Personligt

Saras stora vägval

Efter en lång och framgångsrik karriär som advokat sadlar Sara Axelsson om för att i stället ägna framtiden åt familjeföretaget Norrlands Bil.

Sara Axelsson i bilhallen
Snörräta rader med skinande blanka bilar möter besökarna när man kommer till Norrlands Bil i Luleå.

Klockan är strax efter elva, solen har varit uppe i en dryg timme och snön virvlar längs de centrala gatorna i Luleå. Det är kallt på ett norrländskt sätt: torrt, krispigt och helt utan södra Sveriges råa fukt. Nästan milt, trots att det enligt väderappen ska ”kännas som minus 14” i vindbyarna.

Inredningen på Advokatbyrån Kaiding är avskalad och modern. Sara Axelsson tar emot och visar in oss i mötesrummet Kust. De andra tre heter Hav, Skog och Fjäll: det blir inte mer norrbottniskt än så.

– Vi får stanna här. Vi har så mycket sekretessbelagda dokument och handlingar på arbetsrummen att vi måste ha ett visst skalskydd.

Sara Axelsson i bilhallen
Ny vardag. Visserligen är hon uppväxt i en bilhandlarfamilj, men nu blir bilhallen hennes arbetsplats på heltid.

Sara Axelsson

Familj: Döttrarna Alicia och Emelie, 9 och 13 år gamla samt kärleken Simon.

Gör: Är advokat men ska efter sommaren 2025 bli operativ i Norrlands Bil, i en koncernchefsroll.

Intressen: ”Förutom jobb och familj blir det träning och friluftsliv. Jag har några enstaka styrelseuppdrag också.”

Dold talang: ”Jag bakar väldigt goda bullar. Antingen kanelbullar eller saffransbullar. Hemligheten är att ha stora mängder smör i dem.”

Bank: Private Banking Skellefteå.

Ja, en advokatbyrå är en inblick i ett unikt tvärsnitt av ett samhälle. Allt från vårdnadstvister, konkurser, fastighetsärenden, brottmål och företagsöverlåtelser landar innanför väggarna. Här har Sara Axelsson arbetat i femton år, som advokat med inriktning mot affärsjuridik. Sedan 2018 är hon också delägare i advokatbyrån.

– Jag gjorde min uppsatspraktik här och tyckte det var så kul att jag prioriterade byråns case före att skriva examensarbetet. När jag den 23 december fick erbjudande om anställning var det på ett villkor: att jag skrev klart min uppsats så jag blev behörig jurist. Ivrig som jag var att få börja jobba på riktigt såg jag till att skippa julledigheten för att få ut examen direkt efter helgerna. Det gick.   

Det är påfallande ofta det verkar vara så: Sara Axelsson ser till att det går. Det blir som hon vill att det ska bli. Som när hon kom in på tekniska programmet på gymnasiet, men insåg att hon behövde historia A för att senare kunna komma in på juristutbildningen.

Sara Axelsson på kontoret
Som jurist och advokat på en byrå får man en unik inblick i människors vardag.

Advokatbyrån Kaiding

Vad: Norrlands största advokatbyrå med cirka 60 anställda, som erbjuder tjänster inom alla rättsområden.

Var: Finns i Kalix, Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå, Östersund och Åre.

– Då tog jag reda på att jag kunde plugga historia A på en annan skola, så jag cyklade dit några gånger i veckan.

Vänta nu. Du var alltså sexton år gammal och cyklade flera gånger i veckan till en annan skola för att plugga historia? Varifrån kommer det drivet?

– Jag har vuxit upp i en sådan omgivning. Så det är säkert en kombination av arv och miljö. Och intresse, för jag tycker det är himla kul. Jag känner inte att jag anpassar mig efter förväntningar, jag bara kör för att det är roligt.

Och nu väntar nästa kapitel: under våren kommer hon att avsluta alla sina uppdrag på Advokatbyrån Kaiding för att i stället ta sig an en roll som koncernchef på Norrlands Bil. Vid sin sida har hon sin ena bror Jacob som även han arbetar som advokat i dag. Det avskalade, tysta advokatkontoret ska bytas mot stora bilhallar med snörräta rader av bilar.

Sara Axelsson på kontoret
Sara Axelsson har varit affärsjurist i hela sitt yrkesliv.

Norrlands Bil

Vad: Norrlands Bil omsätter cirka två miljarder kronor och har cirka 400 anställda. Man säljer nya personbilar av märkena Audi, Skoda, Seat, Cupra, Volkswagen och transportbilar från Volkswagen. Dessutom säljer man begagnade bilar, servar bilar, driver däck- och plåtverkstäder, däckhotell och hyr ut bilar genom Europcar. Genom bolaget Norrlands Bil Tunga Fordon AB säljer och servar man även tunga fordon från Scania.

