Personligt

Sagan om ringen

När Victor Halvarsson skulle förlova sig fick han en affärsidé som fick honom att lämna finansbranschen. Möt den ofrivillige juveleraren vars besatthet av att skapa oförglömliga minnen blivit en framgångssaga som han inte ens skulle sälja för 10 miljarder…

Victor Halvarsson
Oklanderligt klädd och fokuserad – Victor Halvarsson har varit uppe sedan fem, tränat och bjudit hela företaget på en inspirationsföreläsning av Warren Buffett när vi träffar honom.

Besvikelsen var påtaglig när sommaren inleddes 2013. Victor Halvarsson hade precis fått beskedet att den nya rollen som private banker på banken han arbetade på inte skulle bli hans. Snart satt han, 23 år gammal, i en solstol vid Medelhavet och funderade på sitt nästa steg. Skulle han åka till London och ta jobb på en investmentbank i några år? Eller stadga sig i Borås med flickvännen? Kanske var det dags att gå ner på knä?

– Jag började googla för att se vad en förlovningsring skulle kosta. Ganska snabbt upptäckte jag att det inte fanns några bra svenska eller europeiska alternativ till vigselringar. Branschen var så förlegad! Det var då min hjärna började gå igång.

Samma kväll, när han och den blivande fästmön träffade några vänner, berättade han om beslutet han tagit där vid vattenbrynet: ”När vi kommer hem ska jag säga upp mig och starta ett bolag.”

– Egentligen var jag inte alls så intresserad av smycken, men min vision var tydlig och jag trodde på den så starkt. Jag skulle bygga ett varumärke inom premiumsegmentet för förlovnings- och vigselringar och jag skulle använda mig av teknologin för att få det att växa.

Victor Halvarsson
Idén till Vanbruun föddes när Victor Halvarsson googlade ringar inför att han skulle fria till sin flickvän: ”Branschen var så förlegad!”

Victor Halvarsson

Ålder: 35 år.

Familj: Fästmön Alexandra och dottern Paloma, 2 månader.

Bor: Borås.

Yrke: vd och grundare av Vanbruun.

Lektyr på nattduksbordet: Jag lyssnar alltid på en bok innan jag somnar. Just nu Beyond Entrepreneurship av Jim Collins.

Förebilder: Warren Buffett, Elon Musk, Steve Jobs och Jeff Bezos.

Dold talang: Jag är väldigt bra på att spela datorspel. Det tror jag inte många tänker om mig i dag, eftersom jag inte spelar någonting. Skulle jag ge mig in i det igen skulle jag inte göra något annat.

Livsmotto: ”Du ansvarar för din egen lycka.” Naturligtvis kan man inte rå för omständigheter och sjukdomar, men har du inte en bra relation eller trivs på jobbet är det bara du själv som kan göra något åt det.

Bank: Nordea Private Banking, Borås.

Alla sinnen på en och samma gång

Victor Halvarsson sitter på en sammetsgrön bänk, lutad mot en bröstpanel vars mörkbruna nyans återkommer i taket. Vi befinner oss i Vanbruuns showroom i Stockholm – omgivna av prydligt utlagda smycken, schackrutigt marmorgolv och en tung, något maskulin doft.

– Jag tror på att stimulera alla sinnen och att göra det med utvalda komponenter. Rumsdoften hittade jag i Bologna en gång, och den känner du av även när du får hem ett paket från oss. Tanken är att du ska veta direkt att det är från Vanbruun. Och att du aldrig doftat något liknande.

Det har gått över ett decennium sedan Victor lämnade såväl solstolen som bankvärlden, förlovade sig och spånade fram ett företagsnamn på en e-handel som kändes ”franskt, lyxigt och framför allt inte krockade med något annat när man googlar det”. Inte långt senare flyttade han in i ett litet kontor i Borås där han satte upp ett A4-papper med texten ”50 miljoner” på väggen.

– Jag minns att mamma kom förbi och gav lappen en oroad blick: ”Victor, du ska nog inte sätta så höga mål. Du kan bli besviken…”

Men målmedvetenheten var orubblig. När sortimentet och hemsidan var klar köpte han Google-annonser och gjorde sig redo att ta emot ordrar. Då blev det tyst.

– Jag kollade mobilen konstant, inget hände. Dagarna gick och så småningom började självförtroendet svikta. Min svågers bror som var högt uppsatt på H&M sa att jag måste nog jobba mycket mer med sajten om den ska ha en chans att flyga. Då försvann självförtroendet totalt. Vad hade jag gjort?!

Victor Halvarsson
Vanbruun har showroom i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Borås och (snart) Paris. Men Victor Halvarsson bor trots det kvar i Borås med fru och nyfödd dotter.

