Personligt

Affärer med hjärtat

De hade pratat om det länge – och på nyårsafton blev det verklighet. Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson, ägare till skomärket Vagabond, skänkte hela företaget till en nybildad stiftelse. ”Man blir ju inte jätteglad av för mycket pengar.”

Marie Peterzén Nilsson och Mats Nilsson
Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson gjorde slag i saken på nyårsafton 2023 – nu har de sålt hela Vagabond och startat en stiftelse.

Industriområdet ligger ett stenkast från järnvägsstationen i Varberg och ser ut som svenska industriområden alltid gör: en bilverkstad, ett kontorshotell, en pizzeria som heter Don Camillo. Varbergs havsvind biter tag i kinderna, det är kyligt.

Men en sekund bort, innanför ingången till Vagabonds huvudkontor, finns något annat. En stram, ljus rymd som både bjuder in och väcker en viss respekt. Huset är ritat av Gert Wingårdh och mitt i allt leder en typiskt wingårdhsk betongtrappa upp till övervåningens kontorslandskap. 

Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson är båda klädda i svart och visar runt i lokalerna.

Mats Nilsson
Mats Nilsson kommer från en familj som arbetat med skor i flera generationer. Hans farfar hade en träskofabrik utanför Varberg.

– Vi är ensamma i Sverige om att ha en hel verkstad på plats. Här utvecklar vi våra kollektioner. Kolla här, det här brukar fotografer gilla. Här har vi alla skosnören, säger Marie Nilsson Peterzén och pekar på en hel vägg täckt i skosnören.

Verkstaden är imponerande på det sätt som allt genuint hantverk är: här sitter en grundmurad kunskap i väggarna. Kunskap som inte går att läsa i någon bok, som vilar i händer, erfarenhet och passion. Det luktar läder, lim och olja.

Det började med en träskofabrik 

Mats Nilsson föddes in i skobranschen. Hans farfar ägde en träskofabrik utanför Varberg. Hans pappa Rolf ville mer och började tidigt åka till Italien för att köpa skor. På ganska kort tid byggde han upp en grossistverksamhet, som var Skandinaviens största under 70-, 80- och 90-talen. Redan då – långt innan Vagabond föddes – hade han hittat det som skulle bli en ledstjärna för skofamiljen Nilsson: kvalitet, men till ett överkomligt pris. Inte lågpris, men heller inte i lyxsegmentet. Precis mitt emellan.

Skoläster och Marie Peterzén Nilsson
Marie Nilsson Peterzén hamnade i Varberg av en slump, men det tog inte mer än några månader innan hon började arbeta med skor.

För att göra en väldigt lång historia lite kortare så blev grossistverksamheten så småningom Nilson Group, som äger butikskedjorna Din Sko och Skopunkten. Rolf Nilsson AB, som grossistföretaget hette, ägde även varumärket Vagabond. 1993 bildades Vagabond International AB som ägdes av Mats tillsammans med sina syskon. 2018 delade man upp verksamheterna och syskonen tog över Nilson Group medan Mats blev med Vagabond.

Så, ja – skofabricerandet ligger i Mats Nilssons hela DNA. Och Marie Nilsson Peterzén är knappast någon duvunge i skovärlden hon heller. Egentligen flyttade hon till Varberg för att arbeta på hotell, men av en slump började hon som inköpsassistent på butiken som skulle bli Din Sko. 

– Mina meriter var att jag var från Borås och ganska modeintresserad, berättar hon.

Marie Peterzén Nilsson och Mats Nilsson
Huvudkontoret är ritat av Gert Wingårdh, vilket om inte annat märks på den patinerade betongtrappan som löper genom hela byggnaden.

Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson

Intressen: laga mat, umgås med vänner, hunden Blanca (en labradoodle)

Dolda talanger: (Mats) ”Jag har ett väldigt bra ögonmått. Nyligen skulle vi installera ett skärbord i verkstaden och jag såg direkt att det var snett. När vi mätte visade det sig att det stod sju millimeter fel. Dessutom har jag pluggat kinesiska för mig själv i fem år.”

(Marie) ”Jag har oväntat bra lokalsinne. Jag har klarat mig runt om i hela världen. Jag hittar till exempel både i Paris och Milano. På det sättet att jag vet ungefär var jag är – men jag kan inte läsa kartan.”

Bank: Nordea Private Banking, Göteborg.

Det var 1976, och sedan dess har hon arbetat för Rolf Nilsson AB och Vagabond i olika funktioner. Hon och Mats Nilsson blev ett par på åttiotalet, gifte sig och fick barn.

Allt var med andra ord upplagt för en traditionell framgångssaga – det lukrativa familjeföretaget som går i arv till nästa generation.

Men på nyårsafton gjorde de något som överraskade alla: de gav bort hela företaget till den nybildade stiftelsen Vagabond Shoemakers Foundation. Hela alltet – tutti. Alla aktier tillhör nu stiftelsen, och all utdelning ska gå dit. Själva produktionen av skor fortsätter som vanligt. För Mats och Marie förändras inget i den dagliga verksamheten.

