Väg dina ord!
Kreativitet och innovationskraft i all ära. Det finns en annan, ofta underskattad, egenskap som i princip alla framgångsrika personer har: De är duktiga på att uttrycka sig i skrift.
”Det spelar ingen roll vilken bransch du arbetar i. Om du är en eftertänksam och strategisk skribent har du större självförtroende när du mejlar och talar offentligt. Ord bör behandlas som den värdefulla valuta de är”, konstaterar neurologen och lektorn Juliette Han för den amerikanska affärskanalen CNBC.
Flera miljardärer
Juliette Han har doktorerat i neurovetenskap vid elituniversitetet Harvard och har även tagit en examen i fysiologi. I nuläget leder hon ett biotechbolag – samtidigt som hon undervisar vid ekonomutbildningen på Columbia University och är konsult för läkarutbildningen på Harvard University.
Med andra ord har hon kommit i kontakt med ett stort antal framgångsrika människor. Deras gemensamma egenskap, oavsett om de är introverta eller inte, är att de är goda skribenter, konstaterar hon.
Tesen stöds av nyhetskanalen Bloombergs färska miljardärsindex. Flera av personerna i topp har skrivit egna böcker och ger ut uppskattade nyhetsbrev. Världens rikaste kvinna, fransyskan Francoise Bettencourt Meyers (10:e plats på listan), leder inte bara familjeföretaget L’Oreal utan har också skrivit den prisbelönta bokserien A look at the Bible, som kommenterar olika delar av Bibeln
Korta ner och var noga
Men skrivandet och kommunicerandet går att slipa, enligt Juliette Han. Här är hennes fyra bästa råd:
1. Välj rätt format
Ska du prata om forskningsresultat, ett affärsledningsbeslut eller utveckling? I vissa fall är det passande att göra en power-point, i andra fungerar ett informellt anförande eller ett personligt e-postmeddelande bättre.
2. Undvik intern jargong
Ett enkelt och lättbegripligt språk är alltid att föredra, i synnerhet om ämnet är komplext. Undvik akronymer, även om de är välkända. Använd gärna grafik, bilder eller liknelser. En högt uppsatt chef i USA som nyligen valde att presentera en finansiell strategi som en barnbok, är ett glimrande exempel enligt Juliette Han.
3. Svårt ämne – var öppen med din egen process
Arbetar du med nedskärningar eller omstruktureringar? Skriv om processen och uppmana dina medarbetare att läsa och komma med feedback. Det bygger förtroende och du kan visa på att du är noggrann och tar in allas perspektiv.
4. Var precis och noggrann.
Undvik skämt, de fungerar sällan i skriftlig form. Och stryk så mycket du kan, så att meddelandet blir kort och lättbegripligt.
Publicerat 26.04.2023