Snart är den tänkande bilen här
I teorin är det inte svårt att skapa självkörande fordon. I praktiken är det bland det mesta komplexa man kan ägna sig åt. Helt enkelt därför att verkligheten är så oförutsägbar att inte ens artificiell intelligens kan begripa det som en sjumånaders baby klarar av.
För några år sedan intervjuade jag en svensk trafikforskare. När kan vi räkna med att det finns självkörande bilar på våra gator?
– Robotgräsklippare är utmärkta, ända tills det ligger ett äpple på gräsmattan, svarade forskaren.
I klartext: det lär dröja många år innan bilarna helt och fullt begriper sig på den komplexa verklighet som de ska navigera i.
Ytterligare ett par år bakåt i tiden intervjuade jag några ingenjörer hos en stor biltillverkare i Japan. De var då övertygade om att kunna sälja en fullt ut självkörande bil 2020. Tekniken fanns, det var bara programmering som återstod.
Men det där ”bara” visade sig vara ett högre och svårare berg att bestiga än de kunde ana. Åtminstone har vi ännu sent 2021 inte sett skymten av den färdiga produkt som utlovades 2016.
Ändå forskas det intensivt hos alla stora biltillverkare, hos mängder av fristående företag och inte minst vid stora universitet. Autonoma fordon står tillsammans med elektrifierade drivlinor högst på dagordningen och inte bara i den landburna fordonsindustrin, utan även inom båtnäringen.
Nota bene: det finns bilar med självkörande teknik på marknaden sedan flera år, men fortfarande inga som är fullt ut autonoma. Det vill säga varken tekniken eller juridiken medger ännu att föraren tar siesta bakom ratten.
Bilbranschen har lagt pannan i djupa veck för att dels få fason på tekniken, dels fresta oss konsumenter med den framtid som väntar. Audis konceptbil skysphere är ett exempel. När föraren så önskar ska den fungera som en sportbil av i dag (fast givetvis eldriven), med klassisk körglädje.
När den malande monotona motorvägsetappen ska betas av förvandlas Audi skysphere till ett bekvämt vilorum. Ratt och pedaler dras undan och döljs, stolarna justeras för komfort och de resande – inklusive föraren – kan ägna sig åt att se på film eller sova. Till exempel.
Audi skysphere har ett extra förvandlingsnummer i rockärmen: bilens hjulbas (avståndet mellan fram- och bakaxel) kan justeras 25 centimeter beroende på om föraren valt sport eller GT-läget. Kort och kvick i vändningarna när föraren håller i ratten, lång och rymlig när det ska idkas ”grand touring”.
Att få en bil att vara självkörande under vissa betingelser är inte problemet. Det kniviga är att få den att förutse det oförutsägbara i alla upptänkliga situationer. Att dörren plötsligt kan öppnas på en parkerad bil. Att en fotgängare kan knata ut bakom skåpbilen. Eller att cyklisten inte upphör att existera bara för att den under tio sekunder skyms av en lastbil.
Det sistnämnda är sådant som en sjumånaders baby begriper. Visa bollen, göm bollen och barnet förstår att den finns fast den inte syns. Det grejar inte en autonom bil. Ännu.
Programvaran i självkörande bilar baseras på artificiell intelligens (AI). Genom så kallad maskininlärning, att låta programvaran ”titta” på tusentals bilder med stoppskyltar och trafikljus, lär den sig att känna igen dem.
För att lösa knuten pågår forskning vid bland annat universitetet i Örebro med så kallad ”symbolic-reasoning”-teknik. Tester visar att det går att lära programvaran hur den ska resonera sig fram till var cykeln som försvann bakom lastbilen kan tänkas dyka upp på nytt.
Visserligen var detta system bara fem procent bättre än traditionella AI-program, men det har ytterligare en fördel. Till skillnad från algoritmer för maskininlärning kan den resonerande programvaran förklara varför den agerat på ett visst sätt. ”Jag bromsade för att jag trodde att cyklisten skulle komma fram just där.”
Trafiken är per definition svår att koka ned till ett förutsägbart mönster, inte minst eftersom vi människor tenderar att bete oss irrationellt. Den japanska biltillverkaren, som trodde att självkörande bilar skulle stå i skyltfönstren 2020, berättade även att de anställt antropologer för att studera trafikmiljöer i olika länder och världsdelar.
I en stad där självkörande bilar ska samsas med bilar som framförs av människor måste programvaran begripa kulturen. I Norden väntar man på sin tur att komma ut i korsningen. I andra länder, med hetsigare körmönster, måste den självkörande bilen förstå att ingen kommer att lämna företräde om den inte vågar sticka fram snoken och pressa sig in i kön…
Text: Eric Lund Bilder: Audi Källor: Audi, The Economist.
Publicerat 20.09.2021