Personligt

Skönhet i full sving

Andy Johnsson har grundat ett av Nordens mest snabbväxande företag inom skönhetsindustrin. 2024 utnämndes ICE Beauty till Gasell-företag av Dagens Industri och siktet är inställt på en halv miljard kronor i omsättning. Men egentligen var karriärplanen att bli framgångsrikt golfproffs.

I mitten av 00-talet var Andy Johnsson drygt 20 år och en lovande golfspelare. Drömmen var tydlig: Bli bäst i världen på golf och spela på Europatouren och PGA-touren i USA. Han kom en bra bit på vägen och tog sig in på den kanadensiska proffstouren, bara snäppet under den absoluta världseliten.

– Jag spelade stora tävlingar som direktsändes i TV och med massor med publik.

Men precis som på alla toppar blåser det hårt även i golftoppen. Konkurrensen är mördande och marginalerna hårfina. En dag, under en tävling i Vancouver på en erkänt svår bana, fick han erfara det.

Andy Johnsson
Under resorna världen över stötte Andy Johnsson på många skönhetsprodukter som inte fanns i Sverige. Där såddes fröet.

Andy Johnsson

Bor: Stockholm.
Familj: Frun Sophia och sonen Marlon.

Ålder: 38 år.

Gör: Vd och grundare av ICE Beauty Group.

Bakgrund: Tidigare professionell golfspelare på Canadian Tour. Studerat Business Management & Entrepreneurship i Durban, Sydafrika.

Dold talang: Spelar gitarr, piano och sjunger. Favoritbandet är Guns N’ Roses.

Personer som inspirerar: Nelson Mandela och Richard Branson.

Golfhandicap: 0.

– Jag hade spelat bra, gått fyra under par och tänkte nog att jag skulle vara bland de tre bästa efter den rundan. Men när jag kom in så såg jag att jag inte ens var med på den första resultatsidan. Två spelare har gått på tio under par och jag var väl på 18: plats. Jag insåg att ”det här kommer aldrig att gå”.

Där och då beslutade han sig, bara 24 år gammal, för att lägga av. Han ställde klubborna åt sidan och kastade sig in i livets nästa stora projekt: att distribuera skönhetsprodukter. Det är inte så långsökt som det låter. Under skoltiden hade han extrajobbat på ett lager för musikinstrument som ägdes av entreprenören och golfentusiasten Niclas Luthman.

– Han gav mig ett bra råd: om du ger dig in i distribution, undvik skrymmande varor som musikinstrument. De kostar massor att transportera och hålla i lager. Under min tid som golfproffs reste jag runt 40 veckor om året. På resorna sprang jag ofta på spännande skönhetsmärken som inte fanns i Norden. Produkter med en egen unik nisch och story. Sådant har alltid fascinerat mig.

Andy Johnsson
Ice Beauty Group omsattätter drygt 250 miljoner kronor och utsågs till Gasellföretag av Dagens industri tidigare i år.

Hur kändes det att lägga av så tvärt?

– Vet du, det var lite bitterljuvt. All form av idrott, tävlande och prestation är förknippat med en hel del ångest och prestationskrav. Du säger nej till väldigt mycket annat i livet. Det var rätt skönt att slippa det. Men det var också trist att inse att drömmen jag haft sen jag var 6–7 år aldrig kommer att förverkligas. Jag saknade golf i ungefär ett år. Sedan tyckte jag att det var ett riktigt bra beslut.

2010 grundade han ICE Beauty Group, och tanken var att de skulle distribuera allehanda konsumentvaror. Men ganska snart valde man att koncentrera sig på skönhetsprodukter. Som sagt: små förpackningar, hög marginal.

–  I början sågs vi nog som en rätt udda fågel. Jag var man i en kvinnodominerad bransch, men det gjorde också att vi stack ut. Plus att många återförsäljare blev intresserade för att vi redan från start vågade tänka nytt. Kanske för att jag inte hade något annat att jämföra med. Ibland är det vad som krävs för att bryta gamla mönster.

Andy Johnsson
Erfarenheten från tiden som elitspelare i golf har gett Andy Johnsson fördelar, tror han.

I dag har ICE Beauty Group ett flertal prestigefyllda varumärken som de distribuerar och säljer i Norden. Som populära Sol de Janeiro, Revitalash, och Burt’s Bees för att nämna några, och nyligen förvärvade de även Bulldog och St Tropez. Sammanlagt levererar man till över 4 000 butiker i hela Norden.

2023 kunde ICE visa upp en omsättning på drygt 250 miljoner kronor, vilket var en tydlig milstolpe. Det blev inte sämre när Dagens Industri utsåg ICE till ett av 2024 års Gasellföretag. Det ligger nära till hands att dra paralleller till en lyckad golfrunda och strössla med ord som ”vinnarskalle”.

– Visst, under åren som golfproffs lärde jag mig att ha fokus, vara noggrann och envis som synden för att nå framgång. Det är ett mindset som jag har med mig på ICE. Men skillnaden är ju att inom sport så finns det alltid ett slut. Vid något tillfälle är tävlingen eller karriären över. Inom näringslivet finns inga sådana slut: det är bara att jobba vidare, få företaget att växa ännu mer och göra fler bra affärer.


Foto: Karl Nordlund

Publicerat 24.01.2025