Kultur

Sju avgörande sekunder

Hon vill hjälpa bolag att göra första intrycket lönsamt.

Kaffedoft. En kunnig och leende receptionist. Eller kanske en designstol vid hissen? The First Impression Company vill hjälpa företag att förbättra sina första intryck.

Sju sekunder. Så lång tid tar det att bestämma sig för om man gillar en plats eller ett företag, visar forskning från New York University. Det har entreprenören och vd:n Jenny Furtenbach tagit fasta på, så till den grad att hon grundat The First Impression Company med några kollegor.

Bolaget, som drogs i gång 2015, utsågs nyligen till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Affärsidén är lika tydlig som enkel: Furtenbach och hennes kollegor hjälper firmor att förbättra det första intrycket. Det kan handla om bemötandet i receptionen, hur kaffet smakar eller vilken musik som spelas i hissen.

– Man måste jobba med det emotionella. Jag brukar säga att vi är en varumärkesbyrå – men med en fysisk leverans, säger hon till Dagens industri

The First Impression Companys kunder får alltid besök av en inspektör som för noggrann bok över det intryck han eller hon får. Protokollet, med tydliga förslag på förbättringar, gås sedan igenom med kunden. Furtenbach säger att många bolag går miste om såväl potentiella medarbetare och kunder som affärer för att de inte lägger kraft på företagets hjärta, det vill säga kontoret.

– Vi vill säkerställa att när en person kliver in hos en av våra kunder ska de få en underbar känsla inom sju sekunder, säger Furtenbach, vars företag inte bara erbjuder utbildning i affärsmannaskap, bemanning och rekrytering utan även samarbetar med uthyrare av kaffemaskiner.  

Publicerat 31.08.2022