Innovation

Vad skapar en framgångsrik entreprenör?

Har du en väl utvecklad moralisk kompass, stor stresstålighet och är lagom revanschsugen? Grattis, då har du vad som krävs för att bli en duktig entreprenör.

illustrerad Britt Orstadius

Forskaren och psykologen Britt Orstadius har genom åren intervjuat flera hundra företagsledare. Då har det oftast handlat om möten i samband med rekryteringar till tunga positioner i näringslivet.

Det arbetet fick henne att börja grubbla på om det finns några gemensamma nycklar hos duktiga entreprenörer, något som kan förklara varför en viss sorts människor verkar lyckas med vad de än företar sig.

Insikterna har hon samlat i boken Hur blir man entreprenör: en psykologisk studie.

I boken har hon både intervjuat och utsatt sex företagsledare för en rad tester – Lena Apler (Collector), Robert af Jochnik  (Oriflame), Monica Lindstedt (Hemfrid), Daniel Mülhbach (Footway), Olof Stenhammar (OMX) och Christina Wahlström (Mama Mia).

Britt Orstadius

Titel: Leg.psykolog.

Gör: Driver företaget Orstadius, som specialiserat sig på psykologiska personlighetsbedömningar i private equity-bolag.

Bor: Stockholms innerstad.

Ålder: 76 år.

Familj: Man, tre vuxna barn och sex barnbarn.

Dold talang: Matlagning.

Tränar: Yoga, meditation.

Första jobbet: Butiksbiträde.

Bästa egenskap: Arbetsam.

Mitt motto: Per aspera ad astra (genom svårigheter mot stjärnorna).

– Jag har ju en vetenskaplig utbildning i grunden, så att försöka hitta dolda mönster och förklaringar är något som jag ägnat hela mitt liv åt.

I det inledande personlighetstestet som Britt genomförde med de medverkande fanns det två områden där alla sex fick betydligt högre poäng än människor i genomsnitt:

– För det första är de väldigt öppna för nya idéer och känslor, som gör att de kan tänka i kreativa och annorlunda banor. För det andra visade det sig att de är väldigt stabila och stresståliga.  I övrigt hade de faktiskt ganska olika personligheter.

Tidigare i karriären arbetade Britt på en psykiatrisk klinik samtidigt som hon drev en psykoterapiutbildning på universitetsnivå. Men de senaste 20 åren har fokus varit på att hjälpa riskkapitalbolag att inför en investering göra personlighetsbedömningar av entreprenörer och personer i ledande positioner i det aktuella företaget.

– Forskning om entreprenörskap har tidigare nästan alltid handlat om förhållandet till pengar och ekonomi, ingenting om personlighetens betydelse, vilket jag tror det finns en stor efterfrågan på.

Test nummer 2 som Britt genomförde med de sex entreprenörerna heter Innovation Potential Indicator (Ipi).

”Drivkraft var ett speciellt kapitel hos samtliga. De hade alla haft motgångar under sin uppväxt på ett eller annat sätt. Ett par var dyslektiker och övriga hade haft andra svårigheter som skapat en längtan efter revansch.”

Här var resultatet väldigt likartat. Samtliga hade en mycket tydlig entreprenörsprofil när det gäller förändringsbenägenhet, social självständighet, behov av att hitta nya lösningar på problem och kaostolerans. Generellt kunde Britt se tre gemensamma faktorer: Stark drivkraft, tydlig jag-styrka och en mogen samvetsfunktion.

– Drivkraft var ett speciellt kapitel hos samtliga. De hade alla haft motgångar under sin uppväxt på ett eller annat sätt. Ett par var dyslektiker och övriga hade haft andra svårigheter som skapat en längtan efter revansch.

Hon menar att många entreprenörer delar bakgrund med framgångsrika kriminella men det som skiljer dem åt är just den starka moraliska kompassen.

– Det har ofta att göra med hur man blir uppfostrad. Det man kan se hos psykopater är att de saknat gränser i sin uppfostran och därför kan de överskrida moraliska normer. I kombination med en bristande självinsikt blir prognosen ganska dålig.

Text: Tommy Jeppsson Foto: Peter Knutson

Publicerat 27.01.2021