Hållbarhet

Värmlandskork med skruv

Från Arla till Absolut Vodka och läskjätten Coca-Cola. Det värmländska startupbolaget Blue Ocean Closures är först i världen med att utveckla en skruvkork av träfiber och intresset är minst sagt stort. Vi ringde upp Ulrika Ganterud Evermark som är chef för partnerskap.

två korkar i naturmiljö
Som en plastkork – men mer miljövänlig. Det värmländska startupbolaget Blue Ocean Closures tillverkar skruvkorkar av träfiber. Foto: Patrik Fahlin.

Hej Ulrika, ni är fortfarande i utvecklingsfas men samarbetar ändå med tre internationella giganter. Berätta om det.

– Det känns jättebra. Vi har sagt från början att vi vill jobba med ett antal utvalda partners, bolag som har en uttalad hållbarhetsstrategi och vill göra snabba förändringar. Som en liten startup är det viktigt att få in presumtiva kunder tidigt för att säkerställa att vi utvecklar det som krävs för att möta marknadens behov. Det är fantastiskt att ha Absolut Vodka och Coca-Cola som ”pioneering partners”. Och vi har ett tekniskt utvecklingssamarbete med Arla som rör fiberkorkar till mjölkförpackningar i kartong.

Ulrika Evermark
Ulrika Ganterud Evermark har tagit ombord ett antal internationella jättar till den lilla startupen i Värmland.

Hur fick ni idén att skapa en plastfri skruvkork?

– Vår vd och grundare Lars Sandberg har ett förflutet på bolag som Stora Enso, Billerud och Tetra Pak. Han har jobbat med innovationsprojekt i flera år och insåg att det finns ett stort behov av biobaserade alternativ till plastförpackningsdetaljer. Just skruvkorkar finns i mängd i samhället men de återvinns inte i så stor utsträckning man önskar. Det är inte ovanligt att man hittar skruvkorkar i naturen. Lars, och vi alla, brinner för våra korkar utifrån ett klimatperspektiv. Men vi känner också en genuin oro för vad mikroplast gör med miljön och våra kroppar.

Berätta om korken?

– Den är gjord av cellulosamaterial från träfiber och kan återvinnas som papper. Den känns väldigt lik en plastskruvkork och har samma funktioner som en sådan. Enkelt beskrivet skapas materialet genom att fördela isär fibrerna och trycka ihop dem på ett nytt sätt, utan vatten. Det ger ett material med hög densitet.

Flaska med en kork
Skapar rubriker. Blue Ocean Closures är omskrivet trots att de miljövänliga korkarna inte är i kommersiell produktion ännu. Det lilla Värmlandsbolagets internationella samarbeten skapar intresse. Foto: Patrik Fahlin.

Hur pass färdiga är ni, finns era korkar på produkter i butik?

– Nej, men vi är ganska nära kommersiell produktion. Vårt mål är att vara i gång i början av nästa år. Just nu är det testning av prototyper och materialutveckling som pågår i vår anläggning i Säffle.

När drog ni igång?

– Vi har funnits sedan december 2021. Tidigt fick vi in två branschjättar som delägare: Alpla, ett österrikiskt bolag som tillverkar hårda plastförpackningar, och Glatfelter, ett amerikanskt företag som bland annat har verksamhet i Tyskland och som gör pappersdukar och tepåsar av just fibrer.

Hur stora är ni?

– Nu är vi 16 personer i Säffle och på huvudkontoret i Karlstad. Vi har bland annat rekryterat en person som arbetat för Alpla i Tyskland, en som jobbat med förslutningar för vin- och spritindustrin i Italien och en som sysslat med matsäkerhet i Frankrike. Det är häftigt att vi kan samla ett sådant internationellt team i Värmland.

Publicerat 30.10.2023