Pling! Nu blir det mejlförbud på kvällen
I genomsnitt får vi 121 mejl om dagen... E-post har blivit en så stor stressorsak att EU nu vill förbjuda jobbmejl efter arbetstid.
En stor del av arbetsdagen – den största, känns det som ibland – går åt till mejlen. Det är inget nytt, men trots att vi är vana vid skräp, panikmejl och överfulla inboxar sedan den andra halvan av 90-talet är mejlen en av de största orsakerna till jobbstress. Problemet är så stort att EU vill stoppa jobbmejl efter arbetstid.
I januari 2021 röstade EU-parlamentet ja till att föreslå en lag som gör att anställda slipper vara ständigt uppkopplade. Alla EU-medborgare ska kunna vägra telefonsamtal, mejl eller sms på kvällar och helger. Liknande lagar finns redan ibland annat i Frankrike och Tyskland och rätten till ostörd fritid ska också kunna regleras i exempelvis kollektivavtal.
Men bortsett från att många själva vill disponera sin tid och jobba när, hur och var som helst, är e-posten en stor källa till utmattning och stress. Hur många mejl som skickas och tas emot är förstås individuellt, liksom hur många som kräver omedelbara åtgärder, men en amerikansk undersökning visar att den genomsnittliga kontorsarbetaren får 121 mejl per dag. Och att 65 procent får pushnotiser. Att det är svårt att samtidigt försöka utföra ett jobb – eller slappna av hemmavid – säger sig självt.
Emailanalytics.com har listat tre stora anledningar till varför mejlen stressar oss och vad vi kan göra åt det:
1. Notiser
Plinget för ett nytt mejl… Det är svårt att i vardagen hitta en större trigger för stress och nyfikenhet som plinget skapar. Vi lägger allt åt sidan för att se vad som har hamnat i inkorgen. Så stäng av pushnotiserna på mejlen och bestäm dig för att kolla inboxen varje timme eller liknande – och bryt ditt tvångsmässiga beroende.
2. Stökig inbox
När du har 2 738 olästa mejl i inkorgen känns det… inte bra. Om du vet med dig att alla olästa mejl är skräp är det en sak, men om du vet att du borde göra något åt den olästa massan är det verkligen en stressfaktor. Ta några timmar att radera olästa mejl – och allvarligt talat, efter tjugo års arbete med datorer så kanske det är dags att sätta sig in i mejlprogrammets olika sorteringsfunktioner…
3. Ketchupeffekten
Varje gång du svarar ”Ja” på en uppmaning i ett mejl kan det leda dig ner i ett kaninhål av nya arbetsuppgifter vars tidsåtgång du inte ens kan överblicka. Det finns ingen enkel lösning här förutom att kanske säga nej ibland…
Publicerat 27.05.2021