Historia: Bildades 1944 av Sara och Jacobs farfar Karl-Emil Hellsten och hans bror Birger. Ägs i dag av Sara Axelsson, Jacob Hellsten, Anders Saalo, Christopher Lundström och Mats Brännström.

Var: Finns i Kiruna, Gällivare, Luleå, Piteå, Arvidsjaur, Malå och Skellefteå.

– Egentligen gav vår pappa, Stefan Hellsten, oss chansen att bli ägare och operativa långt tidigare. Men då var vi i ett läge där vi precis hade börjat hitta våra andra karriärer. Det var helt enkelt fel tajming, men i det läget var pappa verkligen helt fantastisk. Han gav oss alla möjligheter, men inga tvång. Så det har varit oerhört generöst och tålmodigt av honom. Speciellt eftersom det var en chans som han själv inte fick på samma sätt. Han bodde i Stockholm när farfar ringde och sa att ”nu får du komma hem, nu behöver familjeföretaget dig”. Det blev starten på hans 50-åriga resa med bolaget.

I stället har hon och hennes bror i lugn och ro fått bekanta sig med företaget som passiva delägare och styrelsemedlemmar. Beslutet att komma in i bolaget i operativa roller har fått mogna långsamt.

Hur kommer Norrlands Bils framtid att påverkas av att du och din bror blir operativa?

– Vi har båda två stora hjärtan för bolaget och vi kommer in med ett otroligt långsiktigt perspektiv – fulla av energi. Jag har ju säkert 30 år kvar att jobba. Vi kan staka ut en långsiktig riktning och vara närvarande i en betydligt större utsträckning än vi haft möjlighet till hittills.

Sara Axelsson
Bilintresset är det inget fel på – men mekandet överlåter hon till proffsen.

Personbilsbranschen är, minst sagt, stadd i förändring. Skiftet till eldrift är i full schvung. Ett företag som Norrlands Bil är tvunget att anpassa sig snabbt för att inte plötsligt bli irrelevant. Men kanske är just norra Sverige i en lite annan sits. 

– Det är svårt att klara sig utan bil här. Så jag tror absolut man kommer att äga sin bil om femton år, i synnerhet i den här landsänden. Bilpooler och liknande lösningar kommer nog att finnas i väldigt begränsad omfattning och mestadels i större städer. Men vi kommer definitivt att behöva titta på andra mobilitetslösningar. I framtiden kanske du har ett abonnemang för ett totalt bilägande. Du hyr en takbox när du ska till fjällen och cykelställ på sommaren samt uppgraderar din bil med en enkel knapptryckning vid behov. En helt annan typ av flexibelt bilägande. Så det är superspännande.

Sara Axelsson i bilhallen
Sara Axelsson går en spännande framtid till mötes. Bil- och mobilitetsbranschen står inför stora förändringar.

Nordea Private Bankings rådgivare Fredrik Lindholm om Sara Axelsson:

Sara är en engagerad och positiv person med en förmåga att passa in i alla olika sammanhang. Hon är duktig på att sprida glädje och värme, tack vare sitt intresse och sin omtanke för människor runt omkring sig.

Familjeföretaget har varit kunder i många decennier och nu när nästa generation tagit över så ser vi fram emot att fortsätta vårt samarbete. Alla vi i Nordea som jobbar med Sara och Norrlands Bil är väldigt glada och stolta över att få följa med och bidra på deras resa framöver!

En kort bilresa genom Luleås snörök senare, befinner vi oss i den senast byggda bilhallen med ett helt nytt inredningskoncept. Sara Axelsson rör sig vant genom lokalen, hejar på säljare, mekaniker och andra medarbetare. När hon börjar som koncernchef kommer hon att ha 400 medarbetare. Det är en stor skillnad.

– Klart det är ett stort ansvar och en stor förändring. Men det känns jätteroligt. Och spännande.

Hur ser ditt bilintresse ut?

– Jag har alltid tyckt om bilar. Men att mecka med bilarna, det överlämnar jag till proffsen på Norrlands Bil. Det gör de superbra. Jag behöver inte heller den sortens kunskap i den roll jag kommer att ha. Däremot så måste jag ha stenkoll på branschen, trender och utveckling för att ge medarbetarna och bolagen de bästa förutsättningarna.


Text: Kalle Dixelius Foto: Peter Cederling

Publicerat 27.01.2025