Rum för fantasi
Världens ledande hotell och restauranger står i kö för att få arbeta med det kreativa designgeniet Erik Nissen Johansen – som har lögner och storytelling som affärsidé.
Erik Nissen Johansen lutar sig bakåt i soffan. Utanför fönstret kämpar Göteborg i decemberregn. En duva sitter på fönsterblecket och tittar in.
Erik har pausat ett möte om en ny svensk turistanläggning och på egna företaget Stylts kontor på Västra Hamngatan har han nu knölat ner sina 190 centimeter i soffan. På sin svensknorska, som numera kryddas med en gnutta engelska, säger han:
– Tänk dig en fransk bohemisk konstnär som röker Gauloises utan filter och en superintelligent tysk ”engineer”. De träffas. De blir kära. De får ett lovechild och…
Han gör en konstpaus. Till och med duvan verkar trycka sig mot fönstret som för att höra bättre när Erik byter ställning i soffan och lutar sig fram och fortsätter:
– …och det barnet är det här hotellet i Düsseldorf.
Välkommen till Erik Nissen Johansens underbara värld. Erik är konstnären som blev en av världens mest eftertraktade inredare och konceptutvecklare med hotell och restauranger som specialitet. Hotellet han pratar om nu heter 25Hours Das Tour, ligger i de franska kvarteren i Düsseldorf och idén till utformningen såldes in till hotellägarna med just historien om den franske bohemen och den tyska ingenjörskvinnan och deras fantastiska barn.
Nu vore Erik Nissen Johansen inte Erik Nissen Johansen om idén stannade där.
Nej, nej.
– Kraftwerk, det största bandet inom elektronisk musik, kommer från just Düsseldorf och eftersom de älskar cykling vävde vi in allt det också. Hela bottenvåningen fick bli som omslaget på en av deras skivor. Fattar du? Man kliver in i omslaget!
När Kraftwerk uppträder står de fyra medlemmarna alltid bredvid varandra på en rät linje och därför har receptionen fyra datorstationer – fullt bemannad ser den då ut som Kraftwerk på scenen.
Även om hotellcheferna i Düsseldorf var minst sagt tveksamma gav de med sig till slut – och det blev en succé.
Det mesta som Stylt gör har en tendens att bli det.
Att bolaget vunnit Unescos Prix Versailles för världens bästa hotelldesign (för exklusiva Spedition i Thun i Schweiz och lika exklusiva Niehku Mountain Villa i Riksgränsen i Sverige) säger en del.
– Vi är de enda som fått priset två gånger för övrigt, säger han utan falsk blygsamhet. Jag är väldigt stolt över det.
Han räcker över en lista han skrivit för hand på 30 städer där han och Stylt haft projekt bara under 2019: London, Singapore, Los Angeles, Sankt Petersburg, Marbella…
Framgångssagan som på 90-talet började med Göteborgskrogen Farbror Hjördis och en budget som bara tillät inköp på Myrorna har numera nått internationella höjder. Ett nyligen signerat kontrakt handlar om arvoden på 25 miljoner.
– Några av städerna på lappen är säkert felstavade, ursäktar han sig när han räcker över den och nämner att han tog sig genom skolan med grav dyslexi.
– Jag var nog sämst i 70 procent av skolans ämnen. Men bäst i 30 procent, typ teckning och annat kreativt. Så det var ganska tydligt att det var den vägen jag skulle vandra, skrattar han.
Och apropå skola slår han fast:
– Goda idéer är helt oberoende av utbildning.
Efter skolan var det konstnär Erik Nissen Johansen skulle bli.
Karriären startade med tre års konstskola i Florens, en rad utställningar och några år i ett konstnärskollektiv i Göteborg.
– Vi hade ett manifest som sa att alla fick måla på allas tavlor utan att någon fick bli arg. Det gick bra i tre år. Sedan blev vi arga.
Han pekar mot väggen på en tavla han målade under den tiden. När kollektivet löstes upp ramlade han in i en värld som gjorde honom till inredare och designer.
