förutom den särpräglade stilen kan också Klongs hållbarhetstanke sägas vara unik. Man är mycket medveten om vilka material som man kan använda och vilka som bör undvikas. Eva Hjertberg nämner som exempel lampan Pavo vars skärm påminner om Napoleons hatt men som tillverkas av akryl. Inte bra, ett av de för miljön giftigaste materialen. Måste idén läggas ned? Nej då, man letade man fram återvunnen akryl som i stället för att bli toxiskt avfall kunde återanvändas för skärmarna.
En annan typisk sak för Klong är lika enkel som genial:
– Vi vill att förpackningarna som saker levereras i så ofta som möjligt ska kunna fått ett fortsatt liv, som askar eller skrin, berätta hon. Det är många som har behållit till exempel Salvias boxar till andra användningsområden.
Generationsskifte
Eva Hjertberg säger konsekvent ”vi”. Klong är visserligen fem anställda i dag, man arbetar med uppemot 250 återförsäljare i Sverige och ett hundratal utomlands. Men alla vet att detta är hennes egen skapelse. Och ägandet finns kvar inom familjen. Med sonen Georg, som ju fanns med i bilden redan på Evas trevande idéstadium, sluts cirkeln då han har tagit över som vd, medan Eva behåller produktutvecklingen.
– Det ingår ju i entreprenörskapet att man måste hålla sin linje, att inte göra avkall på sin idé och man blir säkert egensinnig och knepig på många sätt, säger hon. Därför är det underbart att kunna lämna över chefskapet till någon som har varit med hela tiden, som kan och gillar det här, säger hon.
Och, jodå, här kommer Georg in och slår sig ned. Han pluggade juridik och skulle egentligen bli diplomat, var det tänkt. Men han kunde inte slita sig från Klong.
– På juristprogrammet är det självklart vad det är som man ska lära sig, säger han. Men jag kände att den entreprenöriella skolan, att hålla på med saker mer kreativt, var roligare. Jag har ju också i hela mitt liv sett mamma jobba med det här, jag har imponerats och inspirerats och jag tror verkligen på Klong och vad vi gör här, säger han.
Där ingår också att få fler att se, imponeras och tro på Klong. Utomlands exempelvis. Georg sköter nu expansionsplanerna på andra marknader.
– Vi har varit väldigt Sverigebaserade med runt 80 procent av den totala försäljningen här i landet, säger han. Nu jobbar vi med ett par parallella spår för expansion utomlands, dels genom produktutveckling som vi tror passar på andra håll, dels att välja ut några specifika marknader som vi tror att Klongs stil passar på. Som Norge och Storbritannien. Tänk hur många exilsvenskar som bor där. Men vi tar det sakta, en marknad i taget, och vi ser det på sikt.
– Och vi tänker inte säga att si eller så många nya produkter eller marknader ska komma, inflikar Eva. Vi hoppar inte på någon trend för att kanske få en tillfällig uppgång. Det ska komma successivt, produkterna ska inte stressas fram, utan måste få komma till dig.
Och till andra, kunde man tillägga. Den där tonen lär ljuda kvar, räkna med att det kommer låta klong länge till – och på andra håll.
Text: Niklas Wahllöf Foto: Peter Cederling
Publicerat 28.06.2023