Kultur

Zoom-boom i plastik­branschen

Det kallas ”lockdown-face” och ”zoom face-envy”. Under timmar av videomöten tvingas man se sin egen trötta uppsyn i ett rutnät med andra ansikten, där datorns kamera, vinkeln eller belysningen knappast är till ens fördel.

kvinna i närbild, linjaler
Bild: Shutterstock

Plastikkirurger världen över rapporterar därför om en zoom-boom i branschen, tvärtemot vad de flesta befarade när vi kastades in i en pandemi våren 2020.

Kanske har efterfrågan på botox, fillers och rakare näsor också att göra med att många har pengar över när varken shopping och resor står på agendan. Dessutom är det smidigt att jobba hemma med ärr och blåmärken som annars skulle behöva förklaras – och munskydden hjälper också till att dölja operationssår.

Zoom-boomen i branschen är global, rapporterar plastikkirurger över hela världen. 10 procent upp enligt The American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery. 20 procent säger den franska motsvarigheten. En klinik som Svenska Dagbladet har besökt i Genève har märkt en 30-procentig ökning av patienter som vill snygga till sig, hos en klinik i Australien som The New Daily rapporterar om är siffran hela 300 procent. Även i Skandinavien ökar efterfrågan.

Hervé Raspaldo, kirurg i Genève, säger till Svenska Dagbladet att andelen män har ökat.

– Tack vare Zoom och andra videoplattformar har jag fått allt fler manliga patienter. Män brukar titta sig i spegeln en gång på morgonen när de rakar sig. Nu stirrar många på sitt eget ansikte hela dagarna – och upptäcker skavanker de vill bli av med.

Publicerat 27.05.2021