Patagonia inspirerade 

När stiftelsen förs på tal höjs energin i det strama, ljusa sammanträdesrummet. Det här ligger dem varmt om hjärtat, det märks.

– Vi har pratat om det länge. Redan för tjugo år sedan började Mats prata om hur man skulle kunna skänka pengar på något sätt, eller hur? säger Marie Nilsson Peterzén.

skoläster
Vagabond är ensamma om att ha en hel verkstad för produktutveckling och design på hemmaplan. Överallt finns skomakarprylar: läster, skosnören, läderprover.

– Ja, man blir ju inte jätteglad av för mycket pengar. De kan nog behövas bättre på andra ställen, svarar han.

Hon fyller i igen, faller honom lite i talet. Hennes tempo är något högre än Mats, som är lite lugnare och mer reflekterande

– Så vi pratade om detta i flera år fram och tillbaka. Och sen så hände ju detta med Patagonia.

Var det inspirationen till att ni fattade beslutet? 

– Mer att vi insåg att ”ja, men så skulle man ju kunna göra”. Men vi hade som sagt umgåtts med tankarna på att skänka bort pengarna i nästan tjugo år. Jag hittade ett mejl från 2016 där vi diskuterade en stiftelse och hur vi skulle göra. Så idén med stiftelse är betydligt äldre. 

Det hon refererar till är Patagonia-ägaren Yvon Chouinards beslut att donera hela företaget – värt cirka tre miljarder dollar – till en stiftelse som ska motverka global uppvärmning. Han hyllades för detta, men fick också kritik eftersom det i USA skulle kunna innebära skattelättnader att göra så.  

Marie Peterzén Nilsson och Mats Nilsson
De har varit ett par sedan 80-talet och har tillsammans byggt upp Vagabond till det framgångsrika företag det är i dag. Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson har skor i blodet.

Vagabond

Gör: Dam- och herrskor. Produktionen sker i Vietnam, men alla kollektioner designas och utvecklas i Varberg.

Omsättning: 817 miljoner kronor (2022).

Vinst: 98 miljoner kronor (2022).

Antal anställda: 220.

Men i Vagabonds fall har de nästan inte mötts av någon kritik. Tvärtom. När de berättade för anställda och andra berörda har de inte fått något annat än beröm och hejarop. De två vuxna barnen är entusiastiska och vill arbeta med stiftelsen.

Möjligtvis har någon eller några invänt att det är ett sätt att svära sig fria från ansvar vad gäller dåliga arbetsvillkor och miljöpåverkan. Men den kritiken tar de lätt på.

– Vi är jättestolta över det vi har gjort i Vietnam till exempel. Vi har varit där i tjugo år. Vi har varit en del av utvecklingen i landet och vi har jobbat med fyra eller fem fabriker. Det är inte som i Sverige, men det fungerar väldigt bra. Vi har medarbetare som hela tiden är ute på fabrikerna och kontrollerar säkerhet och arbetsmiljö och att vårt hållbarhetsarbete fungerar. Vi är inte perfekta, men vi gör väldigt många bra saker. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete.

Marie Peterzén Nilsson och Mats Nilsson
Flitens lampa lyser. I bottenvåningen på Vagabonds huvudkontor föds kommande säsongers skokollektioner.

Private Bankings rådgivare Tobias Gustavsson om Marie Nilsson Peterzén och Mats Nilsson:

”Ända sedan vårt samarbete började för cirka femton år sedan har jag varit fascinerad av Mats och Maries drivkraft i Vagabond. De har byggt ett starkt varumärke, de arbetar hårt och långsiktigt och är helt dedikerade sitt bolag. Samtidigt månar de om den lokala förankringen i Varberg. Att de skänkt hela företaget till en stiftelse för välgörande ändamål är helt fantastiskt, det är inte många företag som gjort så i Sverige.”

Vad ska stiftelsen ägna sig åt? 

– Vi har valt att hålla förordnandet väldigt brett. Det är ett medvetet val eftersom saker och ting förändras över tid. Om vi till exempel hade definierat att alla medel ska gå till Cancerfonden, blir ju det inaktuellt om man löst cancergåten om fem år. Däremot pratar vi mycket om unga människor som är utsatta på olika vis.

Har ni några områden som ligger er extra varmt om hjärtat? Idrott? Kultur? Ungt entreprenörskap?

– Nej, vi vill som sagt vara så breda som möjligt. Men som entreprenörer är vi väldigt tydliga med att pengarna ska användas på ett effektivt sätt så att de inte rinner mellan fingrarna i allmän administration och så. Pengarna ska göra nytta, det är viktigt. 

Marie Nilsson Peterzén bryter in igen.

– Det finns så oerhört många företag, organisationer och stiftelser som gör många bra saker. Så många människor som arbetar ideellt, både i Sverige och i världen. Och vi är jättestolta över att få tillhöra den världen nu. Det tycker jag media generellt är ganska dåliga på att berätta om. 


Text: Karl Dixelius Foto: Karl Nordlund


Är du ansvarig för en stiftelse eller funderar på att bilda en? Då kan Private Banking hjälpa dig. Läs mer här.

Publicerat 27.02.2024