The end
Minns du känslan när det äntligen blev fredag och du sprang in i videobutiken runt hörnet bara för att inse att din favoritfilm redan var uthyrd. Någon annan hade redan hunnit före. Eller om möjligt ännu värre, filmen fanns kvar på hyllan men det fanns inga movieboxar* att hyra.
Den besvikelsen är svår att förklara för sina barn...
Ett av världens största företag runt sekelskiftet var filmuthyraren Blockbuster som då hade 9 000 butiker, 60 000 anställda och 54 miljarder i omsättning. Man hade klarat övergången från vhs till dvd galant, och hade också börjat skicka ut filmer på samma sätt som Netflix – och gjorde det faktiskt betydligt bättre. Däremot missade man online-streamingen och företaget gick i konkurs 2010. Några butiker har funnits kvar och den allra sista, i Bend i Oregon, försöker nu överleva genom att dubbeljobba som Airbnb-boende. Tänk ändå att sova över i världens enda Blockbuster – från 40 kronor natten och då ingår popcorn och videofilmer!
Men det är också en brutal påminnelse om vad som händer den som missar att växla upp affärsplanen.
Av de företag som för 50 år sedan fanns på magasinet Fortune’s lista över USA:s 500 största bolag så har lite drygt 400 försvunnit.
Här är fyra andra klassiska bolag som blivit omsprungna av tiden.
Kodak
Alla kan historien om Kodak och hur digitaliseringen dödade ett bolag som varit världsledande sedan 1800-talet. Detta trots att en Kodakingenjör faktiskt uppfann den första digitalkameran 1975: den vägde 4 kilo och med en bildupplösning på 0,01 megapixels (jämför med dagens iPhones som har 12, en ökning på 120 000 %) bedömdes den inte som lovande. Men faktum är att Kodak ändå var snabba att haka på det digitala fotograferandet. Bolagets EasyShare-linje var bland de bäst säljande digitalkamerorna, problemet var snarare att man satsade mest pengar på framkallning av digitala bilder, en bransch som nästan helt försvunnit. När de enda bolag som tjänat stora pengar på digitala bilder verkar vara Facebook och Instagram undrar man vad Kodak skulle gjort. Byggt ett socialt nätverk?
Kodak finns kvar, tvärtemot vad många tror, och satsar nu på läkemedel. I början av augusti 2020 rusade aktien 734 procent efter beskedet att företaget fått ett lån på nästan 7 miljarder kronor av den amerikanska staten.
Yahoo
2005 var Yahoo giganten när det gällde digital marknadsföring. Men, eftersom man inte insåg vikten av själva sökandet lades mer fokus på att bli en mediejätte än på användarupplevelsen. Yahoo missade dessutom en hel del businesstillfällen – 2002 hade man en deal på gång med Google och 2006 var planen att köpa Facebook. När Yahoo sänkte budet mitt under förhandlingen drog sig Mark Zuckerberg ur affären. Slutsats: Hade bolaget varit mer offensivt hade vi antagligen yahooat i stället för googlat i dag.
Segway
Hypen var stor. Det motordrivna fordonet lanserades 2001 och skulle revolutionera transportbranschen. Tyvärr hamnade Segway i stället på listan över 2000-talet första fiaskon. Varför? Folk tyckte att Segwayen var rätt … larvig. I stället för beundran väckte den löje och priset på runt 50 000 svenska kronor var för högt. Viss framgång har Segway dock haft inom polisen och vaktbolag i flera nordiska storstäder Men hur var det med säkerheten? Så där. Ägaren av bolaget omkom när han råkade köra sin Segway över en klippkant 2010. Sommaren 2020 rullade den sista tvåhjulingen ut ur fabriken.
Facit
En räknemaskin, eller varför inte en skrivmaskin, från Facit i Åtvidaberg var ett måste på skrivbordet från 1940 till 1970. I början av 1960-talet hade AB Åtvidabergs Industrier vuxit till en världskoncern med dotterbolag i över 100 länder och 8 000 anställda. Sedan kom billiga japanska räknare och så småningom alltmer avancerade datorer, och Facit var för litet för de utvecklingskostnader som krävdes och som de amerikanska konkurrenterna hade.
* För yngre läsare, en portabel videospelare som man hyrde i videobutiken och kopplade till tv:n.
Publicerat 05.01.2021