Personligt

Simons hälsoresa

Från showartist i Spanien till startup-succé. På drygt två år har Simon Petrén skapat ett miljardbolag inom food tech och blivit en av börsens yngsta vd:ar. Men allt började en eftermiddag hemma i köket som ett matexperiment med släkten.

Simon Petrén
Att skapa god hälsa, både för människor och planeten, motiverar företagsledaren Simon Petrén som leder Humble Group.

Mars 2020. Pandemin är i sin linda när Simon Petrén gör sin första publika intervju och säger att han genom förvärv inom food tech ska bygga ett miljardbolag. I själva verket är det inget som vittnar om det. Han har visserligen sitt sockerreducerande godisbolag Pändy som precis blivit förvärvade av Bayn, men har en omsättning på endast 17 miljoner kronor tillsammans. Och de är bara två personer som arbetar i det nya koncernbolaget.

– Pändy och Bayn hade betydande förluster historiskt och pengarna var nästan slut, men jag var samtidigt ganska komfortabel med att vår förmåga att kunna attrahera kapital. Vi hade redan några investerare som uttryckt intresse sedan tidigare.

Simon Petrén
Nyttigt godis och nedbrytbara tandborstar. Simon Petréns Humble Group består av ett 25-tal bolag som bland annat tillverkar hälsosamt snacks och hållbara skönhets- och hälsoprodukter.

Simon Petrén

Familj: Sambo.

Ålder: 32.

Bor: Kungsholmen, Stockholm.

Gör: VD för Humble Group.

Motto: Mamma har alltid sagt: ”Se till att du alltid har roligt, då löser sig resten”, och det tror jag på. Har man passion för det man gör så brukar det gå bra.

Lektyr på nattduksbordet: Jag läser det mesta och inför semestrar köper jag alltid tre-fyra böcker som jag plöjer. Men i går kväll läste jag ingenting, då kollade jag på Robinsonfinalen. Att se människor i en annan kontext och hela den dynamiken, är spännande.

Dold talang: Jag är en riktig datanörd och har spelat mycket dataspel när jag var liten. I dag hinns det sällan med men ibland brukar jag och några entreprenörsvänner lana.

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm.

När detta skrivs är det tidig kväll i maj 2022 och syret i konferensrummet på Humble Groups kontor på Klara Norra kyrkogata i Stockholm sinar. Simon Petrén, som precis avslutat ett tre timmar långt möte med ledningsgruppen, ställer dörren på vid gavel och låter ny luft strömma in medan han hämtar energidryck och en proteinbar.

–  Vi är nu över tio personer i ledningsgruppen, det är trångt men vi har otroligt bra möten, säger han och knäpper upp drycken. I dag har vi bara pratat om hur vi kan hitta fler synergier mellan våra bolag.

Att investera i nästa generations livsmedel, food tech, och innovativa hållbarhetsbolag visade sig vara en lyckad idé. Knappt ett år efter Simons djärva uttalande hade gruppen vuxit med sju bolag genom en offensiv förvärvsstrategi, fått fart på Pändy och Bayn och rusat över 1 000 procent på börsen. I dag, drygt två år senare, omsätter Humble Group cirka 4,2 miljarder proforma.

– Jag har haft många hattar under den här resan. Från att vi var två personer som gjorde i princip allt, till att nu vara ett helt team. Att släppa kontrollen och växa organisationen har varit en stor utmaning, men en förutsättning.

Han lutar sig fram mot bordet.

– Men för mig handlar det inte främst om det finansiella. Jag har hållit på med investeringar i tio år och det finns mycket man kan tjäna pengar på. I slutändan handlar det om vad som berör en som människa. För mig är det avgörande att spendera min tid på något jag tror på, tycker är kul och som kan göra skillnad. Att bygga ett legacy. Och jag är övertygad om att hälsosam mat som är anpassad för kroppen och hållbara produkter är framtiden. Vi har bara sett början.

