Personligt

Småländsk familjeaffär

Det är inte många företag som överlever hundra år. Ännu färre klarar fyra generationsskiften. Med andra ord är det något speciellt med Sandströms. ”Men det handlar också om en del tur”, säger Mikael Sandström, som nu förbereder sig för att lämna över bolaget till dottern Mikaela.

Mikael och Mikaela Sandström på bryggan
Flaggan i topp! I år fyller klädkedjan Sandströms 100 år. Mikael Sandström och dottern Mikaela driver bolaget från huvudkontoret i småländska Vimmerby.

Familjeföretag. Det vilar något belevat över ordet. Något gammaldags, i positiv bemärkelse: tradition, omsorg, noggrannhet.

Så naturligtvis tar Mikael Sandström emot i klädbutiken med ett varmt leende medan han avslutar ett samtal med en stamkund. Sedan blir det lunch på Stadshotellets uteservering medan han berättar anekdoter om staden och dess människor. (”Där går vår mest nitiska parkeringsvakt, hen ökade antalet böter under pandemin när det var helt folktomt!”) Vid hans sida sitter dottern Mikaela och lyssnar på historierna med ett snett leende. Hon har hört dem förut.

Mikael Sandström
Det sandströmska imperiet består i dag av tio butiker med fokus på mellanstora svenska städer.

Mikael Sandström

Ålder: 70 år.

Hobby: En alltmer obesvarad kärlek till golfen. Resor. Konst.

Dold talang: Historia.

Familj: Dottern Mikaela.

Övrigt: Var ordförande för branschorganisationen Stil-, sko- och textilhandlarna i 28 år.

Bank: Nordea Private Banking, Göteborg.

Vi befinner oss i Astrid Lindgrens hemtrakter. På Stora Torget i Vimmerby står de tre stugorna från Alla vi barn i Bullerbyn i miniatyrformat uppställda och lite längre ned finns statyn till Astrids minne, men mer om den senare.

Och så längst bort i ena hörnet av torget ligger Sandströms butik, epicentret i den sandströmska modekedjan.

– Vi har ett brett sortiment för folk mitt i livet. Det vill säga från 30 och uppåt – du kan vara mitt i livet länge. Vi säljer ett mer tidlöst och därmed hållbart mode, berättar Mikaela Sandström innan pappa Mikael flikar in.

– Fast vi har alltid haft ett väldigt bra erbjudande på studentkostymer. Prisvärda och med bra kvalitet. Det är vår inkörsport till de här killarna, när de kommer in och upptäcker att vi har så mycket mer än kostymer.

Mikael och Mikaela Sandström på bryggan
Tillsammans in i framtiden. Mikael och Mikaela Sandström på bryggan till Mikaels sommarstuga utanför Vimmerby.

Pigg 100-åring

Sandströms är en inflytelserik aktör när det gäller fysiska klädbutiker i Sverige. I år firar de 100 år, och har med andra ord överlevt 30-talsdepressionen, ett världskrig, ett gäng finanskriser, lågkonjunkturer, digitalisering. Och en pandemi. Dessutom – och det är nog ännu mer imponerande – har företaget stannat inom familjen. Utan uppslitande konflikter och arvstvister. Utan obetänksamma investeringar och projekt som dragit ned verksamheten i olönsamhet.

Nu har turen kommit till Mikaela, även om den formella vd-titeln fortfarande är Mikaels.

–  Jag har sagt att efter 100-årsjubileét i oktober får hon bestämma om hon vill ta över som vd. Titeln är inte särskilt viktig vare sig för mig eller Mikaela säger han för att sedan ta en liten tugga av Stadshotellets kycklinglunch.

Mikaela Sandström
Under pandemin drev Mikaela Sandström igenom en rad förändringar och rustade Sandströms för framtiden.

Mikaela Sandström

Ålder: 38 år.

Hobby: Trädgården. Gräver och planterar jämnt.

Dold talang: Har lastbilskörkort och är godkänd för framförande av truck och travers.

Familj: Maken Jens och två söner, Malcolm och Didrik. De är 9 och 2 år gamla.

Det blir inte många fler tuggor – det finns så mycket att berätta.

– Jag har ju alltid sagt och slagits för att ”middle price range” fungerar. Alla andra har alltid sagt att ”nej nej nej, du måste nischa dig”. Antingen ska det vara jättebilligt eller så ska det vara svindyrt. Men jag tycker det är en total felsyn.

Hur kommer Sandströms att förändras när Mikaela tar över?

– Pappa har en enorm erfarenhet och ihop med mitt driv är det en väldigt bra mix. Det är redan jag som i mångt och mycket driver företaget och flera förändringar har redan genomförts. En omfattande digital resa, tydligare styrning och flertalet effektiviseringar. Det vi gjort under de senaste åren har byggt en stabil plattform för att kunna expandera och förändra i en väldigt snabbrörlig bransch, säger Mikaela.

Mikael och Mikaela Sandström på en gata i Vimmerby
Far och dotter. Mikaels erfarenhet och Mikaelas driv är den perfekta mixen.