Eller är det kanske konstnär han fortfarande är? Han vill i alla fall utmana vår tankevärld.
– Det kreativa tänket från konsten tog jag med mig. Vi har hela tiden varit bra på att sprida konstnärligt tingelingströssel.
Den galna twisten på slutet är viktig, tycker han.
Nissen Johansen var nyligen på ett event där han träffade hotelljätten Marriotts designansvariga i Europa.
– Hon presenterade mig för någon med orden ”det här är Erik, han är konstnär, började i ett konstnärskollektiv och gör väldigt spännande design”. I den ordningen. Så helt klart är konstnärskapet viktigt även i det jag gör nu. Jag skulle säga att jag varje dag har nytta av Florens, säger han.
– Däremot tog det ärligt talat lång tid att lära oss att göra business av detta. Hotellbyggen är fleråriga projekt, med många fällor. Vi var inte så bra på att skriva kontrakt i början. Det blev mycket gratisjobb.
Överhuvudtaget var företagandet svårt i början.
– Inte bara svårt. Det var ett skämt. Men vi firade med tårta första gången omsättningen passerade en miljon, berättar han och minns att svärfar som varit ekonomidirektör på Shell i början av 90-talet fick hjälpa till med bokföringen.
Numera är det ordning.
– Bra vd, ett 30-tal anställda och 75 miljoner i omsättning.
– Just nu har vi runt 25 pågående projekt. Som kreativ chef är jag framförallt med i starten, i konceptfasen, och sedan i slutförandedelen. Jag jobbar också mycket med att se till att vi får förfrågningar och etablerar oss i den internationella hotellbranschen.
Stylt får numera fler förfrågningar än de har kapacitet för.
– Inboxen är faktiskt helt otrolig. Det går tio förfrågningar på varje uppdrag vi utför. Från precis hela världen. Därför kan vi välja. Roliga projekt, roliga städer, roliga människor. Jag är helt klart luststyrd och det påverkar valen.
En stor kedja som ska öppna hotell nummer 423 enligt affärsmodellen samma-stil-som-de-422-tidigare behöver ingen Erik Nissen Johansen. Målgruppen utgörs av beställare som vill ha nya innovativa lösningar.
En mosaik av post it-lappar på väggen hänger som ett exempel på det. De visar sig vara resultatet av den brainstorming som nu blir ett coolt hotell i Melbourne i Australien om två år.
Entusiastiskt berättar han den långa historien som slutar med:
– …och där hotellet ligger skedde även den första ballonguppstigningen i Australien för 150 år sedan. I restaurangen skapar vi därför ett VIP-rum mitt i lokalen i en stor genomskinlig ballong dit man klättrar upp och alla ser att man sitter där.
Jo, det är sant.
Den typen av idéer, som han fullkomligt bubblar av, är lättare att sälja in nu än på Farbror Hjördis-tiden.
Själv får han inspiration genom att lyssna på ljudböcker och musik, se på film – och inte minst genom att resa och möta människor. Där någonstans föds de idéer som gör att många av hans designade hotell hör till de mest omtalade idag.
Som det i Düsseldorf.
– Ägarna där litade på oss. Portfolion är nyckeln till att få vara med och leka. Skivomslaget som lobby och även idén till hotellrestaurangen hade varit svår att sälja in om vi varit okända. Till restaurangen lät vi en konstnär göra kroki, kolteckningar, i jätteformat av kroppar. När man kommer in möts man av rumpor, bröst och snoppar.
Jo, det är också sant.
– Ägarna gillade idén. De förstod att det är viktigt att sticka ut i dag.
Säg så här: det kanske är tur att Erik Nissen Johansen inte var med på 1970-talet när den dominerande hotellkedjan Holiday Inns berömda reklamkampanj lovade att The Best Surprise is no Surprise.
Text: Ola Liljedahl Foto: Anders Bergstedt
Publicerat 28.01.2020