Stella McCartney och Google i miljösamarbete
Hur påverkas planeten egentligen av modeindustrins enorma bruk av bomull och viskos? Den frågan har det klimatmedvetna lyxmärket Stella McCartney och sökjätten Google gjort gemensam sak i att försöka svara på.
Modebranschen anses allmänt vara en av de mest smutsiga i världen. Att beräkna ett plaggs klimatpåverkan är komplext och försvåras av att underleverantörer sällan har information om var råmaterial kommer ifrån – hur exempelvis bomullen i deras tyger har odlats och transporterats.
Stella McCartney ger nu Google tillgång till flera års produktionsdata, data som sökjättens algoritmer ska försöka förvandla till ett verktyg som kan ge ökad förståelse för olika materials miljöpåverkan. Flera modemärken, producenter, organisationer och forskare bjuds in att dela med sig av data i projektet och resultaten är tänkta att göras tillgängliga för alla.
Ian Pattison, en av cheferna på Google Clouds i Storbritannien, säger att den stora utmaningen är att få in underlag.
– Att analysera data är enkelt, att få tag på det är svårt. Men man måste försöka, sade han i samband med en branschkonferens nyligen.
Elisa Niemtzow, chef för konsultbolaget BSR, noterar att ingen tidigare försökt kartlägga klimatpåverkande utsläpp utefter ett klädföretags hela leverantörskedja.
– Den här frågan fanns inte i vårt kollektiva medvetande för ett par år sedan, säger hon.
Publicerat 28.07.2019