Stabilare avkastning med kvinnoledda bolag
Knappt 1 procent av riskkapitalet i Sverige går till bolag med kvinnliga grundare. Något som acceleratorn Time to Raise vill ändra på. Det är inte bara en rättvisefråga, det är också en lönande strategi, menar vd:n Mikaela Larsell Ayesa, som kan peka på några häpnadsväckande ekonomiska fakta.
– Bolag som leds av kvinnor ger runt 35 eller 40 procent mer avkastning. Det kan finnas flera förklaringar till detta, men jag tror det kan bero på att kvinnor över lag har bättre närvaro och bättre betyg i skolan. Vi är kanske lite mer organiserade och strukturerade. Och tar mindre risker, vilket är bra om man ska bygga ett hållbart och stabilt bolag.
Hittills har Time to Raise haft 52 bolag som genomgått deras accelerator-program där deltagarna får bredda sitt investerarnätverk, och målet är att ta in 20–30 nya bolag om året.
– Några av dem har fått in ordentligt med kapital och börjat expandera utomlands. Gigapay till exempel, som erbjuder finansiella tjänster för gigekonomin.
En annan stor fördel med kvinnoledda bolag är att de tenderar att vara mer långsiktiga, påpekar Mikaela Larsell Ayesa.
– Och det resulterar nästan automatiskt i bättre avkastning. Om man tittar på så kallade unicorns, så är de oftast manligt ägda bolag. De peakar väldigt fort, och många klarar sig inte över tid. Kvinnoledda bolag håller sig mer stabila och blir kanske inte superstora. Men de överlever.
Dessutom, berättar Mikaela, tar de i snitt in 44 procent mindre kapitel, vilket gör att investerare blir 44 procent mindre utspädda. Bolagen blir mer motståndskraftiga mot tuffa tider – och därmed mer attraktiva för investeringar.
Entreprenör i hjärtat
Från början var tanken att hon skulle bli managementkonsult. Som nyexaminerad industriell ingenjör från KTH gick Mikaela Larsell Ayesa på mängder med intervjuer.
– När jag hade klarat alla case och intervjuer, sa nästan alla att ”du kommer att gå långt, men du kommer bara vara kvar på det här bolaget i tre månader och sedan kommer du att sluta”. De tyckte jag var för entreprenöriell, hade för många idéer och var för kreativ. Jag hade inte tänkt i de banorna alls, men då började jag fundera på det.
Sagt och gjort. Efter en tids sökande hittade hon vad hon sökte: Hack Your Closet, en abonnemangstjänst för vintage-kläder. Företaget var redan startat, men Mikaela fick bra kontakt med grundaren och gick så småningom in som delägare och co-founder.
Affärerna gick bra. Riktigt bra. Det nygrundade företaget tog snart in runt 30 miljoner i kapital och hade en tydlig plan för att skala upp. Men i februari 2022 invaderades Ukraina av Ryssland och investerare började dra öronen åt sig. Stigande inflation och räntor fick slutkunderna att hålla hårdare i plånboken och till slut hade man inget val, Hack Your Closet gick i konkurs sommaren 2022. Vilket blev början på ett nytt kapitel: Time to Raise.
Idén är enkel, men kraftfull: att stötta kvinnoledda företag att bredda sina investerarnätverk samt att förmedla kontakter med investerare.
Kliar det inte i entreprenörsfingrarna?
– Jo. Men jag gillar den position jag har, och nu har Time to Raise precis blivit köpta av Techarena Group, så jag driver det som en start-up i dag. Bara det att jag har lite större resurser och ett professionellt team runt mig.
Hur ser Time to Raise ut om tio år?
– Tio år är väldigt lång tid. Men jag tror att Time to Raise kommer vara något helt annat. Målet är att göra det till ett globalt program som man går till när man ska resa pengar. I dag får 73 procent av de som är anslutna till oss någon sorts kapital. Målet är att det ska vara 100 procent.
Text: Kalle Dixelius Foto: Peter Cederling
Publicerat 28.10.2024