Personligt

Tiktoks ekonomi­stjärna

Hon har sylvass humor, kan såga ett inflationsbesked på en minut och har myntat uttrycket "vibecession". Kyla Scanlons dagliga videos på Tiktok och Instagram har gjort henne till något av en finansstjärna i sociala medier.

KylaScanlon
Humor, kunnande och ett rappt språk. Kyla Scanlon talar om ekonomi i sociala medier som ingen annan. Bild: youtube@KylaScanlon.

Med 165 000 följare på Tiktok hyllas Scanlon ofta för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska skeenden på ett tillgängligt och roligt sätt. 

Den 24-åriga amerikanskan säger sig ha fått upp ögonen för finansvärlden genom sin pappa, som handlade med optioner. Som tonåring började hon själv köpa och sälja aktier.

– Folk blir kära i saker, jag blev kär i ekonomi. Men jag gillar också att skapa. Jag har skrivit sedan jag var liten, min första bok handlade om en pingvin, berättar hon för tidskriften Fast Company, vars lista Näringslivets mest kreativa hon nyligen hamnade på.

KylaScanlon
Kyla Scanlon har rört om i finansvärlden med sina uppseendeväckande videos. Bild: youtube@KylaScanlon

Egen nisch

Scanlon pluggade ekonomi och datavetenskap på Western Kentucky University och drev som student bloggen Scanlon on Stocks. Länge siktade hon på att bli lektor i ekonomi, men i stället tog hon jobb på en investeringsbank.

Så kom covidpandemin. En uttråkad Scanlon började publicera videor på Tiktok och hittade snart en egen nisch: Korta, dagliga analyser av marknadstrender och ekonomiska nyheter, levererade med stor auktoritet och en rejäl nypa humor. 

– Jag gör videor nästan varje dag, de är ett slags svar på aktuella händelser… Jag läser mycket, både på Twitter och i allmänhet och jag försöker göra ämnesorienterade inlägg, berättar hon.

Att vara ung kvinna och prata om ekonomi på Tiktok, Instagram, Twitter, Youtube och Substack kan dock ha sina sidor. Scanlon utsattes till och med för dödshot från oliktänkande när hon publicerade sin teori om att USA befinner sig i en ”vibecession” (till skillnad från recession) – något hon definierar som en period av tillfällig nedgång i människors ”vibe”.

Undervisar där hon står. Kyla Scanlon hoppas att fler unga ska få upp ögonen för ekonomi genom hennes videos. Bild: instagram@kyla.substack, Vibecession.

Känslorna förvärrar

”Ekonomiska data tyder på att det mesta är bra, men folk är ändå inte okej”, skrev hon i ett förklarande inlägg på Twitter i juni.

I en intervju med tidningen The Washington Post nyligen utvecklade hon fenomenet ytterligare.

– Om man tittar på statistiken så är den inte toppen, men den är inte heller fruktansvärd. Men folk mår väldigt dåligt… Jag säger inte att situationen inte är tuff. Jag säger bara att folks känslor för läget kan göra det ännu värre. 

Hon är noga med sin ”bubbla” av kommentarer, hon försöker läsa och svara på det mesta. Och hon säger sig ha stor förståelse för att människor inte upplever ekonomin i form av BNP-tillväxt, utan genom prislapparna på mat och bensin.

Vill utbilda

Kyla Scanlons videos är i princip aldrig över en minut långa och de är späckade av grafik och fakta. De har utformats specifikt för att vara lärorika – något hon medger är utmanande på just Tiktok, där användarnas koncentrationsförmåga är begränsad. Men pedagogik, finansiell pedagogik i synnerhet, är en av Scanlons hjärtefrågor. Just nu rapporteras hon förhandla med riskkapitalister om att lansera en egen plattform för just finansiell utbildning. Arbetsnamnet är Bread.

Publicerat 26.04.2023