Simon Petrén
Företagsledaren Simon Petrén var tolv år när han tog fram sin första lista på potentiella företagsidéer. Den hade över hundra punkter.

Det kan verka som att Simon Petrén är en av de där få som lyckats ha mycket tur på kort tid, men företagstänk och förvärvsstrategier fick han redan med modersmjölken, hemma i Stockholmsförorten Segeltorp. 

Nyfikenheten och kreativiteten i form av ett stort musikintresse utmärkte Simon tidigt. Han gick musikklass, sjöng i gosskör och tävlade i talangjakter. Samtidigt som det ständigt tycktes födas företagsidéer i honom. 13 år gammal presenterade han en lista på över hundra potentiella företag till sina föräldrar. Listan uppdaterades med åren men fanns med, bland annat när han 2014 startade ett investeringsbolag ihop med sin pappa. Under samma år studerade han industriell ekonomi och maskinteknik på KTH parallellt med att han läste företagsekonomi på Stockholms universitet.

– Jag har pluggat mycket men var inte en särskilt bra student. Jag hade svårt att sitta på en lektion och vänta på läraren. Jag dök bara upp och gjorde tentorna.

Simon Petrén
Mörk choklad, proteinpulver – och kanske gelatin? Entreprenören Simon Petrén började laga nyttigare godis när han var student på KTH.

Private Bankings rådgivare Erik Wallin om Simon Petrén:

”Simon är en sann entreprenör, han är drivande och ser möjligheter i allt. För oss på banken är han alltid tillgänglig och han delar generöst med sig av sin energi och sina nätverk. Han inspirerar och utmanar och gör mitt jobb så mycket roligare!”  

Ett år in pausade Simon studierna för att jobba som showartist i Spanien med showerna Abba, Lejonkungen och Las Vegas. Väl hemma igen fick han en lärare som hade startat företaget bakom proteinglassen Lohilo.

– Jag tänkte, det där är ju en av mina affärsidéer på min lista! Inte glass, men proteingodis. Som alla tonårskillar gymmade jag och ville bygga upp kroppen. Men framför allt hade jag, och har, en passion för att hitta en lösning på ett existerande konsumentbehov. Så jag började googla: ”Hur gör man godis?”

En eftermiddag kort därpå sprang Simon och två vänner från KTH till och köpte ingredienser som gelatin, choklad och proteinpulver. Efter många timmar i köket hittade de fram och på kvällen, när Simon skulle på släktmiddag, tog han med sig en påse av de färska naturgodisliknande bitarna.

– Jag bjöd mormor och hela släkten, utan att säga vad det var. Jag tänkte, går de åt och ingen anmärker något, då kommer det här gå vägen. Och det gjorde det.

Sista studieåret blev fullspäckat. Pändy med sitt sockerreducerade godis såg dagens ljus, han släppte en singel på Spotify och drev investeringsbolaget med sin pappa. Direkt efter studierna var han graduate under en period på bank också innan företagandet tog över.  

Simon Petrén
Entreprenörskap. Musik. Dataspel. Träning. Science Fiction. ”Man ska alltid ha roligt” är ett motto företagsledaren Simon Petrén tagit med från sin mamma.

– Eftersom jag jobbade med investeringar såg jag vad man kan göra genom att hjälpa mindre bolag och konsolidera upp en fragmenterad marknad. Samtidigt upplevde jag problemen med att vara liten aktör genom Pändy.

En sommardag 2019 sade Simon till sin styrelse att han planerade att börsnotera Pändy och växa genom förvärv inom food tech-sektorn.

– De tyckte jag var smått galen, som vanligt, skrattar Simon. 

Han bryter av en bit av proteinbaren.

– Jag är en science fiction-nörd, jag tycker det är extremt coolt att se hur vi kan förlänga människors liv genom individanpassade livsmedel. Min dröm är att äga värdekedjan och kunna mäta varje konsuments näringsbehov, för att sedan erbjuda fantastiska livsmedel och tillskott som gör att du mår bättre, prestera mer och lever längre.

