Ekonomi

”Svår­navigerade tider, men vi känner hopp”

Räntorna stiger, börsen hackar och kronkursen gör ingen glad. Lägg därtill oro i världen och krig i Ukraina, men innan vi målar 2023 i svart – det finns ljusglimtar och hopp om en vändning. Vi fick en snabb intervju med Nordea Private Bankings chef Ninni Franceschi om året som gått, den närmaste framtiden och bankens roll och strategi framöver.

Ninni Franceschi
Reser flitigt. I orostider är det viktigare än någonsin att jobba nära kunderna i alla led. Det är först då man kan få en förståelse för hur behoven och utmaningarna ser ut runtom i landet, berättar Ninni Franceschi, chef för Private Banking Sverige.

Med tanke på det speciella läge som råder just nu, hur hanterar Nordea situationen och vad gör banken för att underlätta för kunderna?

– Då ingen riktigt vet exakt hur det kommer bli framöver manar vi till viss försiktighet, världsläget påverkar såklart hela vår rådgivning. Att ha en välbalanserad portfölj är viktigare än någonsin. Därför försöker vi att i alla led arbeta så nära kunderna som det över huvud taget är möjligt för att kunna se hur vi bäst kan bidra.

Kan du ge exempel?

– Våra rådgivare är ute i landet och träffar kunder hela tiden, men även vi i svenska bankledningen reser flitigt. Det är helt avgörande att skaffa sig ett eget helikopterperspektiv. Att hitta en balans mellan makroekonomin och den ”verkliga” världen, och förstå de problemställningar och utmaningar som många entreprenörer och företagare men även kommuner, universitet och inkubatorer med flera nu brottas med. Vi är väldigt närvarande i den processen.

Var någonstans var du senast?

– Jag sitter faktiskt i bilen just nu på väg hem från Karlstad till Stockholm efter några väldigt bra möten där jag träffade, utöver fantastiska kolleger, även Handelskammaren Värmland, regionrepresentanter och kunder, och många fler. Även om vi under coronan snabbt ställde om till digitala möten, så ger det så mycket mer att träffas fysiskt. Jag gillar verkligen att ses öga mot öga, man får nya insikter på ett helt annat sätt än att träffas över en skärm.

Det sägs att kriser föder innovationer, är det även din bild?

– Absolut, man upphör aldrig att förvånas över vilket fantastiskt företagarklimat vi har i Sverige. Ta bara dagens möten, där vi fick inblick via Sting Bioeconomy om bland annat ett företag (Bowter) som har utvecklat en folk-elbåt till vilken man har kopplat en uthyrningstjänst. Lättillgängligt och enkelt. En intressant affärsidé som också är bra för miljön.

– Det finns massor med liknande exempel, spännande start-ups eller företag som med smarta innovationer svänger runt produktionen för att det uppstår helt nya behov när tiderna förändras. Som AI-lösningar, drönare eller programvara till försvarsindustrin eller innovationer inom byggmaterial för hållbarare husbyggnationer.

Så du känner tillförsikt inför framtiden?

– Ja, man blir hoppfull när man är ute och träffar alla dessa begåvade entreprenörer och företagare. Vi är duktiga på att anpassa oss i Sverige, och det är en enorm styrka.

Vilken är den vanligaste frågan du och dina kolleger får när ni är ute och träffar kunder?

– För många är kreditgivningen A och O just nu, att kunna fortsätta utveckla sin affär eller sina affärsidéer och hålla igång hjulen. Som bank är vi ett smörjmedel i samhällsekonomin. Om samhället mår bra, då mår banken bra. Vi vill växa tillsammans med våra intressenter lokalt och regionalt efter de förutsättningar som råder där.

Ninni Franceschi
Ninni Franceschi efterlyser bättre samarbete mellan politiker och näringsliv när det kommer till hållbarhetsfrågor.

Hur går det för Nordea?

– Utan att ta hänsyn till några andra aspekter, så har vi ett bra år bakom oss. Något som för övrigt gäller hela banksystemet i Norden som står väldigt starkt. Detta är viktigt, för det innebär att vi kan fortsätta finnas där för våra kunder samt göra nödvändiga investeringar i hållbarhet, IT och teknik och därmed utveckla banken.

World of Economic Forum publicerade nyligen en rapport i vilken man slog fast att åtta av tio risker för världsekonomin de kommande åren är relaterade till hållbarhet. Hur resonerar Nordea runt detta?

– Som bank har vi en oerhört viktig roll. Detta gäller inte minst investeringar i omställningsbolag. Alltså bolag som kanske ser ”bruna” ut i ett hållbarhetsperspektiv men som har en tydlig hållbarhetsagenda och plan för hur man vill ställa om. Genom att göra rätt bolagsval till våra fonder kan vårt kapital hjälpa till att göra den resan möjlig.

Blir du på ett personligt plan provocerad av att utvecklingen mot ett hållbart samhälle går för långsamt?

– Jo, det tror jag de allra flesta känner. Samtidigt är det inte helt enkelt att veta vad man ska satsa på. Vilket energislag kommer till exempel vara det optimala i framtiden? Vissa saker är svåra att skynda på. Däremot är det nog uppenbart för alla att vi måste minska byråkratin och att politiker och näringsliv behöver arbeta bättre tillsammans. Ta bara som exempel när allt ställdes på sin spets under coronapandemin och alla briljanta hjärnor runtom i världen bestämde sig för att samarbeta. Då lyckades man ta fram ett vaccin på bara några månader. Men när det kommer till hållbarhet har vi kanske inte förstått att det bokstavligen brinner. Alla tycker att vindkraftverk är en förträfflig idé, men ingen vill ha det på sin egen tomt, bara för att ta ett exempel…

Tillbaka till banken: Nordea Open i somras i tennis blev en riktig succé. Berätta!

– Jag är verkligen så glad över vårt engagemang i tennisen och alla fantastiska människor som är med och bidrar. Från tennislegendarerna Fidde Rosengren och Magnus Norman till alla våra grymma medarbetare och kunder som besökte oss. Kopplingen till idrott och fysisk aktivitet är något jag gärna vill utveckla. I ett samhälle som bara blir mer och mer stillasittande är det viktigare än någonsin, inte minst när det handlar om att förebygga psykisk ohälsa.

– Med Nordea Open känns det som att vi har lyckats skapa ett helt unikt event, där tennisen såklart är i fokus men dagarna i Båstad är också en arena och mötespunkt för spännande seminarier, trendspaningar och samtal om utvecklingen i samhället. Vi hade till och med kundmöten på stranden.

Spelar du tennis själv?

– Jag gjorde det litegrann när jag var ung, nu för tiden blir det mest padel. Men då vi precis har köpt ett litet sommarviste på Bjärehalvön med två tennisbanor runt hörnet så kanske det kan bli en liten comeback.


Text: Mårten Niléhn Foto: Karl Nordlund

Publicerat 29.08.2023