Factfulness

Snabbast på spåret

Glädjen i att rulla in på en centralstation i en huvudstad. Omtanken om miljön. Att äta frukost i 460 kilometer i timmen. Det finns många skäl att ta tåget. Nu går det snabbare än någonsin.

Miljontals européer och asiater vet det redan. Tåget är svårslaget, åtminstone på sträckor som är under 100 mil. Japans snabbtåg Shinkansen och Frankrikes TGV (Train a Grand Vitesse) är både klimatvänliga och vida omskrivna.

Men de är långt ifrån unika. De senaste åren har Sydkorea, Saudiarabien, Marocko och Taiwan introducerat sina första snabbtåg – och Indien och USA är på god väg. Kina har lagt 38 000 kilometer ny räls, skriver nyhetskanalen CNN. Och parallellt bygger Spanien, Tyskland, Italien, Belgien och England ut sina järnvägar.

Här är de 10 snabbaste tågen i drift i världen just nu:


Shanghai Maglev tåget
Världens snabbaste passagerartåg körs just nu i Kina. Shanghai Maglev fraktar passagerare från flygplatsen till centrala Shanghai, en sträcka på tre mil, på under åtta minuter. Foto: Shutterstock.

1. Shanghai Maglev i Kina

Hastighet: 460 kilometer i timmen.

Shanghai Maglev är inte bara världens snabbaste tåg, det är det enda passagerartåg som svävar på en magnetisk skena – något som gör färden mjuk och smidig. Linjen förbinder flygplatsen Pudong med Longyang Road station i centrala Shanghai, en sträcka på tre mil som Maglevtåget avverkar på sju och en halv minut.


2. CR400 Fuxing i Kina

Hastighet: 350 kilometer i timmen.

De högteknologiska Fuxingtågen kan ta 1 200 passagerare och har körts i hela 420 kilometer i timmen i tester. I nuläget trafikerar de Peking–Shanghai–Hongkong samt rutten Peking–Harbin, men fler sträckor planeras.


3. ICE3 i Tyskland

Hastighet: 330 kilometer i timmen.

Tysklands Intercity Express-tåg (ICE), i folkmun kallad ”vita maskarna”, är vida omskrivna. Den snabbaste, ICE3, kör bland annat mellan Köln och Frankfurt på bara 62 minuter. Det åtta vagnar långa tåget har 16 motorer vilka ger 11 000 hästkrafter.


TGV-tåg
Världens mest berömda snabbtåg? Frankrikes orangefärgade TGV-tåg har gått på export.

4. TGV i Frankrike

Hastighet: 320 kilometer i timmen.

Frankrike var först ut i Europa med höghastighetståg och landet sitter fortfarande på världsrekordet: 2007 kördes ett TGV i 574,8 kilometer i timmen – eller 150 meter per sekund. I dag går TGV mellan Paris, Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes, Strasbourg, Lille, Bryssel och London. De orangefärgade tågen har också blivit en exportsuccé.


5. JR East E5 i Japan

Hastighet: 320 kilometer i timmen.

Japan presenterade konceptet höghastighetståg för världen 1964, då Shinkansen såg världens ljus. Sedan dess har man fortsatt att spränga gränser, både när det gäller hastighet och kapacitet. Snabbast i dag är E5-tåget, som går norrut från Tokyo till Shin–Aomori. Det har plats för 731 passagerare och tuffar med imponerande 12 900 hästkrafter.


6. Al-Boraq i Marocko

Hastighet: 320 kilometer i timmen.

Afrikas första och hittills enda höghastighetståg hade premiär i november 2018. Al-Boraq, som är döpt efter en mytisk varelse som sägs ha burit islams profeter, tar passagerare mellan hamnstaden Tanger och Casablanca. Marocko planerar nu för 150 mil snabbtåg. Även Egypten håller på att rusta sitt järnvägsnät för höghastighetståg.


AVE S-103 tåget
Flyger fram. Det spanska snabbtåget AVE S-103 har koppling till ave, det spanska ordet för fågel.

7. AVE S-103 i Spanien

Hastighet: 310 kilometer i timmen.

AVE är en förkortning för Alta Velocidad Española, vilket betyder spansk höghastighet. Men ave är också den spanska ordet för fågel, vilket kan ses som en anspelning på att tågets passagerare nästan flyger fram. Spanien har Europas längsta höghastighetsnät, det sträcker sig från Madrid till Sevilla, Malaga, Valencia, Galicia och Barcelona. Just S 103-tåget har det nationella hastighetsrekordet för passagerartåg: 2006 kördes det i hisnande 404 kilometer i timmen, vilket då var världsrekord.


8. KTX i Sydkorea

Hastighet: 305 kilometer i timmen.

Sydkorea fick upp ögonen för höghastighetståg 2004, då man importerade TGV-teknik från Frankrike och drog i gång en snabbtågslinje med KTX-tåg mellan Seoul och Busan. Nu har höghastighetsnätet byggts ut och fraktar årligen hundratals miljoner passagerare. Sydkorea är dessutom med i den exklusiva klubb i världen som utvecklar tåg tänkta att gå i över 420 kilometer i timmen – tillsammans med Frankrike, Japan och Kina.


ETR-1000 yåg
Röd pilarna. Så kallas de italienska snabbtågen i folkmun.

9. Trenitalia ETR1000

Hastighet: 300 kilometer i timmen.

Det är inte för inte som italienska statens höghastighetståg kallas Röda pilarna. Vagnarnas design för tanken till strömlinjeformade pilar. De 200 meter långa tågen har plats för 457 personer i fyra olika klasser. Tågen går i Italiens T-formade höghastighetsbana som bland annat binder samman Milano och Venedig i norr med Bologna, Florens, Rom och Neapel.


10. Haramin i Saudiarabien

Hastighet: 300 kilometer i timmen.

Det saudiska snabbtåget Haramin binder samman de heliga städerna Mecka och Medina och har särskild bråda dagar under hajj, den tid på året då miljontals muslimer gör sin pilgrimsfärd. Snabbtåget tuffar genom hetta, öken och – emellanåt – sandstormar. Tack vare spansk teknologi klarar Haramin, som specialanpassats för ökenklimat, turen mellan städerna på två timmar. Motsvarande resa i bil tar uppemot tio timmar.

Publicerat 30.01.2023