Men för att bryta ny mark krävs det att man gör saker på nya sätt, tror han.

Simon Petrén
Pändy, som tillverkar sockerreducerat godis, var Simon Petréns första bolag. Han grundade det samtidigt som han gick sista året på KTH.

Humble Group AB

Humble Group är en svensk food tech- och FMCG-koncern bestående av över 25 bolag inom hälsa och hållbarhet. Gruppen grundades av Simon Petrén, Noel Abdayem och Patrik Edström, och hette tidigare Bayn Europe som noterades på Nasdaq First North Growth Market 2014. Bolagen i gruppen växer organiskt, genom förvärv och synergier med de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humble Group finns idag i över 110 länder och omsätter proforma runt 4,2 miljarder och har en EBITDA om 583 miljoner kronor för senaste tolv månaderna.

– Jag är inget fan av etablerade strukturer som ett måste. Ska du vara konkurrenskraftig krävs det att du vågar testa, inte är rädd för att misslyckas och snabbt kan anpassa sig så att du inte kör i diket.

– Bolagen vi förvärvar har oftast hittat sin grej, så att de klarar av att konkurrera med stora bolag. De är snabbfotade och flexibla. Därför är vi måna om att resan inte slutar med att man säljer till oss, i stället finns det en möjlighet att fortsätta utveckla sitt livsverk men under gemensam flagg, där vi hjälps åt för att utvecklas snabbare och mer lönsamt.

Även om Humble Groups resa hittills ser ut att ha gått spikrakt uppåt har det också funnits perioder då den mer liknat en sinuskurva.

– Att vi startade under pandemin och att det brutit ut ett krig har varit en utmaning. Jag har rest kapital för våra förvärv fler gånger än jag kan minnas.

Hur tar du motgångar?

– Jag skulle inte säga att jag är immun mot stress, men jag blir inte särskilt påverkad. Jag är inte kortsiktig med visionen för det vi gör och det krävs att man är uthållig. Om tio år ska aktiemarknaden och människor omkring tycka: ”vilket fint kvalitetsbolag Humble Group är”. Det är min målbild. Sedan kommer vi att behöva hantera hundratals utmaningar på vägen dit, men det är det som är det dagliga arbetet och som gör det spännande.

Klockan närmar sig sju, det ekar tomt i det stora kontorskomplexet men Simon har flera timmar kvar innan han avslutar arbetsdagen.

Simon Petrén
Företagsgruppen Humble Group, där Simon Petrén är vd, har vuxit snabbt de senaste åren. Nu består den av ett 25-tal bolag och omsätter cirka 4,2 miljarder kronor.

– Jobbet är min stora passion. Det är det jag gör när jag inte träffar min sambo, familj, vänner eller tränar. Eller, jag är en sådan där irriterande person som gärna pratar i telefon när jag tränar – jag älskar ju att göra affärer. När jag var yngre spelade jag väldigt mycket dataspel och på hög nivå, det jag gör idag är nästan som ett dataspel. Det är extremt kul.

Vad säger sambon om att du jobbar så mycket?

– Hon är otroligt stöttande och ibland förvånad över hur mycket tid vi ändå har med varandra. Jag försöker vara hundra procent närvarande när jag är ledig. Det har jag nog fått från pappa, som jag aldrig upplevt varit frånvarande trots att han haft sina bolag.

Målet är att Humble Group ska nå en tillväxt på 16 miljarder 2025.               

– Men jag vill bygga ett långt större bolag än så, säger Simon medan vi lämnar konferensrummet. Målbilden handlar mer om att leda marknaden och om hur vi behöver utvecklas och vart vi är på väg. För att kunna påverka den globala marknaden på riktigt krävs det att vi är betydligt större och om tio år ska vi vara en betydande aktör. Hur stort det blir, återstår att se.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Publicerat 03.06.2022