Utmanaren!
Som grundare av den miljardvärderade vårdappen Kry har Josefin Landgård varit med om att revolutionera sjukvården. Nu är siktet inställt på att bygga nästa unicorn, denna gång i skönhetsbranschen.
”Helt slutkörd” är orden hon använder. Alla slitsamma, turbulenta och exceptionellt framgångsrika år med Kry hade satt sina spår när Josefin Landgård valde att lämna företaget 2018, fyra år efter att hon varit med och grundat det. Hon hade inte bara brutit ny mark genom att hitta ett sätt att digitalisera sjukvården – under samma period hade hon också fött två barn med ett års mellanrum och gått igenom en separation.
– Det var tuffa år, samtidigt som jag var så otroligt stolt över allt vi gjort. Men jag var så trött att jag hade svårt att sova, minns Josefin Landgård.
Hon hade varit där förut. Redan i sitt första jobb arbetade hon så hårt att det höll på att sluta riktigt illa. Josefin Landgård var 25 år och hade pausat studierna på Handelshögskolan för att vara med och grunda ett mjukvarubolag.
– Jag blev plötsligt svårt lungsjuk. Först trodde läkarna att jag hade leukemi, sedan att jag hade aids, tills de såg att jag hade stressat för mycket. Det var en väckarklocka.
Efter flera veckor på sjukhus och en lång återhämtning började hon gå i terapi.
– Jag tänkte att det uppenbarligen var något fel på mig. Jag satt där hos terapeuten och grät mängder utan att veta varför. Jag försökte nog hitta någon mening med allt.
Så småningom återvände hon till Handelshögskolan och läste i kapp det hon missat – i dubbel takt.
– Jag tror att jag hade upptäckt min kapacitet, och jag ville bara bli klar för att börja jobba. Men det tog ett tag att hitta en balans – att bejaka mitt driv, men inte glömma bort att äta, träna och sova.
Fann räddningen
Sömnen, ja. Det var den som ruckades efter tiden på Kry och det var den hon visste var så avgörande för sitt välmående. Hon ville inte ta sömntabletter, så en läkare rekommenderade CBD-olja.
– Det blev min räddning. Inte långt senare var jag på Female Founders Forum i USA och talade. Då såg jag vilken otrolig trend det var med CBD, även i hudvård. Här i Sverige var det mest en ingrediens som fanns i hälsokostaffärer. Tanken slog mig: Vad skulle hända om man försökte bygga ett starkt varumärke, sprunget ur den amerikanska CBD-trenden?
På nära håll hade hon sett sina klasskompisar från Handels lyckas med herrunderklädesvarumärket CDLP och hon hade följt rakhyvelssuccén Estrid, som hon själv investerat i.
– Deras resa vittnade om att det går att skapa starka och spännande varumärken med impact. Jag blev väldigt inspirerad till att starta ett hudvårdsmärke med CBD i fokus. Dessutom har jag alltid varit en hudvårdsjunkie.
Techprofiler slöt upp och investerade
Hon kastar en blick på en grupp stilrena hudvårdsburkar på kontorsbordet. Det är tidig hösteftermiddag och vi befinner oss på Mantles huvudkontor, ett stenkast från Nybroplan i Stockholm. Tillsammans med varumärkesspecialisten Stina Lönnkvist startade Josefin Landgård hudvårdsmärket under pandemiåret 2020. Många av Mantles produkter innehåller CBD, vilket står för cannabidiol och är ett extrakt som utvinns från cannabisplantan.
– CBD är otroligt antiinflammatoriskt. Nästan alla hudproblem är inflammatoriska hudtillstånd, och inflammation driver åldrande, så det är en fantastisk ingrediens.
Men det är inte helt okomplicerat. Trots att CBD inte har samma psykoaktiva effekter som THC, förknippas det ofta med den kontroversiella debatten om cannabis.
– Vi har fokuserat på att göra hudvård med CBD och det går jättebra. När sortimentet breddats över tid har vi även inkorporerat fler innovativa ingredienser, såsom fermenterade svampar, maneter och kopparpeptider. Mantle är nu inte bara ett CBD-företag, utan ett företag med fokus på hudvårdsinnovation.
Techprofiler som Cristina Stenbeck, Sophia Bendz och Susanna Campbell investerade tidigt i Mantle och på kort tid har bolaget blivit en stor hajp.
Drömde om OS
Mantles produkter tillverkas i det egna labbet i Dalarna – en inte helt obekant del av Sverige för Josefin. Det är där hon har sina rötter. Uppväxten i Leksand kretsade dock långt ifrån hudvård, åtminstone som affärsidé. Hon hade då bara ett mål i sikte: att bli alpin skidåkare.
– Skidåkningen var hela mitt liv. Jag ville bli bäst i världen, och Pernilla Wiberg var min stora idol.
Josefins mamma var företagare och drev en egen salong, medan hennes pappa jobbade på Nordea. På fritiden var båda föräldrarna starkt engagerade i dotterns driv att nå sina drömmar.
