Ekonomi

Private Banking Direct hjälper dig direkt

Nu finns en ny exklusiv service dit du kan ringa med alla dina bankärenden.

Anette Agorelius

På Private Banking Direct går telefonerna varma efter den framgångsrika lanseringen i mitten av april. Många av Private Bankings kunder har redan upptäckt den nya servicen dit man kan ringa varje vardag under kontorstid för att få hjälp med sina bankärenden. 

Det går snabbt att komma fram och de flesta ärenden kan lösas snabbt och smidigt redan i samtalet. Här finns ett helt team av professionella bankspecialister, redo att svara på kundernas frågor.    

– Vi är verkligen glada att allt fungerade perfekt redan från start och att kunderna hittat till oss. Redan första veckan, precis före påsk, var det över 800 kunder som ringde. En del ville bara testringa för att se om de skulle komma fram och det gjorde de, säger Anette Agorelius som är chef över teamet.

Bankspecialisterna på Private Banking
Bankspecialisterna på Private Banking Direct hann samlas en dag, strax innan kunderna började ringa. 
Stående från vänster: Mattias Granholm, Thu Phan, David Lillo, Lena Svedin, Mia Engman, Helena Jonsson, Niklas Sundström, Mats Göransson, Jane Åkerberg och Lotta Åsander.
Sittande från vänster: Gunilla Boman, Anette Agorelius, Kristina Wallin, Sanna Lemon, Catharina Östman och Emma Morin. På bilden saknas Björn Abrahamsson, Anneli Glanzelius, Viktor Gotthardsson och Jarkko Salovaara.

Vilka ärenden ville kunderna få hjälp med?

– Det var allt möjligt, exempelvis kreditkortsfrågor, öppna konton till barn, insättningar och uttag, frågor om olika produkter, förtidslösen av fastränteplacering, växling av valuta inför utlandsbetalningar eller räntebindningar av lån. Vi fick också hjälpa till med frågor om digitala tjänster och att guida kunderna i mobilappen eller nätbanken. Våra specialister har verkligen hög kompetens i de frågeställningar som Private Bankings kunder brukar ha. 

Finns det något ni inte kan svara på?

– Ja, när det gäller investeringar, rådgivning och nya kreditansökningar hänvisar vi alltid till kundens rådgivare.   

På Private Banking Direct jobbar ett 20-tal bankspecialister som alla har arbetat i Nordea och Private Banking under lång tid. I genomsnitt har de mer än 20 års erfarenhet – några har till och med 40 år – och alla är licensierade av SwedSec.  

– Jag tycker att vi har en bra mix i gruppen, både mellan kvinnor och män och olika åldrar. De flesta sitter i Sundsvall men några jobbar i Uppsala, Stockholm och Malmö. Dessutom pratar vi flera olika språk – förutom svenska och engelska även spanska, vietnamesiska och thailändska, berättar Anette Agorelius.  

Vilken är den största fördelen med Private Banking Direct?

– Att vi är så lätta att nå. I och med att vi är ett helt team kan kunden oftast få svar direkt och behöver inte vänta på att bli uppringd. Vi jobbar enbart med Private Bankings kunder och är vana att hjälpa till med de bankärenden som kunder med stora förmögenheter brukar ha. Så välkommen att ringa till oss!

Anette Agorelius

Du använder Mobilt BankID för att legitimera dig när du ringer Private Banking Direct. 

Som kund i Nordea Private Banking bör du ha fått meddelande via nätbanken och mobilappen om hur du ringer in. Saknar du telefonnumret, kontakta din rådgivare. 

Behöver du hjälp under kvällar och helger är du välkommen att ringa Nordea Kundservice istället, där du också är prioriterad som kund.

Kundservice Privat: 0771-22 44 88
Kundservice Företag: 0771-350 360



Text: Ann Sofie Hammarin Foto: Anna-Clara Eriksson 

Publicerat 28.04.2025