Så blir 2025!
Vilka marknader kommer gå bäst? Hur ska man tänka som investerare? Vad kommer hända i USA med Donald Trump i Vita huset? Vi pratade med fem experter och profiler på Nordea om deras förhoppningar och tankar inför 2025.
Vad händer i Private Banking 2025?
Jag har stora förväntningar på 2025 men först vill jag tacka alla Talks läsare för 2024!
Det blev ett år då vi hade glädjen att välkomna många nya kunder till Private Banking, vilket i sin tur medförde att vi anställde ännu fler rådgivare. Nu utökar vi verksamheten på flera ställen i landet, som Örebro, Skövde, Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom öppnar vi nya kontor i Östersund och Värnamo inom kort. Så stort tack för ert förtroende!
Som vi kan se längre ner i artikeln har Nordeas experter både förhoppningar och farhågor inför året som kommer. Räntesänkningar, ökad konsumtion och global tillväxt varvas med geopolitisk osäkerhet och handelshinder. Oavsett vad som händer finns vi här som finansiell samarbetspartner, redo att guida, och jag kan stolt konstatera att våra rådgivare och experter gör det bra. Vi har nyligen fått två utnämningar som bästa private banking-aktör i både Sverige och Norden och för några veckor sedan blev Nordea utsedda till Årets Bank. Detta ska vi förstås jobba för att upprätthålla och förbättra ännu mer.
Något jag också ser fram emot är att få träffa er kunder. I år kommer Private Banking att finnas i Sälen under sportlovsveckorna och i påsk. Vi medverkar också på Åre Business Forum, liksom i Almedalen, Nordea Open i Båstad, Marstrand och Pridefestivalen. Hoppas vi ses där eller på våra andra kundträffar och möten runt om i landet!
– Lotta Bourgoin, chef Nordea Private Banking Sverige
Hur kommer svensk makroekonomi utvecklas?
Globala risker och politisk osäkerhet gör det klokt att vara ödmjuk. Men sänker Riksbanken styrräntan ned mot 2 procent till sommaren finns det goda förutsättningar för en mer påtaglig återhämtning av svensk ekonomi. De offentliga finanserna är starka och öppnar för en expansiv finanspolitik samtidigt som hushållen har ett högt sparande att luta sig mot. Trycket på skuldsatta hushåll och företag lättar när styrräntan kommer ned. Vi räknar med en BNP-tillväxt på runt 2 procent där hushållens konsumtion står för en betydande del.
– Annika Winsth, chefekonom Nordea
Vad kan man förvänta sig av börsåret?
Osäkerheten är stor men jag tillåter mig att vara försiktigt optimistisk även om de senaste årens börsuppgång innebär att bågen spänts. Som en liten och öppen ekonomi med många stora globala verkstadsbolag är Sverige och den svenska börsen beroende av omvärlden och industrikonjunkturen. Med Trump som tillträdande president finns här många frågetecken. Jag tror att vi kan förvänta oss en stimulativ politik med fokus på USA men där handelstullar innebär en motvind som inte underlättar för regioner som Kina och Europa som redan har sina utmaningar. Kan vi bara undvika ett regelrätt handelskrig finns dock förutsättningar för en tillräckligt god tillväxt och med bolagsvinster som motiverar en positiv börsutveckling.
Efter den snabba räntehöjningscykeln i spåren av skenande inflation har många av världens centralbanker kunnat lätta på penningpolitiken i takt med att inflationen normaliserats, något som bör ge stöd åt den globala tillväxten. Den räntekänsliga svenska ekonomin kan mycket väl komma att se en snabbare återhämtning än stora delar av Europa, där Riksbankens räntesänkningar gradvis bör stödja hushållens konsumtion. Lägre räntor talar för räntekänsliga sektorer som fastigheter och byggrelaterat. Mot slutet av året bör även de lägre räntekostnaderna i kombination med stigande reallöner förbättra utsikterna för konsumentrelaterade bolag.
När jag tittar på förväntansbilden gällande bolagens vinster för 2025 går det inte att utesluta att dessa i dagsläget överskattas. Samtidigt som försäljningsprognoserna har fortsatt att justeras ned har vinstprognoserna lämnats relativt oförändrade med stöd av höjda marginalprognoser. Trots osäkra makroutsikter räknar analytiker att marginalerna fortsätter att stärkas till nya toppnivåer. Jag ser detta som en risk och menar att investerare som vill begränsa sin exponering mot dessa risker fortsatt bör lägga fokus på kvalitetsbolag, bolag som historiskt varit duktiga att försvara sina marginaler och uppvisat en hög avkastning på sysselsatt kapital.
– Martin Björsell, aktiemarknadsanalytiker, Private Banking
Vilka globala marknader kommer gå bäst?
USA förväntas bli den stora vinnaren när Trump tillträder som president, där sänkta skatter och avregleringar bör ge ett lyft åt amerikanska företag. Samtidigt är värderingen i den amerikanska aktiemarknaden historiskt hög, vilket indikerar att mycket av det positiva redan är inprisat. Om USA inför tullar mot omvärlden riskerar det dämpa tillväxten, både i USA och globalt. Relativt USA kommer Europa och många tillväxtmarknader sannolikt drabbas hårdare. Europa har redan motvind och den svaga tillväxten kommer troligen hålla i sig under inledningen på nästa år.
Beskedet om stimulanser från Kina har lyft inte bara de kinesiska börserna, utan även bredare tillväxtmarknader men det återstår att se om åtgärderna är tillräckliga. Japan väntar på nästa räntebesked och här är valutautvecklingen den största riskfaktorn.
Vi tycker osäkerheten har ökat inför den politiska omläggningen i USA och väljer en neutral allokeringsrekommendation med fokus på regioner inför 2025. Efter att ha rekommenderat investerare att övervikta aktier på bekostnad av portföljens ränteexponering sedan hösten 2023 valde vi i december att ta ned allokeringsrekommendationen till neutral vikt.
– Johan Larsson, chefsstrateg, Nordea Investments
Vilka är de viktigaste juridik- och skattenyheterna?
2025 ser ut att bli ett händelserikt år inom juridiken! Redan den 1 januari fick vi nya regler som kommer att påverka många av våra Private Banking-kunder. Skatten på ISK och kapitalförsäkringar ändras så att det blir skattefritt att spara upp till en grundnivå på 150 000 kronor och nästa år höjs nivån ytterligare.
Vi får även nya regler om avtrappat ränteavdrag för lån utan säkerhet som bostad, fordon eller värdepapper. Inom familjerätten ser vi också fram emot en ny utredning vad gäller modernare arvsregler och digitala testamenten, som kommer efter sommaren.
En efterlängtad nyhet är att riksdagen kommer att besluta om nya 3:12-regler för fåmansföretagare under året. Förhoppningsvis får vi även nya regler som gör det lättare för bolag att skänka pengar till välgörenhet, utan att ägare riskerar skattekonsekvenser.
– Pernilla Frisk, affärsjurist, Private Banking
Publicerat 08.01.2025