– Jag var lovande, men när jag gick andra året på gymnasiet började jag inse att jag nog inte kommer vinna OS. Då var det ingen idé att fortsätta.
På skidgymnasiet i Malung träffade hon en tjej som skulle börja på Handelshögskolan.
– Jag hade aldrig hört talas om Handelshögskolan innan. Men då slog det mig att det kanske är en affärskvinna jag ska bli i stället.
Även om OS-drömmarna lades på hyllan avtog knappast tävlingsinstinkten och ambitionsnivån. Innan Kry var hon med och grundade flera start-ups, såsom skönhetsföretaget Glossybox, och var operativ chef för ett skidmärke i Schweiz. Tack vare det sistnämnda bodde hon i Verbier ett tag, där hon också träffade pappan till sina barn. De hann inte vara tillsammans länge förrän Fredrik Jung Abbou hörde av sig, med fröet till idén om digitala läkarbesök.
– Han hade hört talats om mig och frågade om jag ville vara med på resan. Jag kände direkt att det här var vad jag bara hade gått och väntat på. Det fanns ingen tvekan om att flytta hem och börja förverkliga idén. Men jag förstod att det skulle kräva enormt mycket jobb. Det är svårt att driva förändring i sjukvården.
Josefin var vd för Kry i flera år, men när hon blev gravid kom reaktionerna.
– Vi sökte pengar men flera av de som ville investera i Kry tyckte att det var en stor risk att investera eftersom jag som vd var gravid. Det var ganska knäckande.
Johannes Schildt tog därför över vd-rollen, vilken han har än i dag.
– Som entreprenör måste man alltid vara pragmatisk, man måste hitta lösningar. Men det är klart att det var jobbigt. I dag tror jag inte att så många investerare vågar säga så rakt ut som de gjorde till oss då, men ibland tänker jag att det kanske är bättre att man säger det man tänker.
Spontanköpte en gård
Sigge ligger och snusar under kontorsbordet. Det är Josefins hund som känner sig som hemma på Mantles kontorsgolv.
– Här får man ta med både hund och barn. En kollegas två barn har i stort sett vuxit upp här på kontoret. Hennes lojalitet och känsla för bolaget är ju otrolig, men så är vi också flexibla kring hur hon vill jobba och göra med sin familj.
Josefin konstaterar att ämnet är angeläget.
– Det är något som många behöver fundera på om vi ska få mer jämställdhet i världen. Min fasta övertygelse är att man utvecklas jättemycket som människa när man blir förälder. Därför tror jag inte på arbetsgivare som säger att tiden när en medarbetare får barn skulle vara förlorad tid. Sedan måste man vara bra på att planera, förstås.
Telefonen ringer. Det är Josefins äldsta son som nu hunnit bli nio, och som är på väg hem från skolan.
– Jag har hittat på en helt vansinnig grej, säger hon när hon lagt på. Jag har köpt en stor gård på Lidingö. Det stod i annonsen att det är en chans som kommer upp vart hundrade år. Tidigare ägare hade haft den i 90 år. Så när barnen var på påsklov hos sin pappa i Verbier spontanköpte jag gården.
– Odling är min terapiform och nu får jag äntligen ännu större yta att odla på och ännu fler höns att sköta om. Jag fick tillträde för två veckor sedan och nu ska jag bara renovera denna 670 kvadratmeter stora gård. Herregud, hur ska jag klara det? Det är en ganska omöjlig kalkyl att få ihop mitt liv just nu, inser jag. Men av någon anledning verkar jag gilla det.
Jag hörde att din akupunktör kallade dig för en adrenalinjunkie…
– Jaså, det har du hört! Haha. Jag skulle till EQT Ventures kräftskiva på Vaxholms kastell nyligen. När jag insåg att jag skulle missa båten, tog jag min egen båt och brände ut. Jag drack alkoholfritt under kvällen och körde sedan hem i mörkret. Då kände jag mig lite cool. Och det gav absolut en adrenalinkick.
En annan kick var när hon för några år sen blev Sveriges första kvinnliga grundare av ett unicorn-värderat startup-bolag. Det var med Kry – nu drömmer hon om att förverkliga samma sak med Mantle.
– Att försöka bli en unicorn är ungefär lika galet som att försöka vinna OS i alpin skidåkning. Det är en högt uppsatt ribba och det kräver att man hittar rätt talanger att arbeta med och att man bygger en kultur av ambition. Det är vi på god väg att göra.
Så hur gör du nu för att undvika att bli helt slutkörd på vägen dit?
– Jag har min trädgård! När man är i huvudet hela tiden är det skönt att göra saker med händerna. Det är då jag reflekterar och sorterar alla tankar. Det är en av de erfarenheter som man bara kan få efter många år som entreprenör. Och den är helt avgörande.
Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund
Publicerat 30.09.2024