Sandströms

  • 1 oktober 1923 öppnade Fabriksboden av Mikaels farmor och farfar, Malcolm och Mathilda Sandström. Samtidigt blev företaget kund hos en av de banker som kom att ingå i nuvarande Nordea. Det har man förblivit sedan dess.
  • 1929 öppnade Fabriksboden en butik i Vimmerby.
  • 1945 startade pappa Gunnar Sandström konfektionsindustrin Mästersöm och byggde upp det. Familjen flyttade sedan till USA, där Gunnar under en tid var handelsattaché.
  • På 1960-talet avyttrades Mästersöm och verksamheten fokuserade på klädbutikerna.
  • 1975 tog Gunnars son Ola över verksamheten.
  • 1982 gick stafettpinnen över till den yngste sonen, Mikael.
  • 2020 lanserades Sandströms webshop.
  • 2023 fyller Sandströms 100 år.

I dag har Sandströms tio butiker. De ligger i mellanstora städer, i stadskärnor som många detaljshandelsprofeter har dömt ut, till exempel Linköping, Jönköping och Norrköping. Men far och dotter Sandström envisas med – och har lyckats med – att ha välmående fysiska butiker.

– Handel är handel, oavsett var du gör inköpet. I slutänden gäller det alltid att ha rätt utbud, rätt pris och bra service. Och att finnas där kunderna finns så klart. Det innebär att vi självklart även behöver möta kunderna digitalt i sociala medier och e-handel, säger Mikaela.

Lagom till att pandemin bröt ut hade Sandströms bytt ut samtliga datasystem så de kunde sparka i gång en e-handel. Vilket naturligtvis var viktigt under de där märkliga pandemiåren. Men det var inte e-handeln som räddade dem.

– Vi har medvetet skyndat långsamt med den fram till de senaste åren. Det är oerhört svårt att få till en lönsam e-handel. I dag ser man hur många e-handelsaktörer, nu när pengakranarna stängts av, måste sätta lönsamhet i stället för marknadsandelar i främsta rummet. E-handeln kommer inte att minska, tvärtom, men många kommer att slås ut under de kommande åren, säger Mikael.

Mikael Sandström
En egen formel. Det finns de som tycker att Sandströms borde nischat sig tydligare. Men Mikael Sandström har alltid slagits för mellanprissegmentet – och den fysiska butiken.

Vad var det som räddade er?

– Vi skulle haft ett framtidsseminarium med styrelsen den våren, men pandemin kom ikapp verkligheten. Framtidens utmaningar kom på tre månader, så det var bara att agera snabbt och beslutsamt. Det var många, många små saker och stora genomgripande förändringar. Slakt på alla onödiga utgifter, schemaläggning, omförhandling av hyreskontrakt, effektivare lagerhållning, bättre koll på inköpen. Vi stängde en olönsam butik men passade också på att öppna en ny. Medarbetarna ställde även upp på ett föredömligt sätt och insåg allvaret.

Mikaela fyller i och berättar om hur utmaningarna fick Sandströms att bokstavligen accelerera in i en ny verklighet.

– Det var kanske det bästa med pandemin: att vi fick gjort alla de här förändringarna som hade tagit jättelång tid att genomföra annars.  Vi är i dag ett starkare företag än innan pandemin.

Tydligare än så blir det nog inte – kultur smäller högre än allt annat. Och ska ett företag överleva i hundra år inom samma familj är det nog just kulturen som är hemligheten. Hur viktigt det är att bygga en platt organisation som tål öppna diskussioner och låta olika åsikter stångas mot varandra.

Mikael och Mikaela Sandström vid statyn av Astrid Lindgren
När det började pratas i Vimmerby om att uppföra en staty av Astrid Lindgren var Mikael Sandström väldigt involverad. Verket av Marie-Louise Ekman är i dag ett av Vimmerbys mest fotograferade objekt.

Private Bankings rådgivare Ann Rimsäter om Mikael Sandström:

”Jag har haft förmånen att få samarbeta med Mikael sedan 2007. Han är en mycket driven och engagerad person, både i sina butiker och kläd- och skobranschen men även för sin hemort. Det är roligt att familjeföretaget nu firar 100 år och att de har varit kunder hos oss sedan början. Jag tackar för förtroendet och passar på att lyckönska inför den stora dagen.”

Astrid i centrum

Lunchen på Stadshotellet håller på att förvandlas till eftermiddag. Nyfikna turister och boende flanerar i maklig takt över torget i den varma eftermiddagssolen. Far och dotter återkommer ofta till kärleken till hembygden, den fysiska platsen där människor möts, pratar med varandra och gör affärer. Som en spegling av det Sandströmska imperiet som i en digital tid har förstått hur viktigt det är att ha en fot i bägge världar.

– Ser du statyn som föreställer Astrid Lindgren där borta? Jag var med och fick den uppförd. Det första förslaget var ett abstrakt verk – ett barnhuvud i en damm. Men efter en idog kamp mot kommunen ändrade de sig och uppförde den här. Den är ritad av Marie-Louise Ekman och har blivit Vimmerbys mest fotograferade objekt!

Mikaela ler över historierna som avlöser varandra. Det är fortfarande väldigt mycket kvar av kycklingen på pappa Mikaels tallrik.

Dessutom hade han rätt, parkeringsvakten är ytterst effektiv: en ilsken gul lapp väntar under vindrutetorkaren.


Text: Kalle Dixelius Foto och video: Peter Westrup

Publicerat 30.07.2023