Första kunden

En sen kväll två veckor senare, när Victor låg och tittade på börslistan hemma i Borås, klickade samtidigt en 67-årig man i Timrå in på Vanbruuns hemsida och beställde tre ringar.

– Jag flög upp ur sängen! Per-Arne, som han visade sig heta, var den ultimata första kunden. Sidan tog nämligen 14 långa sekunder att ladda, men han var pensionär och tidsmiljonär. Jag gick dock back 1 100 kronor för att jag räknade fel. Men det gjorde inget, nu var vi igång.

A4-lappen fick flyttas med till tre kontor och hann bli rätt sliten tills 2019 – då Vanbruun lyckades nå 50 miljonersmålet, utan att ha tagit in något riskkapital. Men det var bara början på varumärket som numera smyckat såväl kungligheter som kändisar.

– I dag omsätter vi närmare 180 miljoner och har utökat sortimentet till smycken för livets stora tillfällen. Men jag sätter inte mål i pengar längre, nu handlar det snarare om att jobba med rätt personer, värna om varumärket och bygga ett globalt bolag så att jag kan lära mig mer om olika kulturer och människor.

Det varma skenet från vägglamporna lyser upp denna ruskiga höstmorgon. Victor har varit vaken sedan fem. Han har tränat, ätit frukost och låtit hela företaget se en föreläsning med en av hans stora förebilder, affärsikonen och filantropen Warren Buffett.

Victor Halvarsson
Från början låg fokus på enbart förlovnings- och vigselringar. Men i dag säljer Vanbruun även halsband, armband, örhängen och enskilda diamanter.

– Jag kallar det för ”knowledge hub”: En gång i veckan äter vi frukost samtidigt på våra fyra kontor och ser en föreläsning tillsammans, säger han och berättar att han fem minuter efter visningen mejlade alla i personalen ett citat som fastnade hos honom: ”It takes 20 years to build a reputation, 5 minutes to ruin it.”

Det började med datorer

Företagarintresset föddes inte ur ett vakuum. Entreprenörsandan fanns som en självklar ledstjärna i hemmet i Borås, där han växte upp med sin mamma, pappa och åtta år äldre syster, som också är företagare. Själv startade Victor sin första affärsverksamhet redan som 8-åring när han tillsammans med en kompis öppnade upp en verkstad och erbjöd cykelreparationer till grannarna i kvarteret.

– Pappa hade flera företag och ville alltid göra bra affärer. Han var så otroligt nyfiken på olika företag och deras historia. Mamma, som arbetade som sjuksköterska, var mer nyfiken på människor. Jag tror att jag fått ärva den där nyfikenheten från båda två, vilket jag ser som min absolut största styrka.

När Victor var elva år gick hans pappa bort. En livsomvälvande händelse som fick honom att dra sig mot datorns värld.

– Jag satt extremt mycket vid datorn och var sällan ute med kompisar. Jag byggde till och med min egen dator, fick vänner på nätet och blev väldigt bra på datorspel. När jag var 14 år kom jag med i en så kallad klan, hade en manager och tävlade i OS, men på den tiden fanns det inga större pengar i e-sporten.

Hemma fick han till viss del bli vuxen tidigt.

Victor Halvarsson
Det ursprungliga målet med en omsättning på 50 miljoner är överträffat sedan länge. I dag omsätter Vanbruun cirka 180 miljoner om året.

– Mamma har alltid varit väldigt bra på att ta hand om oss och ge oss en grundtrygghet. Men hon är inte teknisk, så när jag var 13 år kunde jag få hjälpa henne med att boka flygresor, betala räkningar och avgöra om hon skulle binda sitt elavtal eller inte.

In i bankvärlden

Han var inte särskilt engagerad i skolan och fick enbart bra betyg i de ämnen han verkligen var intresserad av, såsom matte.

– Min syster tycker att det är helt sjukt att jag kunnat bli så framgångsrik med mitt bolag med tanke på att jag är så lat annars. Men jag tror att min besatthet av att nå det jag har bestämt mig för har gjort att jag lyckats. Det går inte att slå någon som aldrig ger upp.

Dygnet runt-plugg till högskoleprovet gjorde att han kom in på Handels i Göteborg – med blicken fäst på sin stora förebild.

– Jag ville bli som Warren Buffett – jobba med investeringar och samtidigt ha en sund livsåskådning och stort hjärta.

Det ledde honom till bankvärlden och till tankar på att söka sig till någon investmentbank, men att gifta sig och slå sig ner i Borås lockade mer efter den där sommaren 2013. När han dessutom hittade hålet i marknaden och idén till Vanbruun kändes framtiden självklar.

– Vår bransch består av många små aktörer, bortsett från kedjorna som vänder sig till lågpriskonsumenter. I storstäder finns det en eller två premiumvarumärken, men ingen av dem är på nätet som vi. Vi är dessutom ganska ensamma om att erbjuda returer.

Tillgängligheten och flexibiliteten har varit viktiga framgångsfaktorer, konstaterar han.

Victor Halvarsson
Upplevelsen är det centrala i Victor Halvarssons vision: ”Våra showrooms är inga butiker, de är upplevelsecenter.”

Vanbruun

Vanbruun är en exklusiv online-boutique med smycken skapade för att bäras vid livets speciella tillfällen, som bröllop, student, dop eller fest. Företaget grundades av Victor Halvarsson i april 2014 och har showrooms i Stockholm, Borås, Oslo, Köpenhamn och snart Paris. Vanbruun omsätter i dag cirka 180 miljoner kronor.

– Det finns ingen av våra konkurrenter inom e-handeln som öppnar sin telefon efter klockan åtta på kvällarna. Varför inte det? Jo, för att de är lata. Du kan ringa oss klockan nio på julaftonskväll och vi kommer svara. Det har alltid varit vårt fokus, säger han, böjer sig fram och sätter armbågarna mot knäna.

– När Warren Buffett träffade Bill Gates första gången skrev de ner ett enda ord som beskrev deras framgång. Oberoende av varandra valde de båda ordet ”fokus”. Att ha fokus är så lätt och så svårt, men helt avgörande.

Svåraste krisen

Flexibilitet kan dock också vara en risk. Som när en pandemi slår till och alla plötsligt behöver ställa in sina bröllop, dop och jubileumsfester.

– Vi fick otroligt mycket returer, det bara rasade in ringar. Vi drog i alla handbromsar och räknade ut att vi behöver sälja sex ringar per dag för att överleva. Det lyckades vi med.

Han beskriver pandemin som företagets svåraste kris som snabbt gick över, men utmaningarna har varit flera.

– Jag vet inte hur många gånger jag har gråtit och tänkt: ”Nu säljer jag den här jävla skiten”, men oftast går jag faktiskt i gång på stora problem. Om 70 ringar fastnar i transporten precis innan jul – då får jag energi, positiv stress och är som bäst.

I kölvattnet av pandemin bestämde sig Victor för att etablera Vanbruun fysiskt.

– Jag insåg att visionen inte bara var att bygga ett stort och lönsamt bolag, utan att skapa så många bra stunder som möjligt för våra kunder, säger han och går vant runt i den 209 kvadratmeter stora lokalen i Stockholm.

Victor Halvarsson
Han kommer aldrig att sälja sitt företag. ”Inte ens om jag fick tio miljarder.”

Private Bankings rådgivare Torbjörn Gustafsson om Victor Halvarsson:

”Victor Halvarsson är en ung och driven entreprenör som på ett fokuserat sätt utvecklar sitt bolag mot nya höjder. Han har en ledarstil som bygger på stort förtroende hos de anställda, vilket leder till att de också tar initiativ till fortsatt utveckling i en föränderlig omvärld.

Nu vet jag att Victor vill fortsätta expandera verksamheten. Vanbruun har en spännande framtid för sig och jag är tacksam över att få vara med på resan som ekonomisk rådgivare till Victor.

– Våra showrooms är inga butiker, de är upplevelsecenter. Du får alla sinnen stimulerade, träffa en härlig person som kan svara på frågor och sen lägger du ordern, antingen på plats eller när du kommer hem.

Även om han reser mycket till de olika showroomen som förutom i Stockholm finns i Oslo, Köpenhamn, Borås och snart i Paris, är det fortfarande i uppväxtorten Victor har sin bas. Där bor han tillsammans med fästmön Alexandra, som arbetar som affärsutvecklare på Vanbruun, och deras nyfödda dotter Paloma.

– Att vi båda jobbar i företaget underlättar otroligt mycket, inte minst nu när vi har barn. Paloma är bara åtta veckor och har redan varit i fyra länder. Vi är som en cirkus som åker runt, men det känns viktigt att få vara tillsammans. För Vanbruun är inte bara ett jobb. Det är en livsstil och ett livsverk, säger han och blickar ut genom de välputsade skyltfönstren, ett stenkast från Stureplan.

Så det finns inga tankar på att sälja?

– Inte ens om jag skulle få tio miljarder. Vanbruun är som en partner jag enbart ser en framtid tillsammans med. För drömmen är inte längre att bli världens största inom vårt segment – det är att göra tillfällen till minnen för så många människor som möjligt. Och då finns det betydligt mer att göra.


Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Publicerat 28.11.2024