Personligt

Petter den store

Hotellkungen Petter Stordalen har en unik förmåga att tänka utanför boxen. Oavsett om det handlar om ett nytt affärsprojekt eller att göra en spektakulär entré vid en hotellinvigning. Möt en superentreprenör som älskar att utmana.

Som grundare och numera styrelseordförande i hotelljätten Nordic Choice står Petter Stordalen ständigt i centrum. Han leder och är den självklara scenstjärnan på den ena spektakulära invigningsshowen efter den andra, och intervjuas titt som tätt i tv där han framträder ständigt solbränd, vältränad och entusiastisk.

Petter Stordalen påminner inte så lite om en rockstjärna ständigt på turné. Då koncernen snart är uppe i 200 förvärvade eller nybyggda hotell, och därmed 200 invigningsshower, kan man fråga: Hur orkar han?

– Att öppna hotell är ju det roligaste jag vet. Jag tröttnar aldrig, det är något jag vill göra resten av livet.

Petter Stordalen

Född: 29 november 1962 i Porsgrunn i Norge.

Bor: Bygdøy i Oslo.

Familj: Hustrun Gunhild sedan 2010. Barnen Emilie, Henrik och Jakob från det tidigare äktenskapet med Ingrid.

Förmögenhet: Minst 1,4 miljarder USD, har skrivit över 99,9 procent av ägarbolaget på sina barn.

Författare: Biografin ”Min hemlighet” från 2015, skriven tillsammans med Jonas Forsang.

Hemlig talang: ”Jag är skitbra på att gå på styltor! Det var min enda ’idrottsliga’ talang som barn. Och det sitter i, titta här bara!” Petter Stordalen tar fram mobilen och visar en nyligen filmad sekvens där han går på höga styltor. Jo, han är skitbra.

Det kostar förvisso på en del. Fysiskt. Han visar ett stort, tjockt ärr på armen, ett minne från en invigning av ett hotell i Malmö där han kom åkande på vattenskoter inför uppemot 10 000 människor, och kraschade.

– Skador får man ta om man vid 56 års ålder ska köra på i samma tempo som förut, säger han och visar fler ärr.

Tempo, ja. Petter Stordalen invigde nyligen Carion Hotel The Hub i Oslo, Norges största hotell tillika största hotellinvestering och kort därefter det fina boutiquehotellet Amerika-linjen i samma stad.

Denna entusiasm, vad kommer den ifrån?

– Vet du vad det är?! Det som började som en enda investering blev mitt liv. För mig handlar det om att arbeta med något som betyder mycket för många. Såväl personal som gäster. Vi är inte börsnoterade, Nordic Choice är mycket mer än ett bolag, mycket mer än business. Det är en idé om vad jag menar att moderna företag bör vara.

– Det är därför vi pratar så mycket om mångfald och integration. I min värld spelar det ingen roll om du heter Ali eller Ola, om du är muslim, kristen eller hindu, från Thailand eller Norrland, homo-, bi-, eller transsexuell. Och rätten att älska vem du vill har varit något viktigt för mig, åtminstone sedan jag var 18 och min syster förstod att hon var gay. Som företag överger vi aldrig våra värderingar, säger han, höjer rösten och knackar bestämt med pekfingret i bordet. Han lägger till: Och vill du inte bo på ett av våra hotell för att vi står för de här sakerna, ja då kanske du inte heller var välkommen.

– För detta är själva katedralen i vår kultur.

Och där kom två typiska Nordic Choice-ord som måste plockas upp: katedral och kultur. Den företagskultur som Petter Stordalen vill bygga, att alla anställda ska känna sig som speciella stjärnor och där det på extremt påkostade evenemang nedstiger en karismatisk ledare inför sina jublande lärjungar, det har ibland jämförts med religiös kult. Hur ser han på det?

– Det bekymrar mig inte alls, säger Petter Stordalen. Dessutom är det tvärtom: Hos oss kan du vara vem du vill, vilket är motsatsen till religion – eller gammaldags företagskultur för den delen – där man har byggt ett ”vi”, att alla ska vara lika. Den kultur vi driver är en idé om alltifrån hur de som jobbar hos oss ska må och vilka samhällsfrågor vi vill driva. Men de som tror att jag gärna anställer underprivilegierade människor, som invandrare, för att jag är snäll har inte förstått: jag gör det för att vi ska tjäna mer pengar. Vi är ”United nations” och det ska vi fortsätta vara, ju fler anställda som känner glädje i jobbet, desto bättre mår de över huvud taget, säger han och går över till att berätta om Nordic Choice--personalens anmärkningsvärt låga sjuktal.

– Människor är inte utgifter, säger han.

Men varifrån kommer Petter Stordalens närmast rekordartade framåtanda? Han beskriver den unga Petter som en ganska medioker pojke, en som aldrig ville sticka ut, som var ”kort, tjock och hade pott-frisyr ”och av de andra ungarna kallades för ”lille Petter päron”.

– Jag hade heller inget intresse för flickor och var inte särskilt bra i skolan. Dessutom var jag urdålig i sport, de enda gångerna jag fick vara med och spela fotboll var som vänsterback, enligt tränaren var det där jag gjorde minst skada.

– Men jag kunde sköta en butik. Det var genom jobbet i pappas livsmedelsbutik som jag fick självförtroende. Och ju bättre jag blev, desto hårdare jobbade jag och ju hårdare jag jobbade, desto bättre blev jag. På köpet kom jag närmare min far, jag hade varit en morsgris som liten.

Efter jobbet i butiken gick det fort uppåt, och ibland nedåt. När han var 24 år såg han att Norges största köpcentrum sökte ny vd. Han hade inte kvalifikationerna, folk skrattade när han berättade att han tänkte söka. Och vad hände? Han fick jobbet, som Norges yngste köpcentrumchef. Redan efter två år tyckte han att han hade blivit bekväm, alltså endast 26 år, och slutade. Med tre kompanjoner köpte han upp motsvarigheten till svenska NK, Steen och Strøm i Oslo. Varifrån han fick sparken. 34 år gammal köper han så sitt första hotell, Skjærgården hotell och badepark i en liten by i södra Norge. Härifrån växer bolaget med i snitt ett nytt hotell var fjortonde dag. Och 50 nya anställda var tionde dag.

Kanske präglade föräldrarnas visdomsord honom? Mamman hade sagt ”Vem har någonsin uppnått något stort genom att vara som alla andra?”. Och så pappans vid det här laget världsberömda citat om unge Petters jordgubbsförsäljning på torget hemma i Porsgrunn. Jordgubbar som möjligen var lite sämre än konkurrenternas och inte sålde så bra: ”Petter, sälj de jordgubbar du har, för det är de enda jordgubbar du kan sälja.”

– När jag lade mig den kvällen tänkte jag att pappa var ett geni. Det är precis så, det viktiga är att göra det bästa av den produkt du har, det är ju den enda du kan sälja.

– Det var väl gästgivaren i mig som visade sig. Jag kunde ju inget om hotell när jag började, men jag har alltid varit intresserad av människor, det sociala livet. Och möter du människor så är det mest naturliga att samlas kring ett bord med mat.

Numera utgör allt det där en helhet för honom: resor, familj och äventyr. Där finns också egenskaperna som han helst ser i sin anställda.

– Kärnvärdena i Nordic Choice är energi, mod och begeistring. Vi ser ofta till personlighet när vi anställer och vill ha flera olika typer i företaget. Mångfald är synonymt med bra kultur och olika bakgrunder ger bättre lösningar, bättre arbetsplats och bättre gästupplevelser. Det visar forskning. Men en av de egenskaper jag värderar högst är genomförandekraft, saker som skiljer de framgångsrika prestationerna från resten.

Och så kommer jordgubbarna igen:

– Förmågan att kunna lyckas trots att du kanske inte har de bästa förutsättningarna, det är det som spelar roll!

Text NIKLAS WAHLLÖF foto ANDREAS VON GEGERFELT

Publicerat